czwartek, 24 kwietnia, 2025

Cyfrowe doświadczenia przenoszą się do sklepów stacjonarnych

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Dwie trzecie kupujących szuka inspiracji wewnątrz sklepu, a ekrany cyfrowe stają się idealnym medium do prezentowania pełnej gamy oferty i opcji jej personalizacji. Marki mogą prowadzić najbardziej błyskotliwe kampanie, aby przyciągnąć uwagę kupujących na ulicach handlowych lub w galeriach, jednak niezmienną prawdą pozostaje to, iż niezależnie od tego, jakie reklamy klienci widzieli, lub jakie produkty mogły ich zainteresować, kiedy wchodzą do sklepu, dwie trzecie z nich, nie jest zdecydowana na konkretny zakup.

Chociaż niektórzy klienci mają plan czego szukają, najnowszy raport Mood Media „Charting In-Store Trends” wykazał, że większość kupujących jest niezdecydowana i otwarta na zakup dodatkowych przedmiotów po przekroczeniu progu sklepu. Badanie to objęło ponad 8 000 kupujących na kluczowych rynkach zakupowych w Europie, USA i Chinach.

Badanie wykazało również, że klienci nadal odwiedzają sklepy z dobrze znanych powodów, jednak ich metody odkrywania nowych produktów, znacznie się zmieniły.

Spacer po ulicach handlowych: Podnoszenie jakości doświadczeń w sklepie stacjonarnym

Odwiedziny głównych ulic handlowych są nadal motywowane chęcią interakcji z namacalnymi produktami, spotkaniami towarzyskimi z bliskimi oraz natychmiastową satysfakcją z zabrania zakupów do domu. Doświadczenie osobiste jest wzbogacone przez takie czynniki jak zapach i muzyka, które kupujący uznają za kluczowe elementy tworzące przyjemną atmosferę. Dodatkowo, strefy relaksu i place zabaw dla dzieci zwiększają atrakcyjność, oferując miejsca na spotkania z przyjaciółmi przy kawie lub dla dzieci do zabawy.

Jednocześnie, sposób, w jaki klienci zaczynają odkrywać nowe produkty, staje się coraz bardziej nowoczesny i cyfrowy. Znacząca większość, bo aż 72% kupujących, poszukuje teraz angażujących treści wideo na wyświetlaczach cyfrowych, aby pomóc sobie w odkrywaniu nowych produktów i eksploracji personalizowanych zakupów, takich jak rozmiar, kolor i opcje akcesoriów.

W większości flagowych sklepów, pierwszym ekranem który widzi klient, jest ogromna ściana LED. Technologia ta pomaga wprowadzać kupujących do niektórych opcji dostępnych w sklepie i tworzy efekt „WOW”, ceniony przez 69% kupujących, zachęcając ich do dalszego eksplorowania. Dodatkowo, wiele sklepów posiada cyfrowe ekrany prezentujące pełną gamę produktów, przyciągając trzy czwarte konsumentów, którzy je zauważają, do rozważenia natychmiastowego zakupu lub późniejszego zakupu online.

Handel bez barier

Płynne przejście pomiędzy przeglądaniem produktów w sklepie stacjonarnym a zakupami online i odwrotnie, nie jest niczym nowym. Nowocześni kupujący pragną wszechstronności, szukając emocji społecznych związanych z odkrywaniem produktów osobiście oraz wygody zamawiania online z domowego zacisza. Oczekują płynnej integracji obu doświadczeń, jak umożliwienie odbioru zakupów online w sklepie, zamawianie produktów w sklepie do późniejszego odbioru i dostawę do domu dla produktów niedostępnych w magazynie – mówi Aleksandra Potrykus, Vice President Mood Media CEE.

Wraz z tym omnichannelowym oczekiwaniem pojawia się nowy trend: inteligentne marki integrują cyfrowe doświadczenia w swoich fizycznych sklepach, co obejmuje wprowadzenie technologii, takich jak interaktywne ekrany i wyświetlacze, które stają się przewodnikami zakupowymi, jednocześnie eksponując nowe produkty.

W badaniu Mood Media, kupujący wykazali, że są otwarci na komunikaty wyświetlane na dużych ekranach. Jednak znacząca większość (trzy czwarte kupujących), chce również korzystać z mniejszych interaktywnych ekranów lub kiosków multimedialnych. Te platformy umożliwiają im przeglądanie różnych produktów i dostosowywanie opcji do swoich preferencji. Aby zaspokoić te potrzeby klientów, wiele sklepów wprowadza te technologie i dodaje dodatkową funkcję umożliwiającą zamawianie pomocy obsługi za pomocą jednego przycisku. Funkcja ta jest szczególnie przydatna w przymierzalniach, pozwalając kupującym łatwo wezwać asystenta do pomocy w wyborze przedmiotu w innym rozmiarze lub kolorze.

Integracja cyfrowych doświadczeń w fizycznych sklepach to symbiotyczna wymiana. Konsumenci nie tylko chcą widzieć produkty prezentowane na ekranach lub eksplorować asortyment na mniejszych ekranach – chcą także wykorzystać możliwości swoich telefonów komórkowych. Trzy czwarte kupujących wyraża aktywne zainteresowanie korzystaniem ze swoich smartfonów do nawigacji po sklepie, preferując otrzymywanie specjalnych powiadomień o nowych przedmiotach i ekskluzywnych ofertach. Dodatkowo, 73% konsumentów jest zainteresowanych korzystaniem z kodów QR do skanowania z ekranu i uzyskiwania dalszych informacji o różnych produktach na swoich urządzeniach mobilnych.

– To połączenie fizycznych i cyfrowych doświadczeń zakupowych podkreśla ewoluujące oczekiwania konsumentów dotyczące nieograniczonej eksploracji i personalizacji. W miarę jak tradycyjne granice między zakupami w sklepie stacjonarnym a online nadal się zacierają, sprzedawcy mają idealną okazję do cyfrowego angażowania większości kupujących, którzy codziennie wchodzą do sklepu, szukając inspiracji do kolejnego zakupu. Moim zdaniem, firmy które nie wykorzystają tej szansy na zaspokojenie pragnień swoich klientów, ryzykują pozostaniem w tyle za konkurencją, utratą udziału w rynku i ostatecznie narażeniem swojej długoterminowej rentowności – mówi Aleksandra Potrykus z Mood Media.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

ZPPHiU: Brak transparentności kosztów wspólnych w centrach handlowych uderza w najemców

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wskazuje, że...

Moda w cieniu ceł i zmian geopolitycznych. Kto zyska, a kto straci w globalnym łańcuchu dostaw?

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na...

Alkohol coraz mniej pożądany – sprzedaż spada, a sklepy walczą o klientów promocjami

Z najnowszego rynkowego raportu wynika, że w tym roku...

Koszyczek świąteczny drożeje, a zadłużenie sklepów bije rekordy – raport BIG InfoMonitor i BIK

Okres Wielkanocy w sektorze handlu tradycyjnie postrzegany jest jako...

Podobne tematy

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Badanie „Kobiety w biznesie” – jak przedsiębiorczynie zmieniają polski rynek?

Gdyby więcej jednoosobowych działalności gospodarczych należało do kobiet, to...

Urząd Ochrony Danych Osobowych bada zgodność DeepSeek z regulacjami UE

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) rozpoczął analizę modelu DeepSeek...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie