MARKETINGCzy warto inwestować w SEO?

Czy warto inwestować w SEO?

Czy warto inwestować w SEO?

Firmy rozpoczynając swoje działania marketingowe lub będąc w trakcie ich prowadzenia nagle zauważa naglącą potrzebę obecności swojego biznesu w wyszukiwarce Google ale w części organicznej. Wtedy poszukują ofert SEO i nierzadko kierują się wyborem ze względu na finanse nie mając w ogóle pojęcia czy tez nie zastanawiają się na ile pozycjonowanie jest im potrzebne i czy w ogóle przyniesie im jakiekolwiek korzyści.

Gdy klient zaczyna myśleć o pozycjonowaniu

Kiedy klient zaczyna zbierać oferty na pozycjonowanie z reguły wysyła proste zapytanie „proszę o przedstawienie oferty na działania SEO dla mojej strony www”. I tyle. Gromadząc propozycje od różnych agencji SEO, klient zdaje sobie sprawę, że każda z nich przedstawia odmienną ofertę, co utrudnia ich wzajemne porównanie i tym samym trudno się zdecydować. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami, takimi jak:

  • każda agencja posiada własną strategię pozycjonowania stron,
  • strategie te opierają się na różnych założeniach, na przykład jedna może korzystać z własnych sieci PBN, inna skupiać się na treści, a jeszcze inna na budowaniu linków,
  • agencje różnią się doświadczeniem na rynku oraz specjalizacją w konkretnej branży,
  • oferta każdej z nich zawiera wiele skomplikowanych elementów, które trudno jest zorganizować w prostym arkuszu kalkulacyjnym,
  • niektóre agencje oferują usługi na zasadzie abonamentu, podczas gdy inne rozliczają się za godziny pracy,
  • w końcu klient musi zdecydować, czy woli współpracować z dużą agencją czy z freelancerem, za którym stoi jego firma i zespół.

Na co zwrócić uwagę przy porównywaniu ofert na pozycjonowanie?

Na pewno warto dokładnie przeczytać umowe i ją zrozumieć. Wiele umów przedstawia jakieś czynności lub w ogóle nie sa one wymienione, wiele umów to ogromna liczba punktów, których klient po prostu nie rozumie. Dlatego warto wykupić konsultacje u specjalisty i przedyskutować zakres prac i samą umowę.

Elementy, które warto porównać to:

  • budżet na działania SEO – to najprostsza forma porównania ale nie może być podstawowym kryterium
  • czas trwania umowy – nie podpisuj umowy terminowej bo jeśli sie rozchorujesz i nie będziesz mógł prowadzić sklepu to firma i tak tych działań nie zawiesi
  • raportowanie prac – poproś o pokazanie jak prace będą raportowane i umieść odpowiednie zapisy w umowie
  • zawartość i zakres prac – i tutaj dochodzimy do clue – co będzie robione i co będzie wykonywane oraz w jaki sposób

Warto przedyskutować możliwość wstawienia do umowy na pozycjonowanie cele (biznesowe) do których obie storny będą dążyć. Może to być np. liczba wysłanych formularzy czy liczba telefonów albo konkretny poziom przychodów.

Porównanie ofert na SEO to jedno a czy jest mi potrzebne?

Otrzymałeś, jako klient, kilak różnych ofert ale jedna z firm poza przedstawieniem oferty zasugerowała przemyślenie strategii oraz zastanowienie się czy warto w ogóle inwestować w pozycjonowanie? Zastanówmy sie kiedy pozycjonowanie może być nietrafiona inwestycją:

  • prowadzisz małą firmę usługową a klienci przyjeżdzają do ciebie z miejscowości odległych do 15-20 km, swój zakładasz masz w małej miejscowości – wiec inwestycja w SEO będzie nieopłacalna. Twoja grupa docelowa cię zna, więcej zyskujesz na bazie rekomendacji a twoja usługa nie ma wysokiem marży. Przykładem może być stacja kontroli pojazdów w małej miejscowości lub zakład pogrzebowy.
  • wymyśliłeś produkt załóżmy kosmetyk naturalny i posiadasz kilka różnych produktów. Po przejrzeniu i rozmowie z pozycjonerem okazuje się, że pozycjonowanie na frazy będzie drogie, długie i poza tym nie będzie sprzedaży bo konkurenci mają w sklepie kilka tysięcy produktów a Ty masz ich raptem 30…
  • szyjesz suknie ślubne ale jest to usługa premium, gdzie jedna suknia potrafi kosztować kilkadziesiąt tysięcy zł. Czy warto zatem wchodzić w SEO i bić się z dużymi sklepami? No nie.

Tak jak wspomniałem wyżej warto taką inwestycję skonsultować z kimś z zewnątrz i zadać dużo pytać zanim podejmie się decyzję o inwestycji w pozycjonowanie. Szerzej o tym napisaliśmy tutaj.

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Jeśli jednak decydujesz się na pozycjonowanie warto zrozumieć ile to tak naprawdę będzie kosztować i co się na to składa. Analizując koszty można podeprzeć się artykułem, który napisała firma Semgence.

Przede wszystkim trzeba wyobrazić sobie, że na proces pozycjonowania składa się wiele elementów:

  • działania on-site – czyli np. zmiany TITLE, DESCRIPTION, bieżąca optymalizacja treści
  • działania off-site – to elementy związane chociażby z linkbuildingiem
  • działania techniczne – to usługi programistyczne
  • raportowanie i analizy – przygotowywanie raportów, odpowiadanie na mejle, analizy sytuacji obecnej oraz konkurencji

I teraz wyobraź sobie, że te elementy zabierają kilka lub kilkanaście godzin i nikt tego za 500 zł nie będzie robić. Od razu odpowiadam, że za 500 zł da się zrobić SEO ale efekty nie będą długotrwałe.

Przykład: otrzymujesz ofertę na pozycjonowanie za 2900 zł w skład której wchodzą następujące rzeczy:

1. Linkbuilding w postaci wpisów NAP oraz 2-3 publikacji zewnętrznych (artykułów sponsorowanych)

2. Treści na bloga np. 3 wpisy miesięcznie (o prowadzeniu bloga firmowego pisaliśmy tutaj)

3. Analizy oraz raportowanie plus dedykowany specjalista

Czy to jest dużo czy mało? Na etapie ofertowania trudno powiedzieć nie mniej jeśli założyć, że po ok 6-7 miesiącach pojawią sie pierwsze efekty to znaczy, że na początku inwestycja nie będzie się zwracać. Dlatego ważne jest aby zrobić sobie tabelkę (excel) i przeliczyć 12 miesięcy i zobaczyć kiedy ta inwestycja będzie się opłacać i zacznie się w ogóle zwracać.

Przykładowe ceny, które brane są pod uwagę przy kosztorysowaniu prac SEO to m.in.:

  • artykuły sponsorowane na branżowych portalach – od 200 do ponad 8000 zł za publikację (z 1 lub większą liczbą odnośników)
  • komentarze na blogach – od 5 do 25 zł za komentarz
  • zaplecza SEO – od 20 do 1000 zł za publikację z odnośnikiem lub sam odnośnik
  • wpisy na forach – do 30 zł za wpis na forum (obecnie mało przez nas praktykowany)
  • przygotowanie treści na bloga – od 100 do blisko 1500 zł za wpis blogowy (zależnie od branży, merytoryki, długości)
  • godzina pracy specjalisty – od 199 do 299 zł netto za godzinę

Podsumowując czy inwestycja w pozycjonowanie ma sens i czy jest opłacalna? Wszystko zależy od branży, celów postawionych przez klienta oraz możliwości i zasadności ich realizacji. Jeśli czujesz, że SEO nie jest ci potrzebne – zainwestuj w reklamę płatną.

Na koniec zapraszam do obejrzenia filmu, który odpowie na wiele wątpliwości:

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...