środa, 22 stycznia, 2025

Edukacja włączająca w Polsce: wyzwania w obliczu rosnącej liczby dzieci ze specjalnymi potrzebami

W ciągu ostatnich dziesięciu lat nawet kilkukrotnie wzrosły praktycznie wszystkie możliwe statystyki dotyczące liczby dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. To ilustruje tempo zmian, a w jaki sposób zmienia się szkolne środowisko pokazują najnowsze dane z „Trendbooka Edukacyjnego 2025” przygotowanego przez wydawnictwo Nowa Era. Wyniki te rzucają światło na rosnącą świadomość społeczną i rozwijające się możliwości diagnostyczne, ale jednocześnie wskazują kluczowe wyzwania systemu.

W sondażu przeprowadzonym przez Nową Erę, właściciela marki eduSensus (eksperta nowych technologii w SPE), od lipca do września 2024 roku udział wzięło ponad 19 tys. osób, w tym 380 dyrektorów szkół podstawowych, 4186 nauczycieli, 1904 szkolnych specjalistów (pedagogów specjalnych, terapeutów, psychologów, logopedów i neurologopedów), 9895 rodziców oraz 2664 przedstawicieli innych instytucji m.in. organów prowadzących.

Uczniowie ze SPE w polskiej szkole

Ze statystyk MEN wynika, że aż 1/3 uczniów w polskich szkołach wymaga różnorodnego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. To wzrost o 15 punktów procentowych w porównaniu do 2015 roku, kiedy dotyczyło to 20% populacji uczniów. Dynamika zmian jest szczególnie widoczna wśród dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, których liczba wzrosła o 95% w ciągu ostatnich dziesięciu lat, z największym przyrostem wśród uczniów ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. Z kolei liczba dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju wzrosła aż o 389%.

Jak wynika z analizy, z jednej strony rośnie świadomość i możliwości diagnostyczne, z drugiej – system mierzy się z wyzwaniami, takimi jak brak odpowiednio przeszkolonych specjalistów, niewystarczające środki finansowe i trudności w indywidualizacji pracy w licznych klasach.

Jednym z kluczowych aspektów poruszanych w badaniu była ocena współpracy pomiędzy rodzicami a szkołami. Średnia ocena tej współpracy wyniosła 6,9/10, co sugeruje, że relacje te są na ogół dobrze postrzegane. Najwyższe noty wystawili rodzice (7,3/10) oraz dyrektorzy szkół (7,1/10). Nieco niższe, choć nadal pozytywne, oceny wystawili nauczyciele i specjaliści, wskazując, że współpraca wymaga dalszych działań wzmacniających.

Kto odpowiada za edukację włączającą?

Odpowiedzialność za proces edukacji włączającej najczęściej przypisywano nauczycielom (28%) oraz dyrektorom szkół (24%). Zastanawiać może odpowiedzialność stosunkowo nisko przypisywana szkolnym specjalistom (jedynie 8% odpowiedzi), czyli np. logopedom, pedagogom specjalnym, terapeutom pedagogicznym, którzy przecież w praktyce realizują zajęcia terapeutyczne i rewalidacyjne z uczniami o specjalnych potrzebach. Co ciekawe, zdaniem ekspertów, kluczem do sukcesu jest wspólna odpowiedzialność wszystkich uczestników systemu edukacji. – Najważniejsze, żeby w placówce był pomysł na edukację włączającą To jest ten moment, żeby dyrektor usiadł z nauczycielami i stworzył mądre lobby: co możemy, a czego nie możemy. Nie chodzi o to, żeby przenosić góry, ale jak realnie zorganizować tę edukację – komentuje Katarzyna Sirak, pedagog specjalny i terapeuta z ponad 20-letnim stażem pracy z dziećmi o SPE, a jednocześnie przez 10 lat dyrektor szkoły z oddziałami integracyjnymi.

Bariery do pokonania

Respondenci wskazali na wiele wyzwań, które stoją na drodze do skutecznej realizacji edukacji włączającej. Jednym z najczęściej podkreślanych problemów były zbyt liczne klasy, które znacząco utrudniają indywidualizację nauczania. Na ten aspekt wskazało 46% osób biorących udział w badaniu. Według 37% ankietowanych poważnym ograniczeniem jest niewystarczająca liczba specjalistów pracujących w szkołach, natomiast według 29% respondentów problem stanowi lawinowo rosnąca liczba dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Ciekawym wnioskiem, którzy wybrzmiewa z danych jest brak empatii ze strony innych uczniów, a także ich rodziców, oraz funkcjonowanie stereotypów, które przeszkadzają w zapewnieniu przyjaznego środowiska nauczania. Aż 28% respondentów wskazało na tę barierę.

Mimo trudności, idea edukacji włączającej cieszy się dużym poparciem, a jej wdrażanie uznawane jest za konieczność społeczną, etyczną i prawną.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

KPMG: Analiza due diligence jako klucz do sukcesu w erze cyfrowej i dynamicznych zmian na rynku pracy

Cyfryzacja i zmieniające się oczekiwania wobec pracowników redefiniują zasady...
00:02:55

Polska dostosowuje przepisy elektromobilności do unijnych wymogów: nowe wyzwania dla operatorów stacji ładowania

Polska jest jednym z pierwszych krajów Unii Europejskiej, która...

Dariusz Kondas nowym członkiem zarządu spółek INTER Polska i INTER-ŻYCIE Polska

Rady Nadzorcze Towarzystwa Ubezpieczeń INTER Polska S.A. oraz TU...

Zmiany w Radzie Dialogu Społecznego. Kto zyska, a kto straci na nowych zasadach reprezentacji?

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów został...

Polcom stawia na zieloną energię: budowa farmy fotowoltaicznej o mocy 1,7 MW rozpoczęta

W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu gospodarczym, Polcom –  dostawca...

Podobne tematy

Żabka wchodzi w retail media. Uruchamia Żabka Ads

Żabka Ads - Shopper-Driven Media to nowe narzędzie pozwalające...

Ostre hamowanie sprzedaży deweloperów giełdowych w 2024 r.

Tradycyjnie z początkiem nowego roku notowane na GPW spółki...

Spadek kradzieży w sklepach w 2024 roku – słabsza wykrywalność czy zmiana przepisów?

Rok 2024 przyniósł zmianę w statystykach związanych z kradzieżami...

8/10 polskich firm deklaruje gotowość zapłaty okupu w przypadku ataku ransomware

Eksperci VECTO opublikowali właśnie siódmą edycję raportu VECTO: „Cyberbezpieczeństwo...

Rekordowa liczba upadłości w Polsce w 2024 roku. Najtrudniejszy rok dla przemysłu, budownictwa i handlu

Miniony rok przyniósł kolejny wzrost liczby upadłości polskich firm....

KPMG: Analiza due diligence jako klucz do sukcesu w erze cyfrowej i dynamicznych zmian na rynku pracy

Cyfryzacja i zmieniające się oczekiwania wobec pracowników redefiniują zasady...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie