środa, 12 marca, 2025

Ceny w sklepach nadal rosną, ale wolniej – zakupy droższe o 5,8% rdr, masło liderem podwyżek

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Dynamika wzrostu cen lekko wyhamowała, ale w sklepach nadal jest drogo. W lutym br. codzienne zakupy rdr. zdrożały średnio o 5,8%. Ostatnio na 17 obserwowanych kategorii dwie były na minusie, a pozostałe – na plusie. Poprzednio tylko jedna grupa zaliczyła spadek, a reszta podskoczyła. W lutym najbardziej podrożały art. tłuszczowe – ogólnie o 16,1% rdr. W TOP5 drożyzny widać też owoce ze wzrostem rdr. na poziomie 10,7%, napoje bezalkoholowe – 9,8%, słodycze i desery – 9,7%, a także nabiał – 9,4%. Z kolei chemia gospodarcza i art. sypkie potaniały rdr. o 2,6% i 0,4%. Tak wykazała analiza ponad 81 tys. cen detalicznych.

Według cyklicznie wydawanego raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”, autorstwa UCE RESEARCH i Uniwersytetu WSB Merito, w lutym br. codzienne zakupy (m.in. żywności, napojów bezalkoholowych i alkoholowych oraz pozostałego asortymentu, w tym np. chemii gospodarczej czy art. dla dzieci) zdrożały średnio o 5,8% rdr. Z kolei w styczniu (wg tej samej metody) wzrost wyniósł 5,9% rdr. Z zebranych danych wynika też, że w zeszłym miesiącu na 17 monitorowanych kategorii dwie były rdr. na minusie (-2,6% i -0,4%), a pozostałe na plusie (od +3,7% do +16,1%). Dla porównania, w styczniu prawie wszystkie grupy produktów podrożały rdr. (w przedziale od +2,8% do +10,4%), a tylko jedna zaliczyła spadek (-0,7% rdr.).

– W lutym br. silny złoty i w miarę niewysokie ceny paliw znacząco wpływały na koszty zakupów w sklepach. Nie ma natomiast żadnych przesłanek, które wskazywałyby na znaczne obniżenie dynamiki wzrostu cen. W sklepach wciąż jest drogo. Efekt zeszłorocznej wysokiej bazy działa też na niekorzyść konsumentów. Gospodarce szkodzą ryzyka w obszarze geopolitycznym i konflikty wewnętrzne, które w obliczu kampanii prezydenckiej wydają się schodzić na drugi plan – komentuje dr inż. Anna Motylska-Kuźma z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW.

Ze wszystkich analizowanych kategorii najbardziej podrożały art. tłuszczowe (masło, margaryna, olej itd.) – średnio o 16,1% rdr. Ceny samego masła poszły w górę o 32,5% rdr. Natomiast poprzednio cała ta grupa towarów zdrożała o 9,7% rdr. i była na trzeciej pozycji.

– Skala wzrostu cen masła, dwukrotnie przewyższająca wynik całej kategorii, sugeruje, że ten produkt w głównej mierze odpowiada za pierwsze miejsce tłuszczów w rankingu. Można spotkać się z opinią, że jego ceny rosną z powodu ograniczenia światowej produkcji mleka. Jednak mleko można wykorzystać też do produkcji serów. Natomiast od ostatniej jesieni ser tanieje, a masło drożeje. Może to sugerować zwiększenie produkcji sera kosztem produkcji masła – wyjaśnia dr Marek Szymański z Uniwersytetu WSB Merito.

Drugie miejsce w tabeli zajęły owoce, które zdrożały o 10,7% rdr. W styczniu też były na drugiej pozycji i zdrożały o 10,2% rdr. – W tym okresie roku dostępność krajowych owoców jest zawsze mocno ograniczona, a import generuje koszty transportu, przechowywania czy wahań kursów walut. Na te elementy nakłada się wielkość ostatnich zbiorów, a w ub.r. warunki pogodowe hamowały produkcję. Mniejsza dostępność przekłada się na silne impulsy do wzrostu cen – dodaje ekspertka z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW.

Na trzeciej pozycji są napoje bezalkoholowe ze średnim wzrostem o 9,8% rdr. Poprzednio podrożały o 7,8% rdr. i były czwarte w zestawieniu. – W każdym z ostatnich 12 miesięcy wskaźnik wzrostu cen w tej kategorii przewyższał ogólne podwyżki w sklepach. To wiąże się z cenami komponentów. I tak na przykład sok pomarańczowy zdrożał w zeszłym roku o połowę, co z pewnością podbiło koszty produkcji – zwraca uwagę ekspert z Uniwersytetu WSB Merito.

Czwarte w rankingu drożyzny są słodycze i desery, których ceny wzrosły o 9,7% rdr. Miesiąc wcześniej ta kategoria była na pierwszej pozycji z podwyżką o 10,4% rdr. – Słodycze i desery wciąż są pod silną presją cenową, a warto podkreślić, że rok poprzedni przynosił w tej kategorii rekordowe wzrosty. To oznacza, że pomimo bardzo wysokiej bazy, wzrosty nominalnie są w dalszym ciągu rekordowe. Wpływają na to przede wszystkim koszty takich surowców, jak kakao, nabiał czy tłuszcze, ale również koszty energii – wskazuje dr inż. Anna Motylska-Kuźma.

W TOP5 drożyzny jest również nabiał ze średnim wzrostem o 9,4% rdr. W styczniu zdrożał o 7,2% rdr. i też był szósty w rankingu. – Sam podstawowy surowiec, czyli mleko, nie sprawia wrażenia źródła wzrostu cen na poziomie 3,5 p.p. powyżej wskaźnika ogólnego. Istotniejszy może okazać się skok cen opakowań i energii – stwierdza dr Marek Szymański.

Dalej w tabeli widać ryby ze wzrostem rdr. na poziomie 6,8%, art. dla dzieci – 6,5%, mięso – 6,2%, pieczywo – 6,2%, karmy dla zwierząt – 5,6%, a także wędliny – 5,5%. Na dolnych pozycjach w zestawieniu są używki z podwyżką rdr. o 5,3%, warzywa – 5,1%, dodatki spożywcze (np. musztardy, ketchupy, majonezy itd.) – 4,8%, jak również środki higieny osobistej – 3,7%. W całym rankingu tylko dwie kategorie rdr. potaniały, tj. chemia gospodarcza i art. sypkie (m.in. cukier, mąka) – odpowiednio o 2,6% i 0,4%.

– W przypadku chemii gospodarczej bardzo duże wzrosty cen w 2023 roku oraz na początku ub.r. stworzyły wysoką bazę. Obecnie skutkuje ona niskimi, a wręcz ujemnymi przyrostami rok do roku w wymiarze procentowym. Jednak wartościowo wzrosty te są nadal zauważalne i odczuwalne w naszych portfelach. Niezmiennie na sytuację tą wpływają wysokie koszty produkcji, od energii po koszty pracy. Z kolei spadek zanotowany przez art. sypkie jest symboliczny – podsumowuje dr inż. Anna Motylska-Kuźma.

Opis metody analitycznej/badawczej

Dane pochodzą z cyklicznego raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH” (powstającego co miesiąc od ponad 7 lat), autorstwa UCE RESEARCH i Uniwersytetu WSB Merito (dawniej Wyższych Szkół Bankowych). Analiza pokazuje średnią wartość cenową, notowaną miesiąc do miesiąca i rok do roku. W najnowszej odsłonie porównano wyniki z lutego 2025 r. i z analogicznego okresu 2024 r. Dotyczyło to 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą ponad 81 tys. cen detalicznych z przeszło 38 tys. sklepów należących do 62 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry docierające ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Krakowski rynek nieruchomości handlowych bez nowych inwestycji, ale z rosnącymi czynszami

Polski rynek nieruchomości handlowych w 2024 roku wykazał się...

Platformy e-commerce odbierają ruch galeriom handlowym

Jak wykazała analiza zachowań ponad 1,3 mln konsumentów w...

Polski rynek FMCG wart ponad 240 miliardów złotych

Rynek FMCG nadal rośnie w dynamicznym tempie. W 2024...

Handel detaliczny w obliczu zmian – nadchodzi system kaucyjny i nowe regulacje UE

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne...

Podobne tematy

Platformy e-commerce odbierają ruch galeriom handlowym

Jak wykazała analiza zachowań ponad 1,3 mln konsumentów w...

Zakaz handlu w niedziele – więcej przeciwników niż zwolenników po raz pierwszy od lat

Obecnie 41,5% Polaków opowiada się za przywróceniem handlu we...

Masło wciąż drożeje: 29,2% wzrost cen w styczniu, a przed Wielkanocą możliwy próg 12 zł

Masło wciąż drożeje w sklepach. W styczniu br. kosztowało...

Mikrofirmy i małe przedsiębiorstwa coraz bardziej boją się rosnących kosztów

Według najnowszego raportu, mikrofirmy oraz małe przedsiębiorstwa obecnie najczęściej...

„Huśtawka cenowa” masła w 2024 roku: co czeka nas w 2025?

W ub.r. sieci handlowe zrobiły o 12,5% mniej promocji...

Ceny w sklepach nadal rosną: w grudniu 2024 codzienne zakupy droższe o 5,6% rok do roku

Ceny w sklepach dalej rosną. Dynamika wzrostu nie słabnie,...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie