PRACA I KARIERAAI zrewolucjonizuje 92% zawodów w sektorze ICT – wyniki raportu

AI zrewolucjonizuje 92% zawodów w sektorze ICT – wyniki raportu

Wiodące firmy z sektora technologicznego połączyły siły w celu przeanalizowania wpływu sztucznej inteligencji na najważniejsze zawody technologiczne. Raport „The Transformational Opportunity of AI on ICT Jobs” przewiduje, że 92 procent miejsc pracy w sektorze ICT ulegnie dużej lub umiarkowanej transformacji w wyniku postępów w dziedzinie sztucznej inteligencji. Raport wskazuje również kierunki rozwoju, aby przygotować firmy i pracowników na przyszłość w erze cyfrowej oraz wskazówki dla osób, które chcą podnieść swoje kompetencje i pogłębić wiedzę z zakresu sztucznej inteligencji.

Konsorcjum wiodących firm w branżach IT i zarządzania kadrami (AI-Enabled ICT Workforce Consortium) na czele z Cisco, w składzie z Accenture, Eightfold, Google, IBM, Indeed, Intel, Microsoft i SAP opublikowało swój pierwszy raport „The Transformational Opportunity of AI on ICT Jobs”. Badanie przeanalizowało wpływ sztucznej inteligencji na prawie 50 najważniejszych zawodów z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), przedstawiając praktyczne wskazówki zarówno dla pracodawców jak i pracowników oraz rekomendacje dotyczące rozwoju umiejętności.

Inicjatywa ma na celu wsparcie pracowników w przekwalifikowaniu i podnoszeniu kwalifikacji, zgodnie z wymogami zmieniającego się rynku pracy. Wraz z wprowadzeniem technologii i narzędzi, takich jak ChatGPT, Gemini, Midjourney oraz dalszym rozwojem AI, pracownicy muszą przygotować się na cyfrowe środowisko pracy, w którym zaawansowane technologie odgrywają kluczową rolę. Według ostatniego badania Światowego Forum Ekonomicznego, 58 procent ankietowanych pracowników uważa, że ich umiejętności zawodowe zmienią się znacząco w ciągu najbliższych pięciu lat z powodu sztucznej inteligencji i konieczności pracy z dużymi zbiorami danych.Poziom transformacji w różnych grupach zawodowych Poziom transformacji we wszystkich 47 stanowiskach Stopień transformacji na róznych etapach kariery TOP 10, które stracą na znaczeniu TOP 10, które zyskają na znaczeniu

„Sztuczna inteligencja otwiera nowe możliwości i przynosi nieznane dotąd korzyści. W związku z tym musimy dbać o to, aby umiejętności i kwalifikacje na rynku pracy były dostosowane do dynamicznie zmieniającego się środowiska cyfrowego, tak, by nikt nie został w tyle”, powiedziała Francine Katsoudas, Chief People, Policy & Purpose Officer w Cisco oraz członkini i założycielka AI-Enabled ICT Workforce Consortium. „Jako Konsorcjum podjęliśmy wspólną odpowiedzialność za przeszkolenie i podniesienie kwalifikacji 95 milionów ludzi w ciągu najbliższych 10 lat. Inwestując w długoterminową strategię na rzecz inkluzywnego rynku pracy, możemy pomóc wszystkim uczestniczyć i rozwijać się w erze AI.”

Każdą profesję czeka rewolucja AI

Wnioski z raportu przedstawiają wpływ sztucznej inteligencji na zawody z branży ICT, wskazując pracownikom i pracodawcom nowe możliwości rozwoju, napędzane przez AI:

  • 92 procent zawodów ICT ma przejść znaczną lub umiarkowaną transformację w wyniku rozwoju AI.
  • Profesjonaliści na szczeblu podstawowym i średnim są na czele transformacji AI. 40 procent stanowisk na poziomie średnim i 37 procent stanowisk na poziomie podstawowym ma przejść dużą transformację.
  • W miarę jak AI redefiniuje funkcje zawodowe, na znaczeniu zyskają takie umiejętności jak kompetencje AI, etyka AI, odpowiedzialna AI, inżynieria podpowiedzi, znajomość dużych modeli językowych [LLM] oraz metodyki zwinne, podczas gdy inne będą mniej istotne (tradycyjne zarządzanie danymi, tworzenie treści, utrzymanie dokumentacji, podstawowe programowanie i języki oraz wyszukiwanie informacji).
  • Podstawowe umiejętności są potrzebne we wszystkich rolach ICT, aby przygotować się na sztuczną inteligencję, w tym biegłość w obsłudze AI, analityka danych i inżynieria podpowiedzi.

Praktyczne wskazówki dla pracowników i pracodawców

Raport wykorzystuje narządzie „Job Transformation Canvas”, które analizuje wpływ AI na 47 ról z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych w siedmiu grupach zawodowych, mając na celu pomoc pracownikom i pracodawcom w zrozumieniu, jak sztuczna inteligencja (AI) wpłynie na poszczególne zawody z sektora technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) oraz przedstawia umiejętności, które będą przydatne na rynku pracy. Role te zostały wybrane na podstawie największej liczby ofert pracy w okresie od lutego 2023 do lutego 2024 w USA i Europie, według Indeed Hiring Lab. „Job Transformation Canvas” reprezentuje podejście oparte na kompetencjach, opisując dokładnie każdą rolę, w tym opis stanowiska, główne zadania i odpowiadające im umiejętności. Zarówno pracownicy jak i pracodawcy mogą wykorzystać „Job Transformation Canvas” jako narzędzie szkoleniowe i przewodnik po nowej, cyfrowej erze.

Raport „The Transformational Opportunity of AI on ICT Jobs” opisuje szereg ról zawodowych – od analityka biznesowego, przez data scientist, menedżera IT po specjalistę ds. bezpieczeństwa informacji – w siedmiu grupach zawodowych, w tym: biznes i zarządzanie, cyberbezpieczeństwo, data science, projektowanie i doświadczenia użytkowników, infrastruktura i operacje, rozwój oprogramowania oraz testowanie i kontrola jakości. Każda rola jest oceniana pod kątem wpływu AI ze szczegółowymi zaleceniami dotyczącymi przekwalifikowania i podnoszenia kompetencji. Podstawowe umiejętności i rekomendacje szkoleniowe umożliwiają pracodawcom podjęcie natychmiastowych działań.

Cele na kolejne lata

Członkowie Konsorcjum zobowiązali się do budowania inkluzywnego środowiska pracy, oferując możliwości, które będą wspierać rodziny i przyczyniać się do rozwoju gospodarczego. Członkowie Konsorcjum zobowiązali się do tworzenia ścieżek zawodowych dla pracowników, zwłaszcza w sektorach, które będą coraz bardziej zintegrowane z technologią AI. W konsekwencji ustalono kilka celów na najbliższe 10 lat, związanych z rozwojem umiejętności:

  • Cisco zobowiązało się do przeszkolenia 25 milionów osób w zakresie cyberbezpieczeństwa i umiejętności cyfrowych do 2032 roku.
  • IBM planuje przeszkolić 30 milionów osób w zakresie umiejętności cyfrowych, w tym 2 miliony w zakresie AI do końca 2026 roku.
  • Intel planuje dać możliwość zdobycia umiejętności AI ponad 30 milionom osób, by mogły sprostać wymaganiom obecnych i przyszłych miejsc pracy do 2030 roku.
  • Microsoft zobowiązał się do przeszkolenia i certyfikacji 10 milionów osób w zakresie umiejętności cyfrowych do 2025 roku, który to cel już udało się przekroczyć, przeszkalając i certyfikując 12,6 miliona osób o rok wcześniej, niż planowano.
  • SAP zobowiązało się do podniesienia kwalifikacji dwóch milionów osób na całym świecie do 2025 roku.
  • Google niedawno ogłosił, że przeznacza ponad 130 milionów dolarów na wsparcie szkoleń z zakresu AI i rozwój umiejętności mieszkańców USA, Europy, Afryki, Ameryki Łacińskiej i regionu APAC.

Wzmocnienie pozycji pracowników i pracodawców na całym świecie

W czerwcu 2024 r., w odpowiedzi na sugestie liderów z całego świata, Konsorcjum rozszerzyło swój zakres o wszystkie kraje G7 – dodając Kanadę, Japonię i Wielką Brytanię do analizy najbardziej poszukiwanych zawodów ICT, a w kolejnym etapie zostaną dołączone również pozostałe kraje. Konsorcjum planuje również wprowadzenie „AI Workforce Playbook”, który ma na celu umożliwienie małym, średnim i dużym firmom proaktywnie podnosić kwalifikacje swoich pracowników.

Wypowiedzi przedstawicieli firm członkowskich Konsorcjum:

Accenture

„Gdy dążymy do pełnego wykorzystania potencjału, jaki niesie AI, kluczowe jest, abyśmy wyposażali ludzi w umiejętności, których będą potrzebować i które chętnie będą zdobywać. Dalekosiężny wpływ tej technologii wymaga od nas tworzenia ścieżek edukacyjnych, które umożliwią każdemu pogłębienie umiejętności związanych z AI, które będą wymagane w naszej branży. Raport Konsorcjum jest ważnym krokiem w przekształceniu aspiracji w działanie – z konkretnymi rekomendacjami dotyczącymi przekwalifikowania, które mogą przyspieszyć postęp dla jednostek, organizacji i społeczeństwa.” – Ellyn Shook, Chief Leadership & Human Resources Officer w Accenture

Eightfold

„Ten raport wyraźnie pokazuje ogromny wpływ AI na prawie każdą profesję, niezależnie od branży czy wielkości firmy. Tworzenie organizacji skoncentrowanej na talentach, w której wszyscy mogą uczyć się i rozwijać, jest kluczowe dla każdej odnoszącej sukcesy firmy.” – Ashutosh Garg, Co-CEO i współzałożyciel Eightfold AI

Google

„Korzyści płynące z AI muszą być dostępne dla każdego pracownika. Jesteśmy dumni, że możemy wspierać nowe inicjatywy, które przyczynią się do realizacji naszej wspólnej wizji wyposażenia wszystkich pracowników w umiejętności AI, które są niezbędne do odniesienia sukcesu w obecnych i przyszłych miejscach pracy.” – Lisa Gevelber, założycielka Grow with Google

IBM

„W IBM od dekad inwestujemy w przyszłość pracy, zapewniając dostęp do edukacji i możliwości szkoleniowych. Ten raport jeszcze bardziej podkreśla potrzebę podnoszenia kompetencji i przekwalifikowania się, szczególnie w obliczu rosnącego znaczenia AI. Teraz osoby z sektora ICT – od studentów po pracowników i pracodawców – mają dostęp do danych na temat tego, jakie zawody się zmienią, jak się zmienią i co mogą zrobić, aby przygotować się na tę zmianę i pozostać konkurencyjnymi na rozwijającym się globalnym rynku pracy.” – Lydia Logan, wiceprezes Global Education and Workforce Development w IBM

Indeed

„Misją Indeed jest pomaganie ludziom w znalezieniu pracy, dlatego cieszymy się, że możemy być częścią przedsięwzięcia, które wspiera pracowników w transformacji cyfrowej. W miarę jak umiejętności związane z AI zyskują na znaczeniu, stawiamy na priorytetowe traktowanie rekrutacji opartej na umiejętnościach, aby pomóc poszukującym pracy wykazać swoje umiejętności w zakresie AI i połączyć pracodawców z jak najszerszą pulą utalentowanych kandydatów w różnych branżach.” – Hannah Calhoon, szefowa AI Innovation w Indeed

Intel

„Wierzymy, że sztuczna inteligencja ma potencjał do zrewolucjonizowania różnych dziedzin i tworzenia nowych możliwości oraz narzędzi pracy, a naszym celem jest dążenie do odpowiedzialnego rozwijania technologii AI, aby mogła ona pomagać w rozwiązywaniu najważniejszych globalnych problemów. Szkolenie, podnoszenie kompetencji i przekwalifikowanie pracowników w zakresie współpracy z AI oraz krytycznego myślenia jest kluczowe dla naszych pracowników i dla kolejnych innowacji.” – Christy Pambianchi, wiceprezes wykonawczy i Chief People Officer w Intel Corporation

Microsoft

„AI może być narzędziem, które wspiera pracowników na całym świecie, ale muszą oni posiadać umiejętności potrzebne do jej wykorzystania. Dlatego Microsoft zobowiązał się do pomocy ludziom i społecznościom na całym świecie w zdobywaniu nowych, niezbędnych umiejętności związanych ze sztuczną inteligencją, a raport ten przedstawia wytyczne, które wprowadzą rynek pracy w przyszłość.” – Naria Santa Lucia, General Manager, Skills for Social Impact w Microsoft

SAP

„To co wyróżnia się w tych badaniach, poza niepodważalnymi potrzebami odpowiedzialnego rozwoju sztucznej inteligencji we wszystkich zawodach ICT, to konieczność wzmocnienia umiejętności takich jak krytyczne myślenie, kreatywność i rozwiązywanie złożonych problemów. Wraz z wdrażaniem AI w różnych zawodach, nastąpi zmiana w hierarchii umiejętności. W przyszłości pewne kompetencje mogą stać się powszechne i mniej wartościowe podczas gdy inne będą kluczowe i staną się wyróżnikiem na rynku pracy. Naszym celem jest monitorowanie i ocena, które z nich będą miały największą wartość na rynku pracy w przyszłości.” – Nicole Helmer, wiceprezes i globalny szef działu Development Learning w SAP

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...
Exit mobile version