poniedziałek, 10 marca, 2025

Jak sztuczna inteligencja zmienia rynek pracy w sektorze finansów i nieruchomości

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Ochrona danych wrażliwych, wykorzystanie najnowszych technologii, w tym AI w finansach, oraz rosnące znaczenie rozwiązań mobilnych i cyfrowego doświadczenia użytkownika (CX) to trendy, które będą kształtować rynek pracy w sektorze finansów i nieruchomości. Jak wskazuje raport ManpowerGroup „Financials & Real Estate Industry World of Work 2025”, rosnące zapotrzebowanie na specjalistów od analizy danych oraz stopniowy powrót do biur zwiastują istotne zmiany w branży.

Nowa elastyczność po staremu

Najnowszy raport ManpowerGroup „Financials & Real Estate Industry World of Work 2025” analizuje globalne trendy kształtujące sektor finansów i nieruchomości oraz ich wpływ na rynek pracy. Po okresie dominacji elastyczności miejsca pracy nadchodzi era powrotu do biur. Według KPMG aż 83% dyrektorów generalnych w ujęciu globalnym przewiduje, że w ciągu trzech lat ich zespoły będą pracować wyłącznie stacjonarnie – to znaczący wzrost w porównaniu do 2023 roku, gdy podobny scenariusz zakładało 64% liderów. Jednocześnie 6 na 10 pracowników na świecie przyznaje, że to firmy mają obecnie większą kontrolę nad ustalaniem modelu pracy.

Jak zauważa Maciej Mamrot, ekspert rynku pracy Manpower w obszarze finansów i księgowości, choć model hybrydowy – pozwalający na 2-3 dni pracy z dowolnego miejsca – stał się standardem, rezygnacja z opcji pracy zdalnej może skutkować utratą wartościowych kandydatów. – Mimo to firmy coraz częściej doceniają gotowość do pracy z biura, szczególnie na stanowiskach juniorskich. Chociaż obecna równowaga sił na rynku pracy sprzyja pracodawcom, ważne jest, aby nie przesadzili ze swoją przewagą. Wraz z poprawą sytuacji gospodarczej poprawi się również rynek pracy. Aktualnie elastyczność w zakresie miejsca pracy, jest tuż obok stabilności zatrudnienia i oferowanych ścieżek rozwoju jednym z głównych czynników branych pod uwagę przez kandydatów w procesach rekrutacyjnych. Zwracają na niego uwagę także obecni pracownicy firmy, traktując możliwość pracy zdalnej jako ważny benefit – dodaje.

Z kolei Grzegorz Kózka, ekspert ds. rekrutacji w obszarze nieruchomości zwraca uwagę, że trend powrotu do biur jest wyraźnie zauważalny w sektorze nieruchomości, a wiele firm aktywnie promuje model pracy stacjonarnej, dążąc do jego pełnej implementacji. – W niektórych organizacjach dopuszcza się model hybrydowy, pozwalający na 1–2 dni pracy zdalnej tygodniowo. Agencje doradcze wykazują nieco większą elastyczność, jednak zazwyczaj nie przekraczają trzech dni pracy poza biurem. Natomiast w spółkach deweloperskich, kluczowe znaczenie mają bezpośrednie interakcje z klientami – budowanie relacji oraz spotkania biznesowe stanowią fundament skutecznego działania. Praca z biura sprzyja również integracji zespołów projektowych, co w efekcie pozytywnie wpływa na ich morale i efektywność. Pracownicy branży nieruchomości zdają sobie sprawę, że rozwój biznesu opiera się na synergii zespołowej, którą najlepiej wzmacnia codzienna obecność w biurze – uzupełnia ekspert Manpower.

AI i przyszłość kompetencji

Eksperci World Economic Forum w raporcie The Future of Jobs Report 2025 podkreślają, że sektor finansowy wdraża rozwiązania AI szybciej niż inne branże. Do 2030 roku to właśnie specjaliści ds. Big Data, AI, uczenia maszynowego i cyberbezpieczeństwa będą najszybciej rozwijającymi się rolami. Jednocześnie według danych ManpowerGroup, 72% pracodawców z sektora finansów i nieruchomości na świecie przyznaje, że ma trudności w pozyskaniu pracowników o kluczowych kompetencjach. W Polsce ten problem dotyczy 55% firm. Największe wyzwania rekrutacyjne dotyczą właśnie specjalistów IT i analityków danych. Wraz z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji rośnie potrzeba uzupełniania luk kompetencyjnych i inwestowania w rozwój pracowników. To właśnie luki w umiejętnościach pracowników związanych z AI były wskazywane przez co trzecią firmę (30%) w ujęciu globalnym jako jedno z kluczowych wyzwań we wdrażaniu sztucznej inteligencji.

Katarzyna Kwiecińska, partner rekrutacyjny firm z obszaru finansów i księgowości w Manpower podkreśla, że automatyzacja i rozwój technologii, w tym robotyzacja procesów (RPA) oraz sztuczna inteligencja (AI), przejmują rutynowe zadania, pozwalając specjalistom skupić się na analizie i strategii. – Rośnie zapotrzebowanie na ekspertów wdrażających nowe rozwiązania, optymalizujących procesy oraz pracujących z narzędziami analitycznymi, takimi jak Power BI czy Power Query. W miarę przyspieszania innowacji technologicznych, konkurencja między branżami o ograniczoną pulę wykwalifikowanych talentów technologicznych będzie rosła. Firmy, które skutecznie dostosują strategie rekrutacyjne do nowych trendów, oferując konkurencyjne wynagrodzenia, możliwości rozwoju i elastyczne formy pracy, zyskają przewagę w walce o najlepsze talenty – dodaje.

– Cyfryzacja w sektorze nieruchomości nie jest nowym zjawiskiem, jej rozwój obserwujemy od kilku lat. Do najszybciej wdrażanych i najczęściej stosowanych technologii należą Big Data, AI, VR oraz chmura obliczeniowa. Digitalizacja znajduje zastosowanie przede wszystkim jako wsparcie procesów administracyjnych w zarządzaniu projektami budowlanymi, utrzymaniu i eksploatacji nieruchomości, a także w procesach sprzedażowych – mówi Grzegorz Kózka. – Kluczowym elementem cyfryzacji jest gromadzenie i analiza danych – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych – co pozwala na optymalizację procesów, między innymi w zakresie efektywnego zarządzania energią. Przede wszystkim jednak dostarcza narzędzi do dogłębnej analizy i podejmowania trafnych decyzji strategicznych. Wprowadzane rozwiązania mają na celu oszczędność czasu i kosztów oraz minimalizację ryzyka błędów ludzkich. Dynamiczny rozwój technologii sprawia, że zapotrzebowanie na ekspertów potrafiących efektywnie wdrażać i wykorzystywać nowoczesne rozwiązania będzie systematycznie rosnąć – dodaje przedstawiciel Manpower.

Cyfrowe doświadczenia klienta kształtują zapotrzebowanie na nowe kompetencje

Liderzy usług finansowych coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję i big data, aby przewidywać potrzeby klientów i poprawiać cyfrowe doświadczenia klienta (CX). Według McKinsey już 57% użytkowników na świecie aktywnie korzysta z urządzeń mobilnych do bankowości – to o 18 punktów procentowych więcej niż w latach 2020-2023. Klienci oczekują spersonalizowanych treści i funkcji, a aż 60% z nich, według Accenture, byłoby skłonnych udostępnić więcej danych w zamian za szybsze i wygodniejsze usługi, np. uproszczone przetwarzanie roszczeń ubezpieczeniowych, bez konieczności wypełniania długich formularzy. Jednocześnie firmy sektora finansów & nieruchomości wskazują na wyzwania w pozyskiwaniu pracowników z kompetencjami sprzedaży i obsługi klienta, które pozwoliłyby im lepiej poradzić sobie z zapewnieniem wyższej jakości obsługi klienta.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

ZUS dostanie więcej uprawnień – nadchodzą niezapowiedziane kontrole L4

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, pod kierownictwem ministry...

37% firm logistycznych ocenia braki kadrowe jako poważne lub ekstremalne

Badanie przeprowadzone przez Descartes Systems Group „How Bad Is...

Nowa ustawa o zatrudnianiu cudzoziemców – Rzecznik MŚP ostrzega przed zagrożeniami dla firm

Bliskie finału są prace nad ustawą o warunkach zatrudniania...

Dłuższy urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków już od 19 marca. Co zmienią nowe przepisy?

Już od 19 marca 2025 r. rodzice wcześniaków oraz...

Liderki przyszłości – jak kobiety rewolucjonizują modele zarządzania?

W dobie intensywnych przemian gospodarczych oraz postępującej transformacji cyfrowej...

Podobne tematy

28% firm w Polsce podnosi wynagrodzenia, by przyciągnąć pracowników

Z nieopublikowanego jeszcze raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów 2025” wynika,...

4 na 10 firm z branży transportu, logistyki i motoryzacji planuje nowe rekrutacje

Pracodawcy z obszaru transportu, logistyki i motoryzacji deklarują zapotrzebowanie...

16 października – Dzień Szefa

16 października obchodzimy Dzień Szefa, święto znane w USA...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie