środa, 23 kwietnia, 2025

Rok pełen wyzwań – gwałtowny wzrost ilości windykacji w sektorze TSL w 2024 rok

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Rok 2024 był szczególnym okresem dla branży transportu, spedycji i logistyki. Mijające 12 miesięcy to czas, w którym wyzwania ekonomiczne i prawne wymusiły zmianę podejścia do zarządzania finansami. Sytuacja ta znalazła odzwierciedlenie w gwałtownym wzroście liczby zleceń windykacyjnych. Było to pokłosie trudności finansowych, z jakimi zmagały się firmy transportowe.

Zatory płatnicze i szybka reakcja

Sektor transportu drogowego był szczególnie narażony na zatory płatnicze. Wysokie koszty prowadzenia działalności, związane z inflacją, wzrostem cen paliw i presją płacową, sprawiły, że przewoźnicy coraz częściej decydowali się na działania windykacyjne już po krótkim okresie zwłoki w płatnościach. Jak zauważa Jacek Dżumak z Pactus.eu, liczba zleceń windykacyjnych w 2024 roku wzrosła aż o 25%.

Praca na należnościach przekazanych do naszej obsługi bez zbędnej zwłoki pozwoliła nam działać, zanim będzie za późno – komentuje przedstawiciel firmy.

Cztery kluczowe przyczyny wzrostu liczby zleceń windykacyjnych

Pierwszym powodem zwiększonego zapotrzebowania na usługi windykacyjne w transporcie, spedycji i logistyce był wzrost kosztów operacyjnych i inflacja. Jak mówi Team Leader z Pactus.eu, rosnące ceny paliw i zwiększone koszty operacyjne znacząco obciążyły budżety firm transportowych. W przypadku przedsiębiorstw posiadających własną flotę, paliwo stanowiło istotną część miesięcznych wydatków, a inflacja dodatkowo wpłynęła na koszty płac, ubezpieczeń i usług logistycznych. Efektem tego był spadek marż, który zmusił przewoźników do bardziej stanowczego dochodzenia należności.

Drugą przyczyną wzrostu ilości windykacji w sektorze TSL stanowiły czynniki geopolityczne i wojna w Ukrainie.

Konflikt za wschodnią granicą zakłócił przepływy towarowe i wymusił zmiany w łańcuchach dostaw. Choć niektóre firmy znalazły niszę w przewozie strategicznych towarów, takich jak zboża, ogólna destabilizacja gospodarcza zwiększyła ryzyko finansowe w branży TSL – mówi Jacek Dżumak z Pactus.eu

Kolejne powody zwiększonego zainteresowania skuteczną windykacją w transporcie, spedycji i logistyce związane są ze zmianami regulacyjnymi. Jak przypomina ekspert z Pactus.eu, 2024 rok przyniósł istotne zmiany wynikające z Europejskiego Zielonego Ładu.

Obowiązek zakupu niskoemisyjnych pojazdów, instalacja nowoczesnych tachografów i przestrzeganie surowych norm emisji spalin wymagały znaczących nakładów finansowych. Firmy obciążyły również dodatkowe koszty administracyjne związane z raportowaniem ekologicznym i zarządzaniem emisjami również obciążyły firmy – mówi Jacek Dżumak.

Ostatnią, ale bardzo istotną przyczyną wzrostu ilości zleceń windykacyjnych jest wzrost świadomości finansowej wśród przedsiębiorców z sektora TSL.

Niska marżowość usług transportowych wpłynęła na większą świadomość przedsiębiorców w zakresie ochrony interesów finansowych. W ciągu minionych 12 miesięcy przewoźnicy coraz częściej sięgali po usługi profesjonalnych firm windykacyjnych, traktując je jako kluczowe narzędzie utrzymania płynności finansowej – wskazuje ekspert z Pactus.eu.

2024 rok w branży windykacyjnej

Szybsze przekazywanie spraw do windykacji przełożyło się na krótszy czas odzyskiwania należności i wyższą skuteczność działań.

Natychmiastowe działania windykacyjne pozwoliły ograniczyć ryzyko strat wynikających z postępowań restrukturyzacyjnych czy upadłości kontrahentów – mówi Jacek Dżumak z Pactus.eu.

Wyzwania roku 2024 zmusiły przedsiębiorców z branży TSL do bardziej zdecydowanego zarządzania finansami i szybszego reagowania na opóźnienia w płatnościach. Rosnące koszty, zmiany regulacyjne i niestabilna sytuacja geopolityczna ukształtowały na przestrzeni minionych 12 miesięcy rynek, na którym usługi windykacyjne stały się nieodzownym wsparciem dla wielu firm transportowych, chcących utrzymać płynność finansową i spływ należności na przyzwoitym poziomie.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Biznes kontra fikcja doręczenia – co oznaczają przepisy dla przedsiębiorców pozywających dłużników

Głośna ostatnio sprawa posła Płażyńskiego, któremu Sąd Okręgowy w...

Moda w cieniu ceł i zmian geopolitycznych. Kto zyska, a kto straci w globalnym łańcuchu dostaw?

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na...

Koszyczek świąteczny drożeje, a zadłużenie sklepów bije rekordy – raport BIG InfoMonitor i BIK

Okres Wielkanocy w sektorze handlu tradycyjnie postrzegany jest jako...

Podobne tematy

00:01:37

Maciej Duszczyk: Ukraina musi przetrwać jako państwo prozachodnie, nawet kosztem migracji

Kluczowym cywilizacyjnym wyzwaniem dla Polski jest to, aby Ukraina...

Co dalej z ukraińskimi firmami w Polsce po zakończeniu wojny?

Od wybuchu rosyjskiej wojny w Ukrainie w lutym 2022...

Koszyczek świąteczny drożeje, a zadłużenie sklepów bije rekordy – raport BIG InfoMonitor i BIK

Okres Wielkanocy w sektorze handlu tradycyjnie postrzegany jest jako...
00:07:01

RPP coraz bliżej cięcia stóp – pierwsza obniżka możliwa już w maju

Rośnie prawdopodobieństwo obniżenia stóp procentowych już w maju. Bazowy...

EBC luzuje politykę i patrzy na Trumpa – EUR/USD bez większej reakcji

Wczoraj EBC zgodnie z szerokimi oczekiwaniami rynku obniżył koszt...

Rynek czeka na EBC – stopy w dół o 25 pb niemal pewne, uwaga na konferencję Lagarde

Dziś w centrum uwagi posiedzenie Europejskiego Banku Centralnego. Powiało...

Cła Trumpa grożą stagflacją. Polska i Europa odczują skutki przez Niemcy

Decyzje Donalda Trumpa z 2 kwietnia mogą wyznaczać nową...

Inflacja stabilna, rynek spokojny. Czas na ruch RPP?

Nowy marcowy odczyt inflacji CPI w Polsce jest generalnie...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie