Ostatnie pięć lat przyniosło prawdziwą rewolucję, zmieniającą zasady gry w sposobie korzystania z wyszukiwarek internetowych. Wraz z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji zmiana trwa dalej – dostępne w Google rozwiązanie Serach Generative Experience integruje technologie AI tak, by poprawić dokładność wyników i zwiększyć satysfakcję użytkowników. Połączenie generatywnych modeli językowych z zaawansowanymi mechanizmami wyszukiwania skutkuje zmianami zachowań użytkowników. Firmy, które chcą skutecznie docierać do klientów, stają przed koniecznością uwzględnienia tych zmian w działaniach marketingowych. Jak w tej szybko ewoluującej rzeczywistości kształtuje się przyszłość ruchu organicznego i płatnego w wyszukiwarkach? Czego będą oczekiwać użytkownicy i jak dopasować strategie do tych oczekiwań?
Dzięki implementacji rozwiązań AI wyszukiwarka potrafi już nie tylko rozumieć treści pisane i obrazy, ale także tworzyć i analizować powiązania znaczeniowe i tematyczne, czyli rozumieć kontekst tego, o czym piszemy. Open AI z Chatem GPT, Bing od Microsoft Copilot, systemy operacyjne Microsoft Apple, czy oparty o GenAI chatbot Perlexity, który pod koniec 2024 roku miał ponad 460 mln użytkowników[1] – to, jak i gdzie i szukamy, zmienia się na naszych oczach, a opieranie się tylko na Google staje się coraz mniej efektywne.
Kres SEO?
Podobnie jak każda duża zmiana w wyszukiwarce Google, także i Search Generative Experience budzi obawy o przyszłość pozycjonowania.
– Warto zauważyć, że wszelkie prognozy dotyczące wpływu SGE na ruch organiczny opieramy jak dotąd na danych z krajów spoza UE, gdzie implementacja narzędzi AI w wyszukiwarkach Google trwa od dłuższego czasu, w samej Unii bowiem wciąż czekamy na tę funkcjonalność. Na podstawie danych z USA i Wielkiej Brytanii możemy wnioskować, że część serwisów może odnotować spadki w ruchu organicznym, zależy to jednak, m.in. od branży, typu treści oraz innych czynników, jak wielkość modułu z odpowiedzią, liczby i rangi cytowanych źródeł, a także zachowania użytkowników – zaznacza Szymon Rydelski, Szef Grupy Roboczej SEO&PPC przy IAB Polska.
Badania uwzględniające kilka kluczowych czynników wskazują na spadki ruchu organicznego na poziomie od 15% do nawet 64%[2]. To spora rozbieżność, wiele wskazuje jednak na to, że już dziś warto przygotować się na nową rzeczywistość.
SGE a ruch płatny i reklamy w wyszukiwarce
Jednego możemy być pewni: SGE będzie rewolucją nie tylko dla SEO, ale również dla kampanii PPC. Wiedząc, że SGE wpływa na częstotliwość i sposób wyświetlania reklam, branża staje przed pytaniem jak wpłynie to na efektywność kampanii Google Ads. Czy elementy wygenerowane przez AI zajmą miejsce reklam? Jak zmiana otoczenia reklamy, wyświetlanie jej w towarzystwie fragmentu SGE, wpłynie na reklamodawców?
Wszystkie te zmiany zapewne będą wpływać na współczynnik interakcji, kliknięć czy odróżnianie reklamy od treści niepłatnych. Na nowy, wyjątkowo natywny format reklamowy, wyrastają linki sponsorowane umieszczane w treściach generowanych przez AI. Pewne jest to, że sukces działań reklamowych będzie zależał od umiejętności dostosowania się do zmieniających się realiów.
„Pomóż mi”, „pokaż mi” – jak SGE wpływa na zachowania użytkowników
Krótkie, konkretne frazy bez kontekstu – tak do niedawna użytkownicy formułowali swoje zapytania w wyszukiwarce opartej na tradycyjnym, prostym dopasowaniu słów kluczowych. SGE pozwala Google na rozumienie niuansów języka naturalnego, co przekłada się na bardziej szczegółowe, złożone pytania i oczekiwanie spersonalizowanych odpowiedzi.
Obok bardziej konwersacyjnych pytań na popularności zyskują też wyszukiwania głosowe.
Odpowiedź na pytanie jak SGE wpływa na CTR i zaangażowanie użytkowników jest złożona i zależy od wielu czynników, takich jak specyfika branży, rodzaj zapytania, jakość treści oraz dostosowanie strategii SEO. Marketerzy, którzy stają przed koniecznością zmian strategii SEO, dostają jednocześnie do ręki nowe możliwości docierania do odbiorców.
Więcej na temat wpływu SGE na zachowania użytkowników, przyszłość ruchu organicznego i płatnego oraz konsekwencji dla biznesu w najnowszej publikacji „Serach Generative Experience (SGE). Przyszłość AI w wyszukiwarce Google”, przygotowanej przez Grupę IAB SEO & PPC działającą w ramach IAB Polska.
[1] Serach Generative Experience (SGE). Przyszłość AI w wyszukiwarce Google, IAB Polska.
[2] Insight Partners: Generative AI, SEO, and what leaders should know: Google search in the future and Search Engine Land: How Google SGE will impact your traffic – and 3 SGE recovery case studies