poniedziałek, 10 marca, 2025

Branże z największą luką płacową – gdzie równość płci pozostaje dalekim celem?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Biorąc pod uwagę równość płci w firmach, w tym aspekty takie jak wynagrodzenie, szanse awansu i rozwoju, to 26% firm w Polsce nadal nie gwarantuje pełnej równości – potwierdza dziś opublikowana analiza ManpowerGroup. Tylko 36% przedsiębiorstw deklaruje pełną równość płci, a 41% chce ją osiągnąć w ciągu dwóch najbliższych lat.

Które branże radzą sobie najlepiej, a które mają najwięcej do nadrobienia?

ManpowerGroup przeanalizował dane na temat deklaracji polskich pracodawców dotyczących równości płci w organizacji. Aktualnie, największy postęp widać w opiece zdrowotnej & naukach przyrodniczych – tam połowa firm deklaruje, że zapewnia równe szanse. W sektorze dóbr i usług konsumpcyjnych ten odsetek wynosi 47%, a w usługach komunikacyjnych 40%. Największe wyzwania pozostają w IT (29%), transporcie, logistyce & motoryzacji (30%) oraz branży energetycznej (33%), gdzie równość płci wciąż jest dalekim celem.

Jak zauważa Katarzyna Pączkowska, dyrektor rekrutacji stałej w Manpower, na rynku pracy nadal pokutuje podział na zawody typowo męskie, do których zalicza się między innymi stanowiska techniczne, inżynieryjne oraz informatyczne. – Podobnie jest z branżami, te w których dominują te role rzadziej zatrudniają kobiety. Z drugiej strony są to sektory zgłaszające największe wyzwania z pozyskaniem kandydatów o poszukiwanych kompetencjach. Wiele lekcji jest stopniowo odrabianych przez biznes oraz szkoły i instytucje rynku pracy, które promują wśród kobiet wybór technicznych i inżynieryjnych ścieżek wykształcenia oraz szerszy dostęp do branż i zawodów uznawanych za męskie – dodaje ekspertka.

– Niestety polski rynek nadal mierzy się z luką płacową, która mówi o różnicach w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn. Potrzebne jest kompleksowe podejście do tematyki transparentności i wyrównywania wynagrodzeń na analogicznych stanowiskach u osób o podobnych kompetencjach i doświadczeniu. Z pomocą w walce z dyskryminacją płacową przychodzi przyjęta w 2023 roku Dyrektywa Unii Europejskiej o równości wynagrodzeń, a jej założenia związane z przejrzystością płac mają być wprowadzone do 2026 roku. Już teraz pracodawcy mogą promować transparentność, na przykład na etapie procesu rekrutacji, podając przedział płacowy w ofertach pracy. Takie podejście zyskuje na popularności również w Polsce, zwłaszcza w sektorze nowych technologii. Jawność stawek zwiększa zainteresowanie kandydatów oraz zapewnia im klarowną informację o perspektywach na danym stanowisku. Dla pracowniczek stanowi to także dodatkowe wsparcie, pomaga określić oczekiwania finansowe – doświadczenia rekrutacyjne wskazują, że kobiety często zaniżają własną wartość na rynku pracy – dodaje przedstawicielka Manpower.

Perspektywy równości płci w firmach – optymizm rośnie, ale nie wszędzie

Nadzieję na poprawę sytuacji przynoszą plany organizacji na kolejne dwa lata. Blisko połowa, bo 41% firm chce osiągnąć pełną równość płci w ciągu dwóch lat, a kolejne 33% zamierza się do tego celu znacząco zbliżyć. Największymi optymistami są firmy IT – niemal połowa (48%) liczy na wyrównanie szans. Podobnie w przypadku liderów naszego zestawienia, którzy nie dość, że obecnie w największym stopniu dbają o równe szans to jeszcze widzą potrzebę dalszego doskonalenia – branża opieki zdrowotnej & nauk przyrodniczych (47%), usług konsumpcyjnych (45%). Poprawę deklaruje też sektor finansów i nieruchomości (43%). Jednak nie wszyscy podzielają ten optymizm – 21% organizacji w Polsce ogółem uważa, że w najbliższych latach wciąż będzie daleko od osiągnięcia równości płci. Największy sceptycyzm panuje w energetyce (31%), przemyśle i surowcach (24%).

– Poza kwestiami związanymi z wynagrodzeniami, istotnym elementem wspierania równości płci są inicjatywy firm mające na celu zwiększenie reprezentacji kobiet na stanowiskach liderskich, dyrektorskich oraz w zarządach. Korporacje, które w swojej strategii uwzględniają społeczną odpowiedzialność, coraz częściej określają cele procentowe dotyczące udziału kobiet na posadach kierowniczych. Takie praktyki wdrażają między innymi organizacje z sektorów FMCG, finansowego czy telekomunikacyjnego. Realizacja tych założeń zaczyna się już na etapie rekrutacji, gdzie zapewniany jest równy dostęp do stanowisk dla kobiet i mężczyzn, a także brak dyskryminacji związanej z dodatkowymi rolami pełnionymi przez pracowniczki, takimi jak chociażby macierzyństwo. Ważnym aspektem w budowaniu równości płci jest transparentność awansów oraz dostęp do szkoleń, rozwoju zawodowego. Wsparcie w przezwyciężaniu stereotypowego podejścia do płci nie może być krótkotrwałe, jednowymiarowe, konieczne są konsekwentnie wdrażane programy upskillingu i reskillingu, ale też programy mentoringowe dla kobiet wpierające je w wyrównywaniu szans na rynku pracy. Poprawa sytuacji w zakresie równości płci to długotrwały proces, który wymaga inwestycji, odpowiedniego planowania oraz dobrej komunikacji z rynkiem pracy. Organizacje, które szybciej i spójnie wdrażają polityki związane z równością płci zyskują na konkurencyjności, łatwiej im utrzymać i przyciągnąć talenty i budować efektywne środowisko pracy – podsumowuje Katarzyna Pączkowska.

ManpowerGroup zapytał 525 pracodawców w Polsce o przestrzeganie równości płci w ich organizacjach – w kontekście zapewniania równych płac, tego samego dostępu do awansów i rozwoju. Badanie przeprowadzono w okresie 1-31.10.2024.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Polska wyprzedza sąsiadów w rankingu PwC oceniającym sytuację kobiet na rynku pracy

W najnowszym rankingu przygotowanym przez PwC – Women in...

Polacy nie czują się doceniani w pracy – przyznaje się do tego 64 proc. z nas

Raport „Czy czujesz się doceniany? 2025” autorstwa Enpulse i...

Błędy liderów to nie wszystko. Co naprawdę stoi za rotacją pracowników?

Wiele firm wciąż uważa, że główną przyczyną rotacji pracowników...

Jak sztuczna inteligencja zmienia rynek pracy w sektorze finansów i nieruchomości

Ochrona danych wrażliwych, wykorzystanie najnowszych technologii, w tym AI...

Kobiety w Polsce wciąż mają ograniczony dostęp do kluczowych stanowisk decyzyjnych – analiza AICPA & CIMA

Zagadnienia związane z DEI (ang. diversity, equity, and inclusion)...

Podobne tematy

Jak sztuczna inteligencja zmienia rynek pracy w sektorze finansów i nieruchomości

Ochrona danych wrażliwych, wykorzystanie najnowszych technologii, w tym AI...

28% firm w Polsce podnosi wynagrodzenia, by przyciągnąć pracowników

Z nieopublikowanego jeszcze raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów 2025” wynika,...

4 na 10 firm z branży transportu, logistyki i motoryzacji planuje nowe rekrutacje

Pracodawcy z obszaru transportu, logistyki i motoryzacji deklarują zapotrzebowanie...

16 października – Dzień Szefa

16 października obchodzimy Dzień Szefa, święto znane w USA...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie