wtorek, 11 lutego, 2025

Porty w 2025 roku. Dobra sytuacja w dużej mierze zależy od czynników zewnętrznych jak np. geopolityka

Dobry rok dla polskich portów, ale przedsiębiorcy sektora TSL czekają na geopolityczną stabilizację.

– Port w Szczecinie dynamicznie się rozwija i cieszy, że mimo niesprzyjających czynników geopolitycznych udaje nam się utrzymać wysoką pozycję rozwojową i wciąż poszerzać spektrum działania. Rok 2025 powinien być dla sektora TSL rokiem lepszym. Nasi przedsiębiorcy zwracają także uwagę na to, że po trudnych miesiącach poprawia się eksport towarów zagranicę oraz rośnie współczynnik rozwoju sektora e-commerce – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Porty „na plusie”, ale wiele zależeć będzie od czynników zewnętrznych

Statystyki dotyczące rozwoju portów w Polsce w 2024 roku zostały opublikowane przez Ministerstwo Infrastruktury w piątek. Można się z nich dowiedzieć, że w minionym roku zarówno port w Szczecinie, jak i porty w Trójmieście osiągnęły rekordowe wyniki finansowe, co należy uznać za duży sukces.

Pozytywnie wyglądają także statystyki dotyczące przeładunków kontenerowych. W 2024 roku wzrost w Gdańsku i w Gdyni wynosił koło 9%, a w Szczecinie ponad 11%.

Rok 2024 przynosi także duży wzrost przeładunków w większości grup towarowych poza węglem, z zaznaczeniem, że ten surowiec w roku 2023 przeładowywany był w rekordowy sposób z powód zagrożenia energetycznego i skupu węgla w obawie przed problemami związanymi z wojną w Ukrainie.

Jak mówi prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk statystyki dotyczące rozwoju portów cieszą. Zadaniem Ministerstwa Infrastruktury powinno być dążenie do stabilizacji przeładunków i zwiększanie udziałów polskich portów w przeładunku grup towarowych najszerzej obsługiwanych w portach.

– Północna Izba Gospodarcza z oczywistych powodów najszerzej zwraca uwagę na Szczecin. Widzimy, że inwestycje w nabrzeża portowe procentują zwiększoną ilością obsługiwanych ładunków. Jesteśmy silni przede wszystkim dzięki przeładunkom związanym z produktami spożywczymi, w tym rybami. Oczywiście nasze porty przeładowują także inne kategorie produktowe. Na pewno rozwój sektora offshore i inwestycje w tym zakresie niebawem przełożą się na statystyki przeładunków, choć to pewnie kwestia bardziej najbliższych lat niż najbliższego roku – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

– Jeżeli czynniki zewnętrzne nie będą negatywnie wpływać na sytuację portu to spodziewamy się, że dla sektora morskiego rok 2025 będzie czasem rozwoju. Niestety nieprzewidywalność zagadnień związanych z wojną w Ukrainie czy drożnością szlaków komunikacyjnych, w tym szlaków morskich, zawsze zostawia w nas pewne poczucie niepewności. Tym bardziej liczymy na kontynuacje rozpoczętych inwestycji – mówi Hanna Mojsiuk.

E-commerce i kontenery do góry. Pomorze Zachodnie silne także przeładunkiem towarów spożywczych i ryb

Jak dodaje ekspert sektora TSL Przemysław Hołowacz, rozwój portów i dobre statystyki, znajdują odzwierciedlenie w sytuacji poszczególnych branż.

– Wojna w Ukrainie dla polskich portów była sytuacją, która absolutnie zmieniła układ sił gospodarczych. W ubiegłych latach trudno było o miejsce na magazynie czy na placach składowych, gdzie zalegał przede wszystkim węgiel, który zajmował większość wolnych przestrzeni. Podobnie zresztą jak towary ukraińskie dla których byliśmy często portem zastępczym. Inwestycje w Szczecinie, Gdańsku, Gdyni czy w Świnoujściu w portach przyczyniły się do zwiększenia ich potencjału przeładunkowego. Nasza logistyka znacząco się poprawiła – mówi Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju Grupy CSL.

– Nawet jeżeli wzrosty przeładunków w roku 2024 nie były imponujące, to gdy patrzymy na poprawę sytuacji w sektorze e-commerce czy w przeładunku kontenerów to należy patrzeć w przyszłość optymistycznie. Spedycja morska ma za sobą całkiem dobry rok. Powiedziałbym, że na taką „czwórkę z plusem”. Wszyscy oczekują stabilizacji w gospodarce, to jest takie pragnienie sektora TSL pod kątem morskim, lądowym i intermodalnym. Spodziewamy się, że nie będzie to takie proste – dodaje Przemysław Hołowacz.

Przedsiębiorcy sektora TSL zwracają uwagę na rosnący potencjał portu w Świnoujściu, który jest przystosowany do obsługi transportów intermodalnych, co otwiera go na kolejnych klientów i grupy towarowe.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Branża TSL apeluje do Prezydenta: nowelizacja małej ustawy sankcyjnej może sparaliżować eksport

Przedstawiciele branży TSL są zaniepokojeni nowelizacją tzw. małej ustawy...

3 ciężkie ciosy w branżę TSL od początku roku. Są też pozytywne sygnały

Podwyżki składek ZUS, brak pracowników i ich wysokie...

Transport w cieniu kryzysu: Eksperci oceniają sytuację i prognozy na 2025 rok

Eksperci zgodnie przyznali, że ubiegły rok był trudny. Choć...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

PKP Intercity przyspiesza modernizację – nowe lokomotywy, wagony i inwestycje

W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw...

Podobne tematy

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Griffin Capital Partners otwiera biuro w Niemczech

Griffin Capital Partners (GCP), największy prywatny inwestor oraz firma...

Branża TSL apeluje do Prezydenta: nowelizacja małej ustawy sankcyjnej może sparaliżować eksport

Przedstawiciele branży TSL są zaniepokojeni nowelizacją tzw. małej ustawy...

Transport w cieniu kryzysu: Eksperci oceniają sytuację i prognozy na 2025 rok

Eksperci zgodnie przyznali, że ubiegły rok był trudny. Choć...

Po sukcesie w Polsce, czas na Wielką Brytanię – Grupa T2S rozwija skrzydła

Branża outsourcingu pracowniczego i procesowego w Polsce stale się...

Bio Planet rośnie – 2025 rok zapowiada się obiecująco dla lidera żywności ekologicznej

Początek 2025 roku przyniósł Bio Planet kolejne dobre wyniki....

PLN pod presją. EUR/USD coraz bliżej parytetu – dolar nie zwalnia

Dzisiaj na rynku obserwowaliśmy nerwową reakcję na cła nałożone...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie