Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których najważniejsze to:
- Rejestracja samochodów: cyfrowa archiwizacja dokumentów rejestracyjnych pojazdów oraz koniec z ponowną legalizacją tablic rejestracyjnych przy przerejestrowaniu pojazdu – mniej obowiązków dla obywateli i urzędników, mniejsza biurokracja i mniej drukowanych dokumentów. To korzyści i ułatwienia dla urzędów i administracji w całej Polsce.
- 1% CIT dla organizacji pożytku publicznego – umożliwienie firmom płacącym CIT przekazania 1% swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego dla zwiększenia wsparcia sektora pozarządowego. Dzięki zmianie przedsiębiorcy będą mogli bezpośrednio wspierać inicjatywy społeczne, ekologiczne i charytatywne, a organizacje zyskają dodatkowe środki na realizację swoich celów statutowych. Wprowadzenie tego mechanizmu zwiększy zaangażowanie firm w działalność społeczną, poprawi współpracę między biznesem a organizacjami pożytku publicznego oraz przyczyni się do wzrostu filantropii w Polsce.
- Koniec z drukowaniem odpisów z CEIDG i KRS – urzędy i sądy same sprawdzą rejestry.
- Koniec z powielaniem dokumentów w sądzie – zmiana przepisów Kodeksu postępowania cywilnego wyeliminuje obowiązek ponownego składania tych samych dokumentów w sądzie. Gdy sąd zwróci pismo z powodu braków formalnych, nie będzie już konieczności ponownego kompletowania i dostarczania wszystkich załączników. Rozwiązanie to przyspieszy postępowania sądowe, zmniejszy biurokrację i będzie bardziej ekologiczne dzięki ograniczeniu zużycia papieru.
- Cyfryzacja ksiąg wieczystych – szybszy dostęp i mniej biurokracji – znacząco skróci czas oczekiwania na wpisy, który obecnie wynosi wiele miesięcy. Dzięki digitalizacji procesu, klienci banków szybciej sfinalizują zakup nieruchomości i uzyskają kredyty hipoteczne, a banki zoptymalizują zarządzanie zabezpieczeniami. Cyfrowy obieg dokumentów zmniejszy liczbę błędów, odciąży sądy i zredukuje koszty archiwizacji. To rozwiązanie przyniesie korzyści zarówno obywatelom, jak i instytucjom finansowym oraz wymiarowi sprawiedliwości.
- Nowoczesna porównywarka cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych i mikroprzedsiębiorców – modernizacja porównywarki cen energii elektrycznej prowadzonej przez Prezesa URE przez wprowadzenie interaktywnego narzędzia online, które ułatwi porównanie ofert sprzedawców energii. Nowa forma porównywarki zapewni lepszą przejrzystość, równe traktowanie ofert oraz łatwość w korzystaniu, co pomoże odbiorcom – w tym gospodarstwom domowym i mikroprzedsiębiorcom – w wyborze najkorzystniejszej oferty. Dzięki temu użytkownicy będą mogli zaoszczędzić na kosztach energii, a rynek stanie się bardziej konkurencyjny.
- Umożliwienie pracodawcom weryfikacji autentyczności dyplomów – ochroni zarówno pracodawców, jak i uczciwych kandydatów na rynku pracy. Nowe rozwiązanie ograniczy coraz powszechniejsze zjawisko fałszowania dokumentów i zwiększy transparentność na rynku pracy, jednocześnie chroniąc interesy społeczne i reputację przedsiębiorstw.
- Informacja o obłożeniu SOR-ów w aplikacji mojeIKP – pozwoli pacjentom w nagłych sytuacjach zdrowotnych wybrać placówkę z najkrótszym czasem oczekiwania. Rozwiązanie to zoptymalizuje wykorzystanie zasobów medycznych i znacząco skróci czas oczekiwania na pomoc w sytuacjach nagłych. Pacjenci zyskają pewność, że udają się do miejsca, gdzie najszybciej otrzymają niezbędną pomoc.
- Pakiet energetyczny i gazowy – uproszczenie procedur dla instalacji fotowoltaicznych do 1 MW na dachach budynków, optymalizacja systemu raportowania niewykorzystanych zdolności magazynowych i przepływów transgranicznych gazu, a także usprawnienie procesu uzyskiwania koncesji na obrót.
- Automatyzacja sprawozdawczości odpadowej w systemie BDO – zakłada integrację ewidencji odpadów z systemem sprawozdawczości BDO, co znacząco uprości procesy administracyjne. Zamiast ręcznie przenosić dane do sprawozdań, przedsiębiorcy będą korzystać z automatycznego przesyłania informacji między modułami, co oszczędzi czas i zredukuje ryzyko błędów. Rozwiązanie przyniesie korzyści zarówno firmom, jak i administracji publicznej – pomoże zmniejszyć koszty, poprawić dokładność danych i usprawnić nadzór nad gospodarką odpadami.
- Uproszczenie systemu wystawiania zwolnień lekarskich (eZLA) – obowiązek weryfikacji informacji przejmie ZUS, co zminimalizuje pomyłki i skróci czas oczekiwania na wypłatę świadczeń.
Zespoły pracujące w ramach Inicjatywy SprawdzaMY przygotowały i opublikowały dotychczas 228 rozwiązań deregulacyjnych z różnych obszarów – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Większość zmian dotyczą siedmiu obszarów. Ta „Wielka Siódemka” dotyczy projektów zdrowotnych i ułatwień dla osób niepełnosprawnych, uproszczenia podatków i poprawy płynności dla MSP, odblokowania sądownictwa, cyfryzacji i projektów rozwojowych, bezpieczeństwa energetycznego i tańszej energii, deregulacji unijnych przepisów oraz rozwiązań z zakresu obronności i bezpieczeństwa.
– W ósmym pakiecie rozwiazań deregulacyjnych proponujemy kolejne uproszczenia, na których skorzystają wszyscy obywatele, ale także i przede wszystkim urzędnicy oraz instytucje państwowe i samorządowe w Polsce. Obowiązkowa elektroniczna archiwizacja dokumentów rejestracyjnych pojazdów wiąże się z wieloma korzyściami zarówno dla samorządów, jak i obywateli. Przede wszystkim umożliwia zmniejszenie kosztów związanych z przechowywaniem papierowych akt – co jest korzystne w dłuższym okresie, biorąc pod uwagę rosnące koszty wynajmu przestrzeni magazynowej oraz konserwacji dokumentacji papierowej. Elektroniczna archiwizacja pozwoli na szybszy i łatwiejszy dostęp do dokumentacji, co przyspieszy proces obsługi obywateli. Ponadto, skróci czas oczekiwania na załatwienie spraw związanych z rejestracją pojazdów, co podniesie komfort i zadowolenie osób korzystających z usług administracyjnych. Z kolei samorządy zyskają lepszą kontrolę nad dokumentami i ich obiegiem, co poprawi efektywność pracy urzędników. Także likwidacja obowiązku ponownej legalizacji tablic rejestracyjnych przy przerejestrowaniu pojazdu to krok w stronę uproszczenia procedur administracyjnych i zaoszczędzenia czasu zarówno dla kierowców, jak i urzędów. Dotychczasowy wymóg demontażu tablic, ich przedstawiania w urzędzie oraz ponownego montowania generował utrudnienia i koszty, które były niepotrzebne w przypadku, gdy numer rejestracyjny pozostał bez zmian. Po raz kolejny wskazujemy także możliwości ułatwień dzięki lepszemu wykorzystaniu narzędzi cyfrowych dla obywateli – tym razem pokazujemy prostą opcję informowania o kolejkach w szpitalach na tzw. SOR – czyli Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych. Wprowadzenie dostępu do aktualnych danych o obłożeniu SOR-ów (Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych) bezpośrednio w aplikacji mojeIKP to rozwiązanie, które ma potencjał znacząco poprawić efektywność systemu opieki zdrowotnej, szczególnie w sytuacjach nagłych. Dzięki temu pacjenci będą mogli na bieżąco sprawdzać, który z okolicznych SOR-ów ma najkrótszy czas oczekiwania, co pozwoli im zaoszczędzić cenny czas i skierować się do placówki, która będzie w stanie najszybciej udzielić pomocy. Dzięki temu rozwiązaniu zyskają nie tylko pacjenci, ale i personel medyczny, który będzie mógł lepiej rozplanować dostępne zasoby i szybciej reagować na pilne przypadki. To krok w stronę nowoczesnej, zoptymalizowanej i bardziej dostępnej opieki zdrowotnej – mówi Rafał Brzoska, Pełnomocnik Przedsiębiorców ds. Deregulacji.
– Wprowadzenie możliwości przekazania 1% podatku CIT przez spółki prawa handlowego na rzecz organizacji pożytku publicznego to świetna inicjatywa. Jest to rozwiązanie na wzór opcji istniejącej od ponad 10 lat dla osób fizycznych rozliczających PIT. Dzięki tej zmianie przedsiębiorcy będą mieli szansę bezpośrednio wspierać wybrane inicjatywy społeczne, ekologiczne, charytatywne czy edukacyjne. Organizacje pożytku publicznego, zarówno te ogólnokrajowe jak i działające na rzecz lokalnych społeczności, zyskają dodatkowe fundusze, które będą mogły przeznaczyć na realizację swoich celów statutowych. Z perspektywy firm, ta opcja daje możliwość aktywnego uczestnictwa w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego i wzmacnia ich rolę w rozwiązywaniu istotnych problemów społecznych. Zwiększone zaangażowanie firm w działalność społeczną może stworzyć nowe obszary współpracy z organizacjami pozarządowymi, co w przyszłości może przynieść korzyści obu stronom. Z kolei organizacje pożytku publicznego, które często borykają się z problemem braku stabilnego finansowania, zyskają nowe, regularne źródło dochodów. Przekazywanie 1% podatku CIT to sposób na ułatwienie im realizacji misji i projektów, które mają realny wpływ na lokalne społeczności. Ponadto, taka zmiana może przyczynić się do wzrostu filantropii w Polsce, zachęcając przedsiębiorców do większej odpowiedzialności społecznej i bardziej świadomego angażowania się w inicjatywy na rzecz dobra wspólnego. Wprowadzenie tego mechanizmu nie tylko wesprze organizacje pozarządowe, ale również może stać się impulsem do większej mobilizacji i zaangażowania obywateli oraz firm w sprawy społeczne – dodaje Wojciech Kostrzewa, członek Komitetu Sterującego w Inicjatywie SprawdzaMY.
– Proponowane uproszczenia w dostępie urzędów i sądów do rejestrów publicznych to kluczowa zmiana, eliminująca wymóg dostarczania papierowych wydruków z CEIDG czy KRS, które są przecież w pełni dostępne cyfrowo. To istotna korzyść dla wszystkich uczestników procesu – zarówno przedsiębiorców i obywateli, jak i samych urzędników. Dla zwykłych obywateli oznacza to mniej formalności, krótsze kolejki i szybsze załatwianie spraw urzędowych. Przedsiębiorcy zaoszczędzą czas i pieniądze, które dotąd musieli poświęcać na uzyskiwanie i przesyłanie dokumentów. Z kolei urzędnicy zyskają dostęp do zawsze aktualnych danych, co usprawni ich pracę, zredukuje liczbę błędów i pozwoli skupić się na merytorycznym rozpatrywaniu spraw. Podobne korzyści przyniesie zasada niepowielania załączników w sprawach sądowych – poprawi jakość obsługi obywateli, odciąży zarówno wnioskodawców jak i pracowników administracji, oraz przyczyni się do większej efektywności całego systemu. Te zmiany to istotny krok w kierunku nowoczesnego państwa, które wykorzystuje dostępne narzędzia cyfrowe dla wspólnego dobra. Uproszczenie procedur administracyjnych to fundament sprawnie działających instytucji publicznych, które skutecznie służą wszystkim obywatelom i wspierają rozwój społeczno-gospodarczy kraju – wskazuje Ryszard Chmura, członek Komitetu Sterującego w Inicjatywie SprawdzaMY.
– Propozycja uproszczenia wystawiania elektronicznych zwolnień lekarskich (eZLA) przez usunięcie obowiązku wskazywania instytucji, w której pacjent jest zgłoszony do ubezpieczenia, to bardzo pozytywna zmiana, która znacząco ułatwi proces zarówno lekarzom, jak i pacjentom. Obecnie lekarze, którzy często nie mają pełnej wiedzy o statusie ubezpieczeniowym pacjenta, muszą samodzielnie weryfikować tę informację, co może prowadzić do błędów i opóźnień. Zamiast obciążać lekarzy tym obowiązkiem, weryfikację statusu ubezpieczenia przejmie ZUS. Dzięki temu błędy związane z niewłaściwym wskazaniem instytucji ubezpieczeniowej zostaną zminimalizowane, a sam proces wystawiania zwolnienia lekarskiego stanie się prostszy i szybszy. Lekarze będą mogli skupić się na samej diagnozie i leczeniu pacjenta, bez konieczności sprawdzania skomplikowanych kwestii administracyjnych. Dla pacjentów oznacza to skrócenie czasu oczekiwania na wypłatę świadczeń, ponieważ dzięki poprawnej weryfikacji ubezpieczenia przez ZUS, proces rozliczeń będzie bardziej płynny i bezbłędny. Z kolei ZUS zyska możliwość szybszego i bardziej precyzyjnego przetwarzania informacji o zwolnieniach, co poprawi efektywność całego systemu. Ostatecznie, zmiana ta przyczyni się do zmniejszenia liczby błędów, obniżenia kosztów administracyjnych i przyspieszenia procesu obsługi pacjentów, a także zwiększy satysfakcję z korzystania z systemu zwolnień lekarskich. To kolejny krok w stronę uproszczenia biurokracji i poprawy jakości usług publicznych – tłumaczy Tomasz Zieliński, ekspert i członek Rady ds. Ochrony Zdrowia w Inicjatywie SprawdzaMY.
– Wszystkie rozwiązania, które będą ułatwiać obywatelom nabywanie mieszkań są ważnym elementem propozycji deregulacyjnych. Wprowadzenie elektronicznego postępowania w księgach wieczystych to kluczowa zmiana, która znacząco usprawni procesy związane z obiegiem dokumentów i zarządzaniem nieruchomościami w Polsce. Obecnie czas oczekiwania na wpisy w księgach wieczystych może wynosić nawet kilka miesięcy, co opóźnia działalność banków hipotecznych w obszarze listów zastawnych. Digitalizacja tego procesu skróci ten czas, umożliwiając szybsze przeprowadzanie transakcji, co będzie korzystne dla wszystkich. Dzięki cyfryzacji, banki będą mogły szybciej przeprowadzać procesy związane z zabezpieczaniem kredytów hipotecznych, co przyspieszy cały proces udzielania/przenoszenia kredytów. Cyfryzacja ksiąg wieczystych to rozwiązanie, które przyczyni się do usprawnienia procesów zarówno w sektorze bankowym, jak i zwiększy efektywność rynku nieruchomości – wyjaśnia prof. dr hab. Paweł Wajda, ekspert prawa administracyjnego, wykładowca na Uniwersytecie Warszawskim.
– Uproszczenie procedur budowy instalacji fotowoltaicznych na dachach obiektów budowlanych, poprzez zwiększenie limitu mocy instalacji zwolnionych z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę z 150 kW do 500 kW, to krok w stronę wspierania rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE) w Polsce. Obecny proces administracyjny, który dotyczy instalacji o mocy powyżej 150 kW, jest czasochłonny i kosztowny, co opóźnia realizację inwestycji. Zmiana ta pozwoli na uproszczenie całej procedury, eliminując zbędne formalności i przyspieszając wdrażanie projektów. Dzięki zwiększeniu limitu, przedsiębiorstwa będą mogły szybciej wprowadzać technologie fotowoltaiczne, co bezpośrednio przyczyni się do obniżenia kosztów energii. Instalacje o większej mocy, które wcześniej wymagały skomplikowanych pozwoleń, staną się bardziej dostępne, a przedsiębiorcy będą mogli szybciej przejść do realizacji inwestycji, co przyczyni się do poprawy efektywności energetycznej ich działalności. Natomiast usprawnienie procesu uzyskiwania koncesji na obrót energią elektryczną poprzez skrócenie czasu oczekiwania na decyzję i uproszczenie procedur pozwoli przyspieszyć wejście nowych podmiotów na rynek. Natomiast dla obywateli i mikroprzedsiębiorstw proponujemy modernizację porównywarki cen energii elektrycznej prowadzonej przez Prezesa URE przez wprowadzenie interaktywnego narzędzia online. To znacząco uprości proces wyboru najkorzystniejszej oferty energii dla odbiorców. Nowa forma porównywarki zapewni większą przejrzystość i równość traktowania ofert, eliminując ewentualne trudności związane z porównywaniem skomplikowanych taryf czy warunków umowy – tłumaczy Wanda Buk, ekspertka w Zespole Energetycznym w Inicjatywie SprawdzaMY.
– Wprowadzenie szybkiego i bezpiecznego systemu weryfikacji dyplomów oraz świadectw ukończenia studiów czy studiów podyplomowych to doskonała inicjatywa, która może znacząco poprawić jakość i bezpieczeństwo rynku pracy. Dzięki takiemu systemowi, pracodawcy będą mieli możliwość natychmiastowego sprawdzenia autentyczności dokumentów, eliminując ryzyko zatrudnienia osób bez wymaganego wykształcenia i kwalifikacji. Weryfikacja dyplomów przez pracodawców bezpośrednio w uczelniach sprawi, że, proces rekrutacji stanie się bardziej przejrzysty. Nowe rozwiązanie pomoże również w walce z coraz powszechniejszym zjawiskiem fałszowania dokumentów, co jest poważnym problemem w wielu branżach. System weryfikacji pozwoli zminimalizować ryzyko, że osoby nieuczciwe będą mogły uzyskać dostęp do atrakcyjnych stanowisk bez odpowiednich kwalifikacji. W dłuższej perspektywie przyczyni się to do wzrostu transparentności na rynku pracy oraz zwiększenia zaufania wśród pracodawców i pracowników. Ponadto, takie rozwiązanie chroni interesy społeczne, zapewniając, że osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i wykształcenie będą miały większą szansę na znalezienie pracy, a uczciwi kandydaci nie będą poszkodowani przez nieuczciwe praktyki. Dzięki temu reputacja przedsiębiorstw i jakość świadczonych przez nie usług zyskają na znaczeniu, a rynek pracy stanie się bardziej sprawiedliwy i transparentny – mówi dr Ewa Ger, Dyrektor Generalna Uniwersytetu SWPS, ekspertka Zespołu ds. Szkolnictwa Wyższego w Inicjatywie SprawdzaMY.
– Zmiana przepisów zakładająca integrację ewidencji odpadów z systemem sprawozdawczości BDO to krok w stronę uproszczenia i zautomatyzowania procesów administracyjnych związanych z gospodarką odpadami. Dzięki tej zmianie przedsiębiorcy nie będą musieli już ręcznie przenosić danych do sprawozdań, co pozwoli zaoszczędzić czas i zredukować ryzyko popełniania błędów. Zamiast angażować się w żmudne procesy wprowadzania danych, informacje będą automatycznie przesyłane między modułami, co uprości cały proces. Dla firm oznacza to mniejsze obciążenie administracyjne, a także lepszą organizację i dokładność danych. Zautomatyzowane przesyłanie informacji pozwoli uniknąć pomyłek, które mogą wynikać z ręcznego wprowadzania danych, a także przyspieszy proces składania sprawozdań. Ponadto, przedsiębiorcy będą mogli skoncentrować się na innych aspektach swojej działalności, zamiast tracić czas na dokumentację. Dla administracji publicznej korzyści są równie istotne. Usprawnienie systemu sprawozdawczości poprawi nadzór nad gospodarką odpadami, umożliwiając łatwiejsze monitorowanie i analizowanie danych. Zmniejszy to koszty związane z przetwarzaniem i kontrolowaniem sprawozdań, a także poprawi jakość informacji, na podstawie których podejmowane są decyzje administracyjne. Integracja ewidencji odpadów z systemem BDO przyniesie korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i administracji publicznej. Uprości procesy, zwiększy dokładność danych, a także pomoże w efektywniejszym zarządzaniu gospodarką odpadami, co jest kluczowe w dążeniu do zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska – podsumowuje dr Anna Wilińska-Zelek, ekspertka w Zespole ESG w Inicjatywie SprawdzaMY.
Pełnomocnik i Koordynatorzy Inicjatywy SprawdzaMY regularnie spotykają się z nowo powołanym Rządowym Zespołem ds. Deregulacji, którym kieruje Minister Maciej Berek – Członek Rady Ministrów, Przewodniczący Komitetu Stałego Rady Ministrów. Inicjatywa SprawdzaMY – pod kierownictwem Rafała Brzoski, Pełnomocnika Przedsiębiorców ds. Deregulacji – powołała dwóch profesjonalnych Koordynatorów, którzy zarządzają pracą kilkudziesięciu zespołów tematycznych oraz 4 Rad Ekspertów. Funkcję Koordynatorów pełnią Adam Malinowski z Corporate Connections i Jacek Socha z Fundacji Wsparcia Przedsiębiorczości. To ogromne przedsięwzięcie koordynowane przez Fundację Wspierania Przedsiębiorczości, w którym uczestniczy kilkuset ekspertów pracujących PRO BONO i analizujących napływające propozycje rozwiązań deregulacyjnych.
Najważniejsze propozycje deregulacyjne Inicjatywy SprawdzaMY obejmują:
- Rewolucyjne rozszerzenie mediacji w sprawach administracyjnych, dzięki czemu zamiast obciążać sporami sądy strony mediacji osiągają porozumienie, do budżetu Państwa wpływają środki, a firmy i obywatele mogą nadal prowadzić działalność, zamiast często prowadzić wieloletnie kosztowne spory sądowe lub w skrajnych przypadkach ogłaszać upadłość.
- Pakiety poprawiające płynność firm w dobie drogich kredytów bankowych, czyli –kasowy PIT dla szerszego grona firm oraz ułatwienia w egzekucji należności. To także uproszczenie raportowania do urzędów skarbowych, zwiększenie skłonności do inwestycji przez usprawnienie procedur w przetargach publicznych i lepszy dzięki temu dostęp do nich dla polskich firm, a także wiele uproszczeń w zakresie procedur dostępu i korzystania z dofinansowań unijnych.
- Czytelne rachunki za prąd dla obywateli i firm, szybsza możliwość uruchamiania już istniejących inwestycji OZE i zwiększenie limitów instalacji PV do użytku własnego oraz ułatwienia w procedurach administracyjnych.
- Sztandarowym projektem cyfryzacyjnym, opartym na już istniejących możliwościach, to dostęp do wszystkich badań medycznych w aplikacjach IkP (Internetowe Konto Pacjenta) i/lub w m-Obywatelu. Rozwiązania w tym tygodniu zawierają również wybrane propozycje poselskich projektów deregulacyjnych rządowego, projektów PiS oraz Polska 2050.
- Zniesienie obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie nowych usług cyfrowych, 6-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.
- Lepszy dostęp do infrastruktury cyfrowej – zwłaszcza na terenach wykluczonych cyfrowo, cyfryzacja archiwów bankowych, ułatwienia w zakresie korekty deklaracji bez nakładania kar na podatnika, lepszy i szybszy dostęp do infrastruktury dla obywateli, obowiązkowa mediacja między stronami po złożeniu pozwu, zniesienie złej praktyki składania umów szczegółowych do KRS, rozszerzenie zakresu działania eSądu i cyfryzacja postępowań by przyspieszyć postępowania sądowe, ustalenie standardu rachunku kosztów u świadczeniodawcy w procedurach medycznych, adekwatność w działaniu NCBiR do stwierdzonych naruszeń, aktualizacja harmonogramu naboru wniosków w programach unijnych, zrównanie korespondencji cyfrowej z korespondencją papierową w branży energetycznej, zrównanie wymogów koncesjonowania OZE z instalacjami tradycyjnymi, ułatwienie obrotu autorskimi prawami majątkowymi, ułatwienie inwestycji w obszarze infrastruktury telekomunikacyjnej.
- ułatwienie w dostępie do posiłków dla dzieci w ramach programu „Posiłek w domu i w szkole” – czyli usunięcie upokarzającej procedury comiesięcznego składania wniosków oraz przeprowadzania wywiadu środowiskowego przy każdorazowym przyznawaniu świadczenia
- możliwość rozwiązanie małżeństwa przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego, jeśli małżonkowie są zgodni, nie mają dzieci i nie zależy im na orzekaniu o winie, zamiast przez sąd na zgodny wniosek małżonków – co uprości i skróci procedurę oraz odciąży sądy
- wydłużenie lub zmiana godzin pracy urzędów na bardziej dostępne dla Polaków – dzięki temu Polacy będą mogli zajmować się sprawami urzędowymi poza godzinami swojej pracy
- skrócenie terminu trwania kontroli celno-skarbowych do jednego roku
- wprowadzenie tzw. umowy podatkowej na etapie przed postępowaniem skarbowym – dzięki czemu podatnik może uniknąć postępowania skarbowego
- wprowadzenie realnego Partnerstwa Publiczno-Prywatnego – co pozwoli przyspieszyć inwestycje oraz zwiększy ich efektywność dzięki zaangażowaniu kapitału prywatnego
- ESG – uproszczenie raportowania w ramach unijnych regulacji klimatycznych dla przedsiębiorstw
- Ponadto rozwiązania cyfryzacyjne, m,in.: digitalizację orzeczeń lekarskich z obszaru medycyny pracy, dostęp do informacji o rachunkach osób zmarłych dla spadkobierców, zmiany zasad opodatkowania podziału nieruchomości, zniesienie obowiązku wysyłania rozliczenia PIT przez pracodawców, dopuszczenie zmiany formy opodatkowania w trakcie roku podatkowego, ułatwienie dostępu do zezwoleń na ogródki gastronomiczne zamiast corocznych formalności.
- Skrócenie kolejek do lekarzy specjalistów – dzięki centralnemu Pakietowi Kolejkowemu. Dzięki centralnej rejestracji pacjenci zyskają przejrzysty wgląd w wolne terminy wizyt, a placówki medyczne będą mogły efektywniej planować pracę personelu i ograniczać niezrealizowane wizyty. Korzyścią będzie skrócenie czasu oczekiwania na wizytę w ramach NFZ, a także znaczące podniesienie komfortu korzystania z systemu ochrony zdrowia przez pacjentów.
- Uproszczenie możliwości przekazywania darowizn na cele naukowe do wysokości 1,5% – polska nauka jest niedoinwestowana, należy zacieśnić współpracę między polską nauką a biznesem oraz ułatwić finansowanie projektów naukowych i uczelni w formie darowizn. Polscy przedsiębiorcy i darczyńcy powinni mieć łatwiejszą możliwość wspierania polskiej nauki. To możliwość dla polskiej nauki na dodatkowe środki oraz wygrywanie z konkurencją nie tylko europejską, ale również świtową.
- Kolejny pakiet ułatwiający dostęp do funduszy unijnych – uproszenia w aplikowaniu i zawieraniu umów po wygranym konkursie. Obecnie zawarcie umowy trwa kilka miesięcy od uzyskania finansowania. Skrócenie terminu na zawarcie umowy sprawi, że polskie firmy i przedsiębiorcy będą mogli jak najszybciej wykorzystać przyznane środki na podnoszenie konkurencyjności, tworzenie nowych produktów i usług oraz tworzenie nowych miejsc pracy – w starciu z firmami zagranicznymi. Pakiet zawiera również łatwiejsze składanie wniosków o dofinansowanie, uproszczenie procedur aplikacyjnych – które są znacznie łatwiejsze w innych krajach europejskich, a także honorowanie dokumentów elektronicznych przy ubieganiu się o dofinansowanie – co łącznie ułatwi i uprości pozyskiwanie środków unijnych dla polskich przedsiębiorstw i zwiększy ich konkurencyjność.
- Przyspieszenie postępowań administracyjnych dzięki jednoinstancyjności – dla spraw, w których sąd w pełni podzielił kwestie wnioskowane przez obywatela. To uprości postępowania i odciąży system sądowniczy. Istotne jest także wprowadzenie możliwości, aby zaskarżalne postanowienia wydawane w postępowaniu administracyjnym mogły być skarżone do WSA na takich samych zasadach jak decyzje. Obecne przepisy nie przewidują wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego bez składania wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w odniesieniu do postanowień podczas gdy taka możliwość istnieje w przypadku decyzji.
- Wprowadzenie postępowań odwoławczych online przed KIO – obecnie postępowania te są długie i uciążliwe, nie przystaje do nowoczesnych warunków – co blokuje inwestycje.
- Możliwość wliczania w koszty działalności badawczo-rozwojowej – dzięki temu innowacyjne polskie firmy będą mogły szybciej się rozwijać, współpracować z jednostkami naukowymi, a także rozszerzenie katalogu kosztów kwalifikowanych na potrzeby współpracy z innymi podmiotami, które również wspierają rozwój.
- Odciążenie małych firm w zakresie dokumentacji dotyczącej cen transferowych – obecnie to dodatkowe koszty i ogromne nakłady pracy, zwłaszcza dla małych firm.
- Możliwość rozłożenia opłat sądowych na raty – opłata sądowa to często największa blokada dla małych firm w dochodzeniu swoich roszczeń.
- Cyfryzacja w komunikacji między pracodawcą a pracownikami – w celu uproszczenia i usprawnienia obiegu dokumentacji oraz ograniczenia wydruków papierowych, z pełnym poszanowaniem kwestii wykluczenia cyfrowego.
- Zrównanie profilu zaufanego, mobilnego podpisu osobistego i kwalifikowanego podpisu elektronicznego – co pozwoli obywatelom i przedsiębiorcom na korzystanie z bezpiecznego narzędzia do podpisywania dokumentów i umów bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów na płatne rozwiązania komercyjne, dzięki czemu procedury administracyjne i obieg dokumentów staną się bardziej dostępne i uproszczone, a to obniży koszty i czas potrzebny na załatwianie spraw urzędowych, a tego oczekują wszyscy obywatele.
- Kolejny pakiet rozwiązań poprawiających płynność małych firm – notarialne nakazy zapłaty, które pozwolą na szybsze odzyskiwanie należności, zmniejszenie obciążenia sądów, zmniejszenie kosztów postępowań.
- Dostęp do Internetowego Konta Pacjenta (IKP) dla lekarzy orzeczników w ZUS – dzięki temu lekarze będą szybciej przyznawać rentę osobom wnioskującym – zwłaszcza tym z niepełnosprawnościami, w trakcie leczenia. W ten sposób nie trzeba będzie przynosić tony dokumentacji leczniczej na wydrukach.
- Pełna cyfryzacja dokumentów w aplikacji mObywatel do unijnych standardów eIDAS 2.0, uproszczenie zasad korzystania dla młodzieży oraz pełne wdrożenie mLegitymacji dla studentów i doktorantów – m.in. umożliwi podróżowanie z aplikacją i bez materialnych dokumentów.
- Wydłużenie terminu na powrót do nazwiska sprzed zawarcia małżeństwa – obecnie można to zrobić w ciągu 3 miesięcy po rozwodzie, wnioskujemy wydłużenie do 12 miesięcy oraz wdrożenie przypomnienia w aplikacji mObywatel. To zmniejszy także biurokrację i koszty administracji.
- mEmerytura – udostępnienie obywatelom raz w roku w aplikacji mObywatel informacji o ich środkach zgromadzonych w programach emerytalnych.
- Zabezpieczenie przed kradzieżą numerów w PESEL – obowiązek weryfikacji PESEL przy zawieraniu polis ubezpieczeniowych.
- Uproszczenie raportowania RODO dla mikro i małych przedsiębiorstw – zmniejszenie obciążeń administracyjnych, które w obecnej formie są zbyt uciążliwe w stosunku do skali ich działalności. Takie rozwiązanie przyniesie korzyści zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla konsumentów, umożliwiając równocześnie lepsze dostosowanie przepisów do realiów prowadzenia małego biznesu.
- Przyspieszenie odbiorów inwestycji budowlanej (pozwolenie na użytkowanie) – przedsiębiorcy i inwestorzy szybciej uruchomią swoje inwestycje, zaabsorbują środki z KPO, zatrudnią pracowników i zaczną płacić podatki dzięki wprowadzeniu instytucji oświadczenia specjalistów z odpowiednimi uprawnieniami. Zmiana ta znacząco skróci czas oczekiwania na pozwolenie na użytkowanie budynków.
- Szybsze wypłaty ekwiwalentu urlopowego – uproszczenia procedur kadrowo-płacowych, który przyniesie korzyści obu stronom – pracodawcom i pracownikom. Umożliwienie takiej wypłaty zmniejszy biurokrację, oszczędzi czas, zredukuje ryzyko naruszenia przepisów prawa pracy, a także zapewni płynność finansową zarówno firmom, jak i pracownikom.
- Skrócenie okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej do 5 lat (obecnie 10 lat) – zmniejszenie obowiązków związanych z przechowywaniem dokumentów odciąży działy HR i administracji w firmach.
- Utworzenie cyfrowego dostępu do danych przedsiębiorcy ZUS i KAS – co skróci czas potrzebny na kompletowanie dokumentów, usprawni ocenę kontrahentów i zdolności kredytowej, a także zmniejszy biurokrację i ryzyko błędów. Co najważniejsze, zachowa pełną kontrolę przedsiębiorców nad swoimi danymi, jednocześnie wspierając transformację cyfrową w Polsce. To innowacyjne rozwiązanie, które z pewnością przyniesie korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i instytucjom finansowym, a także pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarki opartej na nowoczesnych technologiach.
- Utworzenie Stref Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu – powołanie specjalnych lokalizacji z dostępem do tańszej energii.
- Kolejny pakiet ułatwień energetycznych – m.in. zwiększenie limitu mocy dla linii bezpośrednich OZE, przyspieszenie wydawania warunków przyłączenia do sieci energetycznej czy uwolnienie mocy przyłączeniowych.
- Pakiet uproszczeń na rynku kapitałowym – w zakresie działania FIZ, OFE, obowiązku raportowania, etc.