Mateusz Morawiecki był najdroższym medialnie politykiem w polskim internecie w trakcie tegorocznej kampanii wyborczej. Wartość przekazów z udziałem premiera wyniosła 450 milionów złotych. Donald Tusk zajął 2. miejsce z kwotą 421 mln zł – podaje Instytut Przywództwa, który na podstawie ekwiwalentu reklamowego sprawdził, jak cenny był kampanijny przekaz polityków.
Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Jego wartość zależy między innymi od objętości materiału, rodzaju medium oraz zasięgu.
– Pierwsze miejsce na liście Mateusza Morawieckiego nie jest zaskoczeniem. Jako lider rządu jak i partii codziennie pojawiał się w mediach. Drugie miejsce Donalda Tuska jest natomiast dużym progresem wynikającym z prowadzonej przez lidera KO aktywnej kampanii wyborczej. W poprzednim rankingu z 2021 roku zajął on dopiero 6. miejsce – komentuje Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa oraz organizator Global Leadership Summit.
Na skróty:
Prezes Jarosław Kaczyński cenniejszy medialnie od prezydenta
Kolejne miejsca zajmują politycy prawicy, co wiąże się głównie ze sprawowaną funkcją polityczną: Jarosław Kaczyński, Andrzej, Mariusz Błaszczak i Zbigniew Ziobro. Tuż za nimi znalazł się Szymon Hołownia, a następnie Przemysław Czarnek i Władysław Kosiniak-Kamysz. Pierwszą dziesiątkę zamyka Rafał Trzaskowski. Pierwsza przedstawicielka lewicy, Joanna Scheuring-Wielgus zajmuje dopiero 20. miejsce.
– Ciekawe jest zestawienie obecności medialnej prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego z prezydentem Andrzejem Dudą. Choć Duda pełni najważniejsze stanowisko w kraju, to Kaczyński jako lider największego ugrupowania startującego w wyborach parlamentarnych w ostatnim czasie przyciągał większe zainteresowanie mediów. Interesujące jest wysokie miejsce lidera Polski 2050 Szymona Hołowni, który debiutuje jako marszałek, a już znalazł się na liście wyżej niż będący w polityce od lat lider PSL Władysław Kosiniak-Kamysz – komentuje Gąsiorowski.
Merytoryka zamiast kontrowersji
Politycy Konfederacji, którzy wzbudzają częste kontrowersje, w trakcie kampanii wyborczej zostali odsunięci na drugi plan i rzadko można było usłyszeć ich wypowiedzi w mediach. Janusz Korwin-Mikke znalazł się dopiero na 46. miejscu, a Grzegorz Braun na 57. W poprzednim rankingu byli odpowiednio na 37 i 16 miejscu. Zaskakujące są niskie miejsca w rankingu rzeczników PiS i PO. Rafał Bochenek zajął 21 miejsce, a Jan Grabiec 29.
– Liderzy Konfederacji w trakcie ostatniej kampanii wyborczej postanowili schować przed mediami bardziej kontrowersyjnych członków swoich ugrupowań. Zdali sobie sprawę z tego, że ich wypowiedzi wzbudzają emocje i mogą odstraszyć elektorat. Zaskakuje również niska wycena medialna rzeczników największych partii. Zarówno z obecnego jak i poprzedniego rankingu wynika, że rola rzecznika partii schodzi na dalszy plan – podsumowuje Piotr Gąsiorowski.
Więcej o tworzeniu wizerunku lidera będzie mowa na konferencji Global Leadership Summit w Krakowie w dn. 17-18.11.2023 r. oraz w Warszawie 24-25.11.2023 r. Wśród mówców tegorocznej edycji znalazło się wielu światowej sławy liderów, między innymi Condoleezza Rice, która podzieli się swoim doświadczeniem kariery politycznej w specjalnie przygotowanym na to wydarzenie nagraniu.
