InterContinental Hotels Group PLC (IHG) nabyło od Ruby SARL markę Ruby oraz związane z nią prawa własności intelektualnej za początkową cenę zakupu wynoszącą 110,5 mln euro (~116 mln USD1). Ruby to marka premium stawiająca na miejski styl życia, skierowana do nowoczesnych podróżników odwiedzających kultowe lokalizacje. Właścicielom hoteli oferuje efektywne wykorzystanie przestrzeni oraz atrakcyjny, elastyczny koncept, który IHG zamierza szybko rozwijać na całym świecie.
Założona w 2013 roku marka Ruby zrządza 20 hotelami (łącznie 3 483 pokojami) w głównych miastach Europy, a kolejne 10 hoteli (2 235 pokoi) jest w budowie. 9 hoteli znajduje się w Niemczech (w Kolonii, Düsseldorfie, Frankfurcie, Hamburgu, Monachium i Stuttgarcie), 3 w Wielkiej Brytanii (w Londynie), 3 w Austrii (w Wiedniu), 2 w Szwajcarii (w Genewie i Zurychu) oraz po jednym we Włoszech, Irlandii i Holandii. Hotele w budowie mają zostać otwarte w ciągu najbliższych trzech lat w kolejnych europejskich miastach, m.in. w Edynburgu, Marsylii, Rzymie i Sztokholmie.
Hotele Ruby charakteryzują się stylowym i jednocześnie swobodnym wystrojem wnętrz, łącząc niebanalny design z autentycznymi historiami miejsc, w których się znajdują. Charakteryzujące markę podejście „Lean Luxury”, na które składają się elementy, takie jak wygodne łóżka i szczodre prysznice w pokojach gościnnych zaprojektowanych z myślą o głębokim odpoczynku, a także nieszablonowe koktajle serwowane w całodobowych barach, pozwala gościom odkrywać wyjątkowe miasta w przystępnej cenie.
Ruby to 20. marka w portfolio IHG, która przyciągnie nowoczesnych podróżników przykładających dużą wagę do niebanalnego stylu życia. Właścicielom hoteli marka Ruby oferuje ekonomiczny i elastyczny koncept premium, w segmencie określanym jako „urban micro” (miejskie mikrohotele), charakteryzującym się wysoką barierą wejścia i ograniczeniami przestrzennymi. Efektywność gwarantują właścicielom projekty oszczędzające przestrzeń oraz wysoki stopień standaryzacji i automatyzacji operacyjnej, w tym kioski samoobsługowe umożliwiające szybkie zameldowanie.
Ruby to dobrze znana marka w Europie, która udowodniła, że potrafi odnieść sukces zarówno w nowych lokalizacjach, jak i w adaptacji istniejących obiektów komercyjnych, w tym biur. Dowodem na to jest skumulowany roczny wskaźnik wzrostu netto (CAGR) na poziomie 26% w ciągu ostatnich pięciu lat. Sprzedający przewiduje dalszy znaczący rozwój portfela hoteli pod marką Ruby, a IHG planuje rozwijać tę markę wspólnie z innymi właścicielami hoteli w Europie i na całym świecie. IHG ma doświadczenie w skutecznej globalizacji marek hotelowych, które spółka rozwijała organicznie lub nabywała. Do końca roku IHG planuje przygotować Ruby do sprzedaż w Stanach Zjednoczonych.
Połączenie sił z IHG pozwoli hotelom Ruby na korzystanie z potężnej platformy systemów dystrybucji i technologii, a także z jednego z największych i najsilniejszych hotelowych programów lojalnościowych na świecie – IHG One Rewards. IHG spodziewa się, że segment „urban micro” będzie nadal cieszył się dużym zainteresowaniem podróżnych na całym świecie, co z kolei przełoży się ciągły wzrost podaży pokoi w tempie wyższym niż w całym globalnym przemyśle hotelarskim. Celem IHG jest rozwinięcie marki Ruby do ponad 120 hoteli w ciągu najbliższych 10 lat, a następnie przyspieszenie do ponad 250 hoteli w ciągu 20 lat na całym świecie.
Elie Maalouf, Chief Executive Officer, IHG Hotels & Resorts, powiedział:
„Bardzo nas cieszy przejęcie marki Ruby, która wzbogaca nasze portfolio o świetną, wyróżniającą się ofertę wysokiej jakości zarówno dla gości, jak I właścicieli hoteli w popularnych miejskich lokalizacjach. To przejęcie pokazuje, że koncentrujemy się na rynkach w dużych, atrakcyjnych segmentach branży oraz wykorzystaniu naszego doświadczenia w integracji i rozwoju marek oraz portfeli obiektów hotelowych. Segment urban micro to propozycja umożliwiająca model franczyzowy, atrakcyjna ekonomicznie dla właścicieli, a my widzimy doskonałe możliwości nie tylko na rozwój silnej bazy Ruby w Europie, ale także na szybkie wprowadzenie tej wyjątkowej marki na rynki obu Ameryk i Azji, tak jak z powodzeniem zrobiliśmy to przy poprzednich przejęciach I akwizycjach”.
Michael Struck, założyciel i CEO The Ruby Group, dodał:
„Starannie wybraliśmy IHG jako odpowiedniego partnera, który pomoże wnieść markę Ruby i naszą międzynarodową ekspansję na kolejny poziom. Potężna platforma dystrybucji IHG, fakt, że Ruby doskonale uzupełnia portfolio IHG, a także doświadczenie IHG w udanym zachowywaniu tożsamości i kultury podczas integracji marek sprawia, że wchodzimy pewnym krokiem w ten nowy, wspólny rozdział. Połączenie globalnego zasięgu i zasobów IHG z efektywnością naszego modelu operacyjnego i budowlanego zapewni lepsze zwroty zarówno dla naszych inwestorów, jak i partnerów na rynku nieruchomości. Co więcej, moment nie mógłby być lepszy – nasze unikalne rozwiązania dotyczące efektywnej adaptacji przestrzeni biurowych są bardzo poszukiwane, co daje nam mocną pozycję do dalszego wzrostu”.
Szczegóły dotyczące umowy zakupu oraz aspektów finansowych:
- Początkowa cena zakupu wynosząca 110,5 mln euro (~116 mln USD¹) za przejęcie przez IHG marki Ruby oraz związanych z nią praw własności intelektualnej składa się z płatności z góry w wysokości 109,9 mln euro, która została uiszczona w momencie finalizacji transakcji, oraz stałej odroczonej płatności w wysokości 0,6 mln euro, płatnej po dołączeniu około połowy hoteli do systemu IHG.
- W ramach głównej umowy franczyzowej i rozwojowej z Ruby początkowe opłaty franczyzowe, które IHG ma otrzymać od 20 istniejących hoteli i 10 w fazie przygotowań (wszystkie mają zostać otwarte do końca 2027 roku), są szacowane na około 8 mln USD w 2028 roku, który będzie pierwszym pełnym rokiem, gdy wszystkie 30 hoteli znajdzie się w systemie IHG.
- Biorąc pod uwagę dalszy rozwój prowadzony przez sprzedającego, obejmujący otwarcie kolejnych hoteli poza obecnym planem, wraz z planami IHG dotyczącymi globalnej ekspansji marki Ruby we współpracy z innymi właścicielami hoteli, przewiduje się, że opłaty franczyzowe do 2030 roku przekroczą 15 mln USD.
- Spółka operacyjna sprzedającego nie zostanie przejęta przez IHG i będzie nadal zarządzać obecnie otwartymi hotelami oraz wszystkimi przyszłymi hotelami, które sprzedający rozwinie pod marką Ruby.
- Otwarte, planowane oraz wszystkie przyszłe hotele Ruby zarządzane przez sprzedającego będą zawierać indywidualne umowy franczyzowe z IHG i uiszczać na rzecz IHG opłaty licencyjne za markę oraz opłaty na fundusz systemowy.
- Aby zachęcić sprzedającego do dalszego rozwoju marki, potencjalne dodatkowe płatności w wysokości od 0 do 181 mln euro (~190 mln USD¹) mogą zostać wypłacone w latach 2030 i 2035. Przyszłe płatności będą uzależnione od liczby pokoi pod marką Ruby zarządzanych przez sprzedającego na koniec poprzedniego roku. Kwota 9 mln euro (~9 mln USD¹) zostanie wypłacona sprzedającemu, jeśli osiągnie on liczbę ponad 10 000 pokoi pod marką Ruby. Ta kwota wzrasta do maksymalnej możliwej wartości, jeśli liczba pokoi przekroczy 20 000, co stanowi około sześciokrotność obecnej liczby w istniejących hotelach. Planowany przez IHG rozwój marki we współpracy z innymi właścicielami hoteli nie jest uwzględniany w obliczeniach ewentualnych dodatkowych płatności dla sprzedającego.
- Integracja wszystkich 20 funkcjonujących hoteli Ruby do systemu IHG ma rozpocząć się jeszcze w 2025 roku i zakończyć do 31 marca 2026 roku. Spowoduje to zwiększenie globalnej wielkości systemu IHG o około 0,3%. Obecna lista 10 hoteli będących w budowie, po ich otwarciu doda kolejne ~0,2% do systemu IHG.
- Koszty operacyjne związane z integracją dla IHG szacowane są na około 10 mln USD w 2025 roku. Uwzględniając dodatkowe jednorazowe koszty, w 2026 roku przewiduje się ogólnie zrównoważony wpływ na zysk operacyjny IHG, z prognozowanym wzrostem rentowności w późniejszym czasie.
Uwagi:
1 Przeliczone po kursie wymiany 1 € = 1,05 USD, według przybliżonego kursu z dnia 14 lutego 2025 r.