Wiodące firmy z sektora technologicznego połączyły siły w celu przeanalizowania wpływu sztucznej inteligencji na najważniejsze zawody technologiczne. Raport „The Transformational Opportunity of AI on ICT Jobs” przewiduje, że 92 procent miejsc pracy w sektorze ICT ulegnie dużej lub umiarkowanej transformacji w wyniku postępów w dziedzinie sztucznej inteligencji. Raport wskazuje również kierunki rozwoju, aby przygotować firmy i pracowników na przyszłość w erze cyfrowej oraz wskazówki dla osób, które chcą podnieść swoje kompetencje i pogłębić wiedzę z zakresu sztucznej inteligencji.
Konsorcjum wiodących firm w branżach IT i zarządzania kadrami (AI-Enabled ICT Workforce Consortium) na czele z Cisco, w składzie z Accenture, Eightfold, Google, IBM, Indeed, Intel, Microsoft i SAP opublikowało swój pierwszy raport „The Transformational Opportunity of AI on ICT Jobs”. Badanie przeanalizowało wpływ sztucznej inteligencji na prawie 50 najważniejszych zawodów z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), przedstawiając praktyczne wskazówki zarówno dla pracodawców jak i pracowników oraz rekomendacje dotyczące rozwoju umiejętności.
Inicjatywa ma na celu wsparcie pracowników w przekwalifikowaniu i podnoszeniu kwalifikacji, zgodnie z wymogami zmieniającego się rynku pracy. Wraz z wprowadzeniem technologii i narzędzi, takich jak ChatGPT, Gemini, Midjourney oraz dalszym rozwojem AI, pracownicy muszą przygotować się na cyfrowe środowisko pracy, w którym zaawansowane technologie odgrywają kluczową rolę. Według ostatniego badania Światowego Forum Ekonomicznego, 58 procent ankietowanych pracowników uważa, że ich umiejętności zawodowe zmienią się znacząco w ciągu najbliższych pięciu lat z powodu sztucznej inteligencji i konieczności pracy z dużymi zbiorami danych.
„Sztuczna inteligencja otwiera nowe możliwości i przynosi nieznane dotąd korzyści. W związku z tym musimy dbać o to, aby umiejętności i kwalifikacje na rynku pracy były dostosowane do dynamicznie zmieniającego się środowiska cyfrowego, tak, by nikt nie został w tyle”, powiedziała Francine Katsoudas, Chief People, Policy & Purpose Officer w Cisco oraz członkini i założycielka AI-Enabled ICT Workforce Consortium. „Jako Konsorcjum podjęliśmy wspólną odpowiedzialność za przeszkolenie i podniesienie kwalifikacji 95 milionów ludzi w ciągu najbliższych 10 lat. Inwestując w długoterminową strategię na rzecz inkluzywnego rynku pracy, możemy pomóc wszystkim uczestniczyć i rozwijać się w erze AI.”
Na skróty:
Każdą profesję czeka rewolucja AI
Wnioski z raportu przedstawiają wpływ sztucznej inteligencji na zawody z branży ICT, wskazując pracownikom i pracodawcom nowe możliwości rozwoju, napędzane przez AI:
- 92 procent zawodów ICT ma przejść znaczną lub umiarkowaną transformację w wyniku rozwoju AI.
- Profesjonaliści na szczeblu podstawowym i średnim są na czele transformacji AI. 40 procent stanowisk na poziomie średnim i 37 procent stanowisk na poziomie podstawowym ma przejść dużą transformację.
- W miarę jak AI redefiniuje funkcje zawodowe, na znaczeniu zyskają takie umiejętności jak kompetencje AI, etyka AI, odpowiedzialna AI, inżynieria podpowiedzi, znajomość dużych modeli językowych [LLM] oraz metodyki zwinne, podczas gdy inne będą mniej istotne (tradycyjne zarządzanie danymi, tworzenie treści, utrzymanie dokumentacji, podstawowe programowanie i języki oraz wyszukiwanie informacji).
- Podstawowe umiejętności są potrzebne we wszystkich rolach ICT, aby przygotować się na sztuczną inteligencję, w tym biegłość w obsłudze AI, analityka danych i inżynieria podpowiedzi.
Praktyczne wskazówki dla pracowników i pracodawców
Raport wykorzystuje narządzie „Job Transformation Canvas”, które analizuje wpływ AI na 47 ról z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych w siedmiu grupach zawodowych, mając na celu pomoc pracownikom i pracodawcom w zrozumieniu, jak sztuczna inteligencja (AI) wpłynie na poszczególne zawody z sektora technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) oraz przedstawia umiejętności, które będą przydatne na rynku pracy. Role te zostały wybrane na podstawie największej liczby ofert pracy w okresie od lutego 2023 do lutego 2024 w USA i Europie, według Indeed Hiring Lab. „Job Transformation Canvas” reprezentuje podejście oparte na kompetencjach, opisując dokładnie każdą rolę, w tym opis stanowiska, główne zadania i odpowiadające im umiejętności. Zarówno pracownicy jak i pracodawcy mogą wykorzystać „Job Transformation Canvas” jako narzędzie szkoleniowe i przewodnik po nowej, cyfrowej erze.
Raport „The Transformational Opportunity of AI on ICT Jobs” opisuje szereg ról zawodowych – od analityka biznesowego, przez data scientist, menedżera IT po specjalistę ds. bezpieczeństwa informacji – w siedmiu grupach zawodowych, w tym: biznes i zarządzanie, cyberbezpieczeństwo, data science, projektowanie i doświadczenia użytkowników, infrastruktura i operacje, rozwój oprogramowania oraz testowanie i kontrola jakości. Każda rola jest oceniana pod kątem wpływu AI ze szczegółowymi zaleceniami dotyczącymi przekwalifikowania i podnoszenia kompetencji. Podstawowe umiejętności i rekomendacje szkoleniowe umożliwiają pracodawcom podjęcie natychmiastowych działań.
Cele na kolejne lata
Członkowie Konsorcjum zobowiązali się do budowania inkluzywnego środowiska pracy, oferując możliwości, które będą wspierać rodziny i przyczyniać się do rozwoju gospodarczego. Członkowie Konsorcjum zobowiązali się do tworzenia ścieżek zawodowych dla pracowników, zwłaszcza w sektorach, które będą coraz bardziej zintegrowane z technologią AI. W konsekwencji ustalono kilka celów na najbliższe 10 lat, związanych z rozwojem umiejętności:
- Cisco zobowiązało się do przeszkolenia 25 milionów osób w zakresie cyberbezpieczeństwa i umiejętności cyfrowych do 2032 roku.
- IBM planuje przeszkolić 30 milionów osób w zakresie umiejętności cyfrowych, w tym 2 miliony w zakresie AI do końca 2026 roku.
- Intel planuje dać możliwość zdobycia umiejętności AI ponad 30 milionom osób, by mogły sprostać wymaganiom obecnych i przyszłych miejsc pracy do 2030 roku.
- Microsoft zobowiązał się do przeszkolenia i certyfikacji 10 milionów osób w zakresie umiejętności cyfrowych do 2025 roku, który to cel już udało się przekroczyć, przeszkalając i certyfikując 12,6 miliona osób o rok wcześniej, niż planowano.
- SAP zobowiązało się do podniesienia kwalifikacji dwóch milionów osób na całym świecie do 2025 roku.
- Google niedawno ogłosił, że przeznacza ponad 130 milionów dolarów na wsparcie szkoleń z zakresu AI i rozwój umiejętności mieszkańców USA, Europy, Afryki, Ameryki Łacińskiej i regionu APAC.
Wzmocnienie pozycji pracowników i pracodawców na całym świecie
W czerwcu 2024 r., w odpowiedzi na sugestie liderów z całego świata, Konsorcjum rozszerzyło swój zakres o wszystkie kraje G7 – dodając Kanadę, Japonię i Wielką Brytanię do analizy najbardziej poszukiwanych zawodów ICT, a w kolejnym etapie zostaną dołączone również pozostałe kraje. Konsorcjum planuje również wprowadzenie „AI Workforce Playbook”, który ma na celu umożliwienie małym, średnim i dużym firmom proaktywnie podnosić kwalifikacje swoich pracowników.
Wypowiedzi przedstawicieli firm członkowskich Konsorcjum:
Accenture
„Gdy dążymy do pełnego wykorzystania potencjału, jaki niesie AI, kluczowe jest, abyśmy wyposażali ludzi w umiejętności, których będą potrzebować i które chętnie będą zdobywać. Dalekosiężny wpływ tej technologii wymaga od nas tworzenia ścieżek edukacyjnych, które umożliwią każdemu pogłębienie umiejętności związanych z AI, które będą wymagane w naszej branży. Raport Konsorcjum jest ważnym krokiem w przekształceniu aspiracji w działanie – z konkretnymi rekomendacjami dotyczącymi przekwalifikowania, które mogą przyspieszyć postęp dla jednostek, organizacji i społeczeństwa.” – Ellyn Shook, Chief Leadership & Human Resources Officer w Accenture
Eightfold
„Ten raport wyraźnie pokazuje ogromny wpływ AI na prawie każdą profesję, niezależnie od branży czy wielkości firmy. Tworzenie organizacji skoncentrowanej na talentach, w której wszyscy mogą uczyć się i rozwijać, jest kluczowe dla każdej odnoszącej sukcesy firmy.” – Ashutosh Garg, Co-CEO i współzałożyciel Eightfold AI
„Korzyści płynące z AI muszą być dostępne dla każdego pracownika. Jesteśmy dumni, że możemy wspierać nowe inicjatywy, które przyczynią się do realizacji naszej wspólnej wizji wyposażenia wszystkich pracowników w umiejętności AI, które są niezbędne do odniesienia sukcesu w obecnych i przyszłych miejscach pracy.” – Lisa Gevelber, założycielka Grow with Google
IBM
„W IBM od dekad inwestujemy w przyszłość pracy, zapewniając dostęp do edukacji i możliwości szkoleniowych. Ten raport jeszcze bardziej podkreśla potrzebę podnoszenia kompetencji i przekwalifikowania się, szczególnie w obliczu rosnącego znaczenia AI. Teraz osoby z sektora ICT – od studentów po pracowników i pracodawców – mają dostęp do danych na temat tego, jakie zawody się zmienią, jak się zmienią i co mogą zrobić, aby przygotować się na tę zmianę i pozostać konkurencyjnymi na rozwijającym się globalnym rynku pracy.” – Lydia Logan, wiceprezes Global Education and Workforce Development w IBM
Indeed
„Misją Indeed jest pomaganie ludziom w znalezieniu pracy, dlatego cieszymy się, że możemy być częścią przedsięwzięcia, które wspiera pracowników w transformacji cyfrowej. W miarę jak umiejętności związane z AI zyskują na znaczeniu, stawiamy na priorytetowe traktowanie rekrutacji opartej na umiejętnościach, aby pomóc poszukującym pracy wykazać swoje umiejętności w zakresie AI i połączyć pracodawców z jak najszerszą pulą utalentowanych kandydatów w różnych branżach.” – Hannah Calhoon, szefowa AI Innovation w Indeed
Intel
„Wierzymy, że sztuczna inteligencja ma potencjał do zrewolucjonizowania różnych dziedzin i tworzenia nowych możliwości oraz narzędzi pracy, a naszym celem jest dążenie do odpowiedzialnego rozwijania technologii AI, aby mogła ona pomagać w rozwiązywaniu najważniejszych globalnych problemów. Szkolenie, podnoszenie kompetencji i przekwalifikowanie pracowników w zakresie współpracy z AI oraz krytycznego myślenia jest kluczowe dla naszych pracowników i dla kolejnych innowacji.” – Christy Pambianchi, wiceprezes wykonawczy i Chief People Officer w Intel Corporation
Microsoft
„AI może być narzędziem, które wspiera pracowników na całym świecie, ale muszą oni posiadać umiejętności potrzebne do jej wykorzystania. Dlatego Microsoft zobowiązał się do pomocy ludziom i społecznościom na całym świecie w zdobywaniu nowych, niezbędnych umiejętności związanych ze sztuczną inteligencją, a raport ten przedstawia wytyczne, które wprowadzą rynek pracy w przyszłość.” – Naria Santa Lucia, General Manager, Skills for Social Impact w Microsoft
SAP
„To co wyróżnia się w tych badaniach, poza niepodważalnymi potrzebami odpowiedzialnego rozwoju sztucznej inteligencji we wszystkich zawodach ICT, to konieczność wzmocnienia umiejętności takich jak krytyczne myślenie, kreatywność i rozwiązywanie złożonych problemów. Wraz z wdrażaniem AI w różnych zawodach, nastąpi zmiana w hierarchii umiejętności. W przyszłości pewne kompetencje mogą stać się powszechne i mniej wartościowe podczas gdy inne będą kluczowe i staną się wyróżnikiem na rynku pracy. Naszym celem jest monitorowanie i ocena, które z nich będą miały największą wartość na rynku pracy w przyszłości.” – Nicole Helmer, wiceprezes i globalny szef działu Development Learning w SAP