wtorek, 22 czerwca, 2021
HANDELE-COMMERCEBarometr E-shopper 2020: E-konsumenci w pandemii bardziej otwarci na nowości

Barometr E-shopper 2020: E-konsumenci w pandemii bardziej otwarci na nowości

-

Barometr E-shopper 2020: E-konsumenci w pandemii bardziej otwarci na nowości

W czasie pandemii koronawirusa nie tylko wzrosło zainteresowanie zakupami online, ale także zmieniły się zwyczaje konsumentów. Mimo niepewnej sytuacji społecznej i gospodarczej oraz, jak podał GUS, najniższemu od ponad 15 lat wskaźnikowi ufności konsumenckiej, e-nabywcy wykazali się otwartością na nowości, które oferuje im branża e-commerce oraz rynek usług kurierskich. Jak wynika z analizy Barometr E-shopper 2020 ponad 70% z nich planuje pozostać przy nowych zwyczajach zakupowych również po pandemii.

W czasie pandemii:

  • 39% e-nabywców odkryło jeden lub więcej nowych sklepów online (Barometr E-shopper 2020)
  • 29% konsumentów skorzystało z nieznanych sobie dotychczas, mniejszych sklepów online (Barometr E-shopper 2020)
  • 44% polskich konsumentów dotychczas preferujących gotówkę, przeszło na płatności bezdotykowe oraz portfele elektroniczne (Adyen Retail Report)[1]
  • od marca do grudnia 2020 r. sklepy spożywcze odnotowały 95% wzrost transakcji online (Contentsquare).

Lokalni e-sprzedawcy poszukiwani

W minionym roku konsumenci częściej niż dotychczas kierowali się w stronę mniejszych lub nowopowstałych e-sklepów oraz chętnie wybierali marki lokalne i krajowe. Choć zaufane platformy miały nadal ogromny udział w dokonywanych zakupach, jak wykazała analiza Barometr E-shopper 2020 39% e-nabywców odkryło jeden lub więcej sklepów online podczas pandemii, a aż 29% konsumentów wybrało nieznanych sobie wcześniej, mniejszych sprzedawców. Wyższa gotowość do poznawania nowych źródeł e-zakupów to szansa dla początkujących przedsiębiorców oraz sklepów, które prowadzą działalność jedynie stacjonarnie. Zgodnie z wynikami opracowania prawie 9 na 10 osób na całym świecie zamierza w przyszłości wydawać pieniądze na nieznanych sobie dotychczas platformach internetowych.

Wirtualne koszyki wypełnione żywnością

Z powodu ograniczeń w tradycyjnym handlu klienci zainteresowali się zakupami pierwszej potrzeby w sieci. Nabywali nie tylko chemię czy kosmetyki, ale zwrócili swoją uwagę w kierunku zakupów żywności. Jak wskazano w analizie Barometr E-shopper 2020 pomiędzy marcem a grudniem sklepy spożywcze odnotowały 95% wzrost transakcji online[1].

– Mimo obaw i naturalnych barier w czasie zagrożenia zdrowia publicznego wielu konsumentów zdecydowało się wypełnić wirtualny koszyk zakupami spożywczymi. To stawia nowe wyzwania nie tylko przed sklepami internetowymi, które muszą zapewnić odpowiednią jakość i ilość artykułów, ale branżą logistyczną mającą za zadanie bezpieczny i skuteczny transport. W DPD Polska już od jakiegoś czasu obserwujemy ten trend, dlatego pod koniec ubiegłego roku zdecydowaliśmy się wzbogacić ofertę o usługę DPD Food – komentuje Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

Rozliczenia coraz mniej gotówkowe

W czasie pandemii aż 44% polskich konsumentów dotychczas preferujących gotówkę, przeszło na płatności bezdotykowe oraz portfele elektroniczne – wynika z Adyen Retail Report. Za tym trendem stoi bezpieczeństwo i coraz większe zaufanie wobec tego typu transakcji.

Zakupy za pośrednictwem smartfona

W 2020 r. wielu konsumentów „zostało w domu” i chętnie dokonywało zakupów za pośrednictwem smartfonów. Jak wskazał raport KPMG „Doświadczenia klientów w nowej rzeczywistości” 71% badanych nabywców korzystających z aplikacji mobilnej do zakupów w czasie pandemii deklaruje, że nie zrezygnuje z tej formy dokonywania transakcji w sieci[2].

– Po powrocie do „normalności” popyt na mobilne zakupy najprawdopodobniej utrzyma tendencję wzrostową. E-sklepy i firmy kurierskie powinny doskonalić narzędzia, które umożliwią sprawne zamawianie towarów i zarządzanie przesyłką przez aplikacje mobilne – zaznacza Rafał Nawłoka.

Więcej informacji na temat wniosków z raportu za 2020 r.: https://dpd.com/pl/wp-content/uploads/sites/260/2021/04/barometr-ecommerce-2020.pdf

Analiza DPDgroup Barometr E-shopper 2020 powstał na podstawie danych z wcześniejszych raportów DPDgroup Barometr E-shopper oraz ze źródeł zewnętrznych.

[1] https://www.adyen.com/pl_PL/landing/online/pl/retail-report-nowe-poczatki/rozdzial-1-preferencje-klientow#obslugi-klienta

[2] https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2020/12/raport-doswiadczenia-klientow-w-nowej-rzeczywistosci.html

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Advertisment -

POLECAMY

Remote controlled drone taking off from warehouse to deliver package

SAS wskazuje 4 obszary rozwoju biznesu w 2021 roku

0
Jednym z głównych wniosków pojawiających się w podsumowaniach minionego roku jest ogromny wpływ pandemii na przyspieszenie procesów cyfrowej transformacji. COVID-19 potwierdził, że technologia jest kluczowym narzędziem w obszarze ochrony zdrowia, ekonomii, a także ekologii....
Deloitte

Deloitte: Rok 2021 przyniesie zwiększoną aktywność na rynku private equity

0
Mimo, że rynek private equity (PE) w Europie Środkowej odczuł wpływ pandemii i wywołanego nią spowolnienia, przedstawiciele funduszy wykazują dziś znacznie większy optymizm niż w pierwszej połowie 2020 r. Jak wynika z raportu firmy...
polska unia europejska

Jaka przyszłość czeka Unię Europejską i Polskę?

0
Michał Perzyński/Instytut Jagielloński: Jak Pana zdaniem będą wyglądać stosunki Unii Europejskiej ze Stanami Zjednoczonymi po zaprzysiężeniu Joe Bidena na prezydenta? Bogusław Sonik: Myślę, że przede wszystkim zmieni się jedno – będą mieli do siebie zaufanie...