niedziela, 19 stycznia, 2025

4 na 10 firm z branży transportu, logistyki i motoryzacji planuje nowe rekrutacje

Pracodawcy z obszaru transportu, logistyki i motoryzacji deklarują zapotrzebowanie na nowych pracowników w nadchodzących miesiącach. Jak pokazują dane raportu ManpowerGroup, w pierwszym kwartale 2025 roku 41% organizacji przewiduje nowe rekrutacje. Niemal identyczny odsetek firm (40%) chce utrzymać obecny stan zatrudnienia. Z drugiej jednak strony co piąte przedsiębiorstwo (19%) liczy się z redukcją etatów.

Prognoza zatrudnienia w branży transportu, logistyki oraz motoryzacji na rozpoczynający się właśnie I kwartał 2025 roku wynosi +22%, co wskazuje na optymistyczne perspektywy rekrutacyjne i wiele nowych ofert pracy dla kandydatów planujących zmianę organizacji (źródło: „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”). W porównaniu rocznym można zauważyć wzrost o 4 punkty procentowe. Dane rynkowe wskazują, że 4 na 10 firm z tego sektora chce wzmacniać zespoły o nowych pracowników, tyle samo organizacji nie planuje zmian w zatrudnieniu. Jedynie 2 na 10 pracodawców deklaruje konieczność zwolnień.

– Branża transportu, logistyki i motoryzacji odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, a wyniki raportu jasno pokazują, że w pierwszym kwartale nadchodzącego roku sektor ten utrzyma wysokie tempo rozwoju. Wysoka prognoza rekrutacyjna, plasująca branżę na drugim miejscu zaraz po IT, to znaczący sygnał stabilności, a także potencjału wzrostowego, mimo dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego – mówi Bartłomiej Deleżyński, ekspert rynku pracy z Manpower. – Firmy planujące zatrudnienie nowych pracowników są dowodem na to, że sektor ten pozostaje motorem napędowym zatrudnienia w Polsce, zwłaszcza, że wskaźnik ten wzrósł rok do roku o 4 punkty procentowe, natomiast spadek kwartalny wskazuje na pewne wyhamowanie optymizmu wśród pracodawców. Jest to najprawdopodobniej wynik sezonowości branży. Z punktu widzenia planów zatrudnienia, szczególnie interesujący jest fakt, że 4 na 10 firm nie planuje żadnych zmian w liczbie pracowników. Oznacza to, że pomimo pewnych wyzwań gospodarczych, branża zachowuje zdolność do adaptacji, jak również stabilność na tle innych sektorów. Natomiast organizacje deklarujące konieczność redukcji etatów mogą wskazywać na konieczność dostosowania struktury kadrowej w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby rynkowe – dodaje ekspert.

Mówiąc o rynku pracy w branży transportu, logistyki i motoryzacji, nie można nie wspomnieć o niedawnych perturbacjach sektora automotive. – Problemy w branży, w tym spadek produkcji i zamykanie fabryk w Niemczech, niewątpliwie wpłyną na polski rynek pracy. Automotive jest jednym z głównych klientów transportu oraz logistyki, a redukcje w tym obszarze mogą przełożyć się na zmniejszenie zapotrzebowania na usługi świadczone przez polskie organizacje, szczególnie w obszarze przewozu komponentów i gotowych pojazdów. Jednakże sektor transportu, logistyki i motoryzacji wykazuje dużą zdolność do dywersyfikacji działalności. W przypadku zmniejszenia aktywności automotive, firmy logistyczne mogą skupić się na innych segmentach rynku, takich jak handel e-commerce czy transport towarów spożywczych, co może zrekompensować straty wynikające ze wspomnianych wyzwań. Co więcej, logistyka kontraktowa oraz magazynowanie to obszary, w których widać wzrost popytu, co pozwala na pewną elastyczność w reagowaniu na zmiany rynkowe – podkreśla Bartłomiej Deleżyński.

Zdaniem eksperta Manpower, w transporcie nadal istotne pozostaną stanowiska kierowców pojazdów ciężarowych, zwłaszcza w przewozach międzynarodowych, choć coraz większe znaczenie zyskują innowacje technologiczne, takie jak pojazdy autonomiczne. – Można spodziewać się więc wzrostu zapotrzebowania na techników i inżynierów zajmujących się utrzymaniem oraz serwisowaniem tego typu rozwiązań. Rola logistyki miejskiej również będzie zyskiwać na znaczeniu, co przełoży się na wzrost zapotrzebowania między innymi na kurierów, koordynatorów tras, jak również specjalistów do spraw zrównoważonego transportu – dodaje.

Perspektywy dla branży transportu, logistyki i motoryzacji w krajach EMEA są na niemal identycznym poziomie, jak te deklarowane przez pracodawców w Polsce – tutaj średnia prognoza zatrudnienia wynosi +21%. 4 na 10 organizacji planuje pozyskiwanie nowych pracowników, taki sam odsetek firm nie chce zmian w liczebności swoich zespołów. Z ewentualnością redukcji etatów liczy się natomiast 2 na 10 organizacji.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Uniwersytety, Bundeswehra i Ministerstwo Obrony Niemiec wycofują się z X

Niemieckie media i opinia publiczna coraz częściej dyskutują o...

Wyzwania zrównoważonego rozwoju w erze generatywnej sztucznej inteligencji: Raport Capgemini

Prawie połowa kadry kierowniczej uważa, że zastosowanie Gen...

KPMG: Analiza due diligence jako klucz do sukcesu w erze cyfrowej i dynamicznych zmian na rynku pracy

Cyfryzacja i zmieniające się oczekiwania wobec pracowników redefiniują zasady...

AB InBev pod lupą belgijskich regulatorów: dochodzenie w sprawie nadużycia dominującej pozycji na rynku

Koncern piwowarski AB InBev znalazł się w centrum uwagi...

Podobne tematy

Ambitne cele Grupy TAG Immobilien na 2025 rok

W 2024 roku Grupa TAG podpisała ponad 2200 umów...

Dzisiaj zaczęła obowiązywać DORA. Czy polski sektor finansowy jest gotowy?

17 stycznia 2025 roku zaczęły być egzekwowane zapisy Rozporządzenia...

Polska na 7. miejscu na świecie pod względem ataków ransomware

Aż 37% - taka była skala wzrostów zagrożeń...

IBM i L’Oréal tworzą pierwszy model AI, wspierający produkcję zrównoważonych kosmetyków

IBM i L’Oréal ogłosiły współpracę, której celem jest wykorzystanie...

Cyberzagrożenia i płynność finansowa: Największe wyzwania dla polskich przedsiębiorstw w nadchodzącym roku

Polskie firmy wykazują wyjątkową zdolność do adaptacji i innowacyjność....

5 procesów biznesowych, które każda firma powinna zautomatyzować, by zwiększyć wydajność

Automatyzacja procesów biznesowych jest dziś kluczowym elementem usprawniania przepływu...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie