środa, 22 stycznia, 2025

To już nie tylko miejsca do spania. Hotele muszą oferować znacznie więcej

Współcześnie podróżni nie szukają już tylko miejsca do spania, ale wyjątkowych, niezapomnianych doświadczeń, które są zgodne z ich wartościami i preferencjami. Przez to hotele muszą wciąż konkurować, próbując sprostać oczekiwaniom zróżnicowanych oraz wymagających klientów z różnych stron świata. Tę walkę wygrywają, dobrze promowanie sieci i obiekty oferujące unikatowe emocje do których kluczem jest wyróżniający je marketing strategiczny.

Coraz więcej gości hotelowych stanowią osoby młode, obyte w świecie i lubiące nowinki technologiczne. Żeby sprostać zmieniającym się oczekiwaniom, hotelarze muszą skupić się na kilku kluczowych strategiach, z których najważniejszym jest — często zaniedbywany — marketing strategiczny. Ważna jest tu szeroka gama właściwie zintegrowanych działań w różnych kanałach, a  kluczową rolę odgrywa marketing cyfrowy wykorzystujący elementy, które obejmują media społecznościowe, optymalizację wyszukiwarek i ukierunkowaną reklamę, a także, o ile to możliwe zaawansowany PR. Prezentowanie wyjątkowych cech hotelu i jego otoczenia za pomocą atrakcyjnych zdjęć i filmów może przyciągnąć uwagę potencjalnych gości. A współpraca z influencerami podróżniczymi i blogerami zwiększyć zasięg i wiarygodność obiektu. Storytelling to kolejne potężne narzędzie, które pozwala hotelom przekazywać wartości swojej marki, podkreślić zaangażowanie w inkluzywność oraz zrównoważony rozwój i dzielenie się wrażeniami.

Najważniejsza kreatywność

Takie unikatowe treści ożywiają narrację i doświadczenia związane z hotelem za pomocą przekonywającego przekazu, żywego designu oraz fotografii i wideo, podczas gdy media społecznościowe działają jak dodatkowa cyfrowa „witryna sklepowa”, wzmacniając jego obecność w percepcji klientów. Takie podejście nie tylko pomaga przyciągnąć nowych, ale także buduje lojalność wobec marki, pielęgnując trwałe relacje z powracającymi gośćmi lub ich rekomendacje miejsca dla znajomych. Warto też nadać priorytet i wzmacniać spersonalizowane doświadczenia i relacje z podróżnymi. Chcąc pielęgnować długotrwałe wspomnienia, hotele mogą tworzyć doświadczenia, które odpowiadają indywidualnym zainteresowaniom. Dobrym pomysłem jest włączenie lokalnej kultury i unikalnych akcentów regionalnych. Od dostosowanych pakietów powitalnych po niestandardowe wycieczki, które podkreślają lokalne atrakcje, czy prezenty — pamiątki, na pożegnanie.

W budowaniu dobrej atmosfery równie ważne jest zrównoważenie postępu technologicznego z osobistym akcentem. Jednak interakcja międzyludzka powinna pozostać w centrum, a technologia wzmacniać, a nie zastępować doświadczenie naszych gości. Na pewno na znaczeniu zyskają też oryginalne lokalizacje i zrewitalizowane zabytkowe otoczenie, które ma w sobie wartość historyczną. Ciekawym formatem jest także budowanie lokalnych centrów lifestylowych, oferujących przestrzenie, w których goście i mieszkańcy mogą się łączyć i angażować w różne ciekawe aktywności. Najwartościowsze jest tutaj tworzenie emocjonalnych połączeń, które wzmacniają poczucie przynależności i budują lojalność. Marketing tych inicjatyw — skupionych na społeczności — może przyciągnąć gości poszukujących interakcji i poczucia przynależności, ale także niesie duże korzyści dla wszystkich stron takich projektów. Organizując lokalne wydarzenia, warsztaty lub imprezy kulturalne, hotele mogą stworzyć żywą atmosferę, która sprzyja budowaniu więzi i przynależności, ulepszając standardowy pobyt swoich klientów.

Dotarcie z przekazem, a nie “sztuka dla sztuki”

Z kolei aktywne partnerstwo z lokalnymi firmami i organizacjami może dodatkowo wzmocnić te więzi i zapewnić unikatowe doświadczenia. Ponadto promowanie takich działań za pośrednictwem mediów społecznościowych i lokalnej prasy może poprawić wizerunek hotelu. Wyróżnienie lokalnych artystów, muzyków i talentów kulinarnych nie tylko wspiera lokalną gospodarkę, ale także wzbogaca doświadczenie gości, oferując głębsze zrozumienie miejsca pobytu. A stworzenie przestrzeni, które w dobie przesytu światem online zachęcają do ludzkich interakcji i zaangażowania społeczności, może sprawić, że goście poczują się „jak w domu”, a obiekt stanie bardziej holistycznie zintegrowany z otoczeniem. Również autentyczne praktyki i zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju są coraz ważniejsze dla turystów, a wielu z nich stawia na przyjazne dla środowiska opcje w swoich podróżniczych wyborach. Promowanie takich wysiłków i dokonań za pomocą materiałów marketingowych i eko-certyfikatów może przyciągnąć kolejną grupę gości.

Warto także pamiętać, że coraz głębiej wkraczamy w epokę zwaną gospodarką uwagi — Attention Economy. Chociaż rywalizacja o zainteresowanie ludzi trwa od wieków, to era cyfrowa przeniosła ją na zupełnie nowy poziom. Nasz dzienny limit uwagi wypełniony jest wieloma różnymi aktywnościami, takimi jak praca, nauka, hobby, rodzina, czy sport. Choć wciąż rośnie zapotrzebowanie na nasze zainteresowanie, to liczba informacji, jakie możemy przyswoić w ciągu każdego dnia, jest ograniczona. Kiedy mamy do czynienia z limitem zasobu i rosnącym popytem, możemy zastosować niektóre z podstaw ekonomii — podaży i popytu. Tak właśnie jest z gospodarką uwagi, czyli Attention Economy.  Stąd wysiłki związane z dotarciem do właściwej grupy odbiorców, muszą także uwzględniać pozyskanie ich uwagi. Nie mogą być jedynie kosztowną “sztuką dla sztuki”. Na coraz bardziej konkurencyjnym polskim rynku turystycznym właściwy marketing strategiczny, staje się coraz bardziej kluczowy dla wyróżnienia obiektów i przyciągania gości. W miarę jak zmieniają się trendy i ewoluuje krajobraz sektora turystyki, coraz widoczniej na całym świece dominuje opisany trend.

Autor
  • Adam Białas

    Manager w agencji "Bialas Consulting & Solutions" oraz dziennikarz biznesowy

Popularne w tym tygodniu

Threat Insights Report: Jak GenAI zmienia metody działania cyberprzestępców?

Firma HP opublikowała swój najnowszy raport Threat Insights Report,...

Nowy prezydent USA, nowe wyzwania dla Polski

Dzisiaj ok. 18 polskiego czasu rozpocznie się zaprzysiężenie nowego...

Spadek kradzieży w sklepach w 2024 roku – słabsza wykrywalność czy zmiana przepisów?

Rok 2024 przyniósł zmianę w statystykach związanych z kradzieżami...

Ghelamco podsumowuje 2024 rok i zdradza plany na 2025

Dla Ghelamco, lidera rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce, rok...

LNG i BioLNG jako odpowiedź na wyzwania klimatyczne w transporcie

Wobec wyzwań związanych z ograniczaniem emisji gazów cieplarnianych, jedną...

Podobne tematy

Spółka Vivid Games pokazała wstępne wyniki za 2024 rok

Spółka wypracowała w grudniu 1,3 mln zł przychodów i...

Fałszywe reklamy inwestycyjne na Facebooku – oszuści podszywają się pod Google i wyłudzają dane

Ofiarami oszustw internetowych padają nawet najbardziej ostrożni użytkownicy. Najnowszym...

Sztuczna inteligencja w e-commerce. Eksperci Shoper wskazują kluczowe technologie

Sztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce i pomaga sprzedawcom...

Żabka wchodzi w retail media. Uruchamia Żabka Ads

Żabka Ads - Shopper-Driven Media to nowe narzędzie pozwalające...

Dariusz Kondas nowym członkiem zarządu spółek INTER Polska i INTER-ŻYCIE Polska

Rady Nadzorcze Towarzystwa Ubezpieczeń INTER Polska S.A. oraz TU...

Maciej Zientara wkracza do Prime ASI – 6 milionów akcji i ambitna wizja inwestycyjna

Maciej Zientara, doświadczony inwestor i pasjonat innowacji, objął ponad...

Zmiany w zarządzie Autopay. Wojciech Murawski obejmuje rolę co-CEO

Wojciech Murawski obejmuje nową rolę co-CEO w zarządzie Autopay....

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie