niedziela, 6 kwietnia, 2025

Izba Gospodarki Elektronicznej przedstawiła postulaty dla polskiej prezydencji w Radzie UE, dotyczące e-handlu i wyrównania zasad konkurencji

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Izba Gospodarki Elektronicznej wystosowała postulaty dla polskiej prezydencji w Radzie UE w sprawie e-handlu. Propozycje e-Izby zostały przedstawione na spotkaniu z Ignacym Niemczyckim – Wiceministrem Rozwoju i Technologii.

Izba Gospodarki Elektronicznej od ponad 11 lat reprezentuje interesy branży e-commerce na polskiej i europejskiej arenie. e-handel to obecnie jedna z najdynamiczniej rozwijających się branży w Polsce, a rodzimi przedsiębiorcy od lat zdobywają rynki UE. Nic więc dziwnego, że e-Izba zauważyła ogromne możliwości dla branży e-handlu, jakie niesie za sobą polska prezydencja w Radzie UE. W swoich postulatach podkreśliła m.in. konieczność reformy podejścia regulacyjnego, niezbędnego do wyrównania ram prawnych i konkurencyjnych dla polskich i azjatyckich e-przedsiębiorców. Izba Gospodarki Elektronicznej od lat prowadzi kampanię “Taki Sam Start”, dążąc do wyrównania szans z pozaunijnymi e-przedsiębiorcami, opartej na poszanowaniu fundamentalnych dla UE wartości, oraz zwiększenia transparentności i pewności otoczenia prawnego. Tutaj kluczowym postulatem kampanii jest zniesienie progu celnego de minimis (150 euro), który będzie pierwszym znaczącym krokiem do wyrównania ram prawnych i konkurencyjnych na poziomie UE.

Możliwość dialogu

Zbliżająca się druga prezydencja Polski w Radzie UE będzie wyjątkowa. To pierwsza pełna prezydencja w nowej kadencji Parlamentu Europejskiego. Izba Gospodarki Elektronicznej dopatruje się w niej możliwości rozpoczęcia dyskusji na temat fundamentalnych kwestii.

– Nowa prezydencja polski w Radzie UE przypada na okres, gdy zarówno w Komisji Europejskiej, jak i państwach członkowskich, będą już znane pierwsze opinie na temat funkcjonowania kluczowych dla gospodarki elektronicznej aktów prawnych, takich jak DMA i DSA. Pierwsze analizy umożliwią m.in. określenie skuteczności tych aktów i rozszerzenia ich na podmioty spoza UE. Co więcej, w prezydencji Polski w Radzie UE dostrzegamy możliwość większego udziału w pracach nad procesem rewizji Unijnego Kodeksu Celnego oraz rozpoczęcia prac legislacyjnych nad projektem Digital Fairness Act. – podkreśla prezes e-Izby Patrycja Sass-Staniszewska i dodaje – Mamy nadzieję, że prezydencja Polski w UE pozwoli nam w większym stopniu zaangażować się w proces tworzenia kluczowych dla branży e-handlu regulacji a przede wszystkim systemu ich egzekwowania wobec podmiotów będących spoza UE ale działających na jej terenie.

Równe ramy prawne w oparciu o unijne wartości

Unia Europejska od lat promuje wartości, w których centrum znajduje się równość, wolność słowa, ochrona zdrowia, bezpieczeństwo konsumenta, ochrona prywatności, ochrona danych osobowych, czy prawo autonomii informacyjnej. To unikatowe w skali globalnej fundamenty, które odzwierciedlają się w polityce europejskiej branży e-handlu. Rynek handlu elektronicznej to miejsce skupiające małe, średnie i duże przedsiębiorstwa. To dziesiątki tysięcy miejsc pracy oraz środowisko przyjazne konsumentom. E-przedsiębiorcy tworzą innowacyjne rozwiązania, oparte na nowych technologiach.

Niestety, choć są to wartości cenione i unikatowe w sferze globalnej, europejscy e-przedsiębiorcy wciąż borykają się z nierówną konkurencją, zwłaszcza ze strony przedsiębiorców z Chin. Rozwój modelu “direct to consumer” przyczynił się do zwiększenia skali problemu, gdyż wiele podmiotów pozaunijnych, w tym również azjatyckich, rozpoczęło sprzedaż towarów do krajów UE, stając się dla nich bezpośrednią konkurencją. Izba Gospodarki Elektronicznej od lat prowadzi kampanię “Taki Start” – równe ramy prawne dla europejskich i azjatyckich e-przedsiębiorców.

– W ramach kampanii Taki Sam Start od lat staramy się podejmować działania, które mogą wpłynąć na zapewnienie równych ram konkurencyjnych pomiędzy e-przedsiębiorcami. Jest to ogromny problem, ponieważ gracze spoza UE, zwłaszcza z Chin, korzystają z pomocy publicznej na każdym etapie łańcucha wartości. Nie respektują również ,obowiązujących naszych przedsiębiorców, unijnych wymogów w zakresie bezpieczeństwa produktów czy chociażby RODO. – podkreśla Prezes Sass-Staniszewska.

Potrzeba regulacji na unijnej tapecie

Izba Gospodarki Elektronicznej od lat nagłaśnia potrzebę ujednolicenia norm prawnych dla przedsiębiorców spoza Unii Europejskiej. Dostrzega również potrzebę ochrony fundamentalnych wartości UE. Zmiany w prawie, nierzadko wymagające od przedsiębiorców dokonania wielu zmian w swojej działalności, generują poważne koszty. Prowadzą także do niespójności regulacyjnych, nakładania się na siebie kompetencji organów nadzorczych, czy braku jednolitego rozumienia przepisów w poszczególnych państwach członkowskich. W dokumencie wystosowanym przez e-Izbę w związku z prezydencją Polski w UE, zawarto apel o podejmowanie działań dążących do zapewnienia transparentności prawa w poszanowaniu wartości unijnych, przy jednoczesnym wyrównaniu ram prawnych i konkurencyjnych. Uwzględniono w nim wskazówki, których uwzględnienie zapewni wsparcie dla branży e-handlu. Zwrócono w nim uwagę na fakt, że unijne regulacje prawne powinny obowiązywać również e-przedsiębiorców działających spoza Unii Europejskiej i nie powinny zawierać mechanizmów, które pozwalają pozaunijnym e-przedsiębiorcom na uzyskanie nieuzasadnionej przewagi konkurencyjnej. Konieczne jest wprowadzenie mechanizmów, które pozwolą na efektywne egzekwowanie unijnych przepisów od pozaunijnych e-przedsiębiorców – chodzi tu zarówno o praktyczną możliwość przeprowadzenia postępowania, jak i wyegzekwowania ostatecznej decyzji. Co więcej, dostrzegamy potrzebę oparcia nowej kadencji unijnych instytucji i organów na aktywnym wykorzystywaniu nowoczesnego instrumentarium prawnego, takiego jak, m.in., DSA, DMA, GPSR i ewentualnym korygowaniu nieefektywności tego systemu. Niezwykle ważne jest również dokonanie przeglądu regulacji prawnych dotyczących e-handlu w celu usunięcia niespójności oraz barier administracyjnych i tzw. regulatory overlaps, a także poprzedzanie wprowadzania nowych regulacji analizami ryzyka oraz ograniczenie liczby nowych regulacji.

Postulaty dla lepszego jutra

Izba Gospodarki Elektronicznej wytyczyła również ścieżki, którymi powinna podążać polska Prezydencja w Radzie UE, które mogą doprowadzić do wyrównania zasad konkurencji dla wszystkich graczy e-handlu. W postulatach znalazły się takie sugestie, jak:

a. przeprowadzenie przeglądu unijnych regulacji mających znaczenie dla e-handlu – pod kątem możliwości ich stosowania do podmiotów pozaunijnych, które adresują swoje towary, usługi lub treści cyfrowe na unijny rynek;

b. wprowadzenie mechanizmów kontroli, które będą dostosowane do aktualnego modelu biznesowego, tj. „direct to consumer”. W jego ramach paczki z towarami przesyłane są w sposób rozproszony do konsumentów i wprowadzane na rynek unijny przez różne państwa członkowskie. Ważne jest wypracowanie rozwiązań, które pozwolą na faktyczne zastosowanie regulacji unijnych chroniących m.in. innymi bezpieczeństwo konsumentów. Dane podmiotów takich jak Oeko-Test czy Greenpeace są alarmujące. Towary przesyłane w tym modelu z Chin w dużej części nie spełniają unijnych norm, zagrażając tym samym zdrowiu, a nawet życiu konsumentów