Wartość przekazu medialnego w internecie (w okresie 8.08 – 15.10.2023 r., w PLN) | ||
1 | Mateusz Morawiecki | 450 600 000 |
2 | Donald Tusk | 421 400 000 |
3 | Jarosław Kaczyński | 339 300 000 |
4 | Andrzej Duda | 273 900 000 |
5 | Mariusz Błaszczak | 142 400 000 |
6 | Zbigniew Ziobro | 119 100 000 |
7 | Szymon Hołownia | 93 200 000 |
8 | Przemysław Czarnek | 75 200 000 |
9 | Władysław Kosiniak-Kamysz | 63 700 000 |
10 | Rafał Trzaskowski | 62 800 000 |
11 | Jacek Sasin | 62 500 000 |
12 | Krzysztof Bosak | 61 600 000 |
13 | Mariusz Kamiński | 61 200 000 |
14 | Michał Kołodziejczak | 60 900 000 |
15 | Piotr Müller | 57 300 000 |
16 | Marlena Maląg | 55 700 000 |
17 | Elżbieta Witek | 51 400 000 |
18 | Piotr Gliński | 50 800 000 |
19 | Beata Szydło | 47 700 000 |
20 | Joanna Scheuring-Wielgus | 44 300 000 |
21 | Rafał Bochenek | 43 600 000 |
22 | Roman Giertych | 42 200 000 |
23 | Katarzyna Sójka | 40 800 000 |
24 | Włodzimierz Czarzasty | 37 000 000 |
25 | Sławomir Mentzen | 36 100 000 |
26 | Borys Budka | 31 900 000 |
27 | Paweł Kukiz | 31 500 000 |
28 | Robert Biedroń | 29 500 000 |
29 | Jan Grabiec | 26 200 000 |
30 | Janusz Kowalski | 25 300 000 |
31 | Tomasz Grodzki | 23 600 000 |
32 | Radosław Fogiel | 23 100 000 |
33 | Adrian Zandberg | 21 800 000 |
34 | Marcin Kierwiński | 21 500 000 |
35 | Krzysztof Gawkowski | 20 100 000 |
36 | Adam Niedzielski | 19 300 000 |
37 | Ryszard Terlecki | 18 600 000 |
38 | Patryk Jaki | 18 600 000 |
39 | Michał Szczerba | 16 900 000 |
40 | Antoni Macierewicz | 16 700 000 |
41 | Robert Bąkiewicz | 16 500 000 |
42 | Małgorzata Kidawa-Błońska | 15 400 000 |
43 | Sebastian Kaleta | 15 400 000 |
44 | Dariusz Joński | 15 400 000 |
45 | Marek Suski | 15 200 000 |
46 | Janusz Korwin-Mikke | 14 000 000 |
47 | Kinga Gajewska | 13 500 000 |
48 | Grzegorz Schetyna | 13 400 000 |
49 | Anna Maria Żukowska | 12 700 000 |
50 | Cezary Tomczyk | 11 600 000 |
51 | Agnieszka Pomaska | 11 400 000 |
52 | Joanna Lichocka | 10 900 000 |
53 | Leszek Miller | 9 900 000 |
54 | Marek Jakubiak | 9 300 000 |
55 | Kacper Płażyński | 9 300 000 |
56 | Małgorzata Wassermann | 8 900 000 |
57 | Grzegorz Braun | 8 700 000 |
58 | Michał Dworczyk | 8 400 000 |
59 | Arkadiusz Myrcha | 8 300 000 |
60 | Marek Sawicki | 7 800 000 |
61 | Aleksandra Gajewska | 7 400 000 |
62 | Marek Kuchciński | 7 300 000 |
63 | Artur Dziambor | 7 300 000 |
64 | Zbigniew Kuźmiuk | 6 300 000 |
65 | Witold Tumanowicz | 5 200 000 |
66 | Krystyna Pawłowicz | 4 900 000 |
67 | Paweł Lisiecki | 3 000 000 |
68 | Jarosław Gowin | 2 700 000 |
69 | Klaudia Jachira | 2 500 000 |
70 | Rafał Piech | 2 100 000 |
Jak zbadano potencjał medialny liderów politycznych?
Instytut Przywództwa przeanalizował wzmianki o wybranych liderach politycznych z okresu od 8.08.2023 r. do 15.10.2024 r. które zamieszczone zostały na portalach internetowych i stronach informacyjnych. Aby wyliczyć wartość medialną przekazów, wykorzystano wskaźnik ekwiwalentu reklamowego bez uwzględnienia zniżek reklamowych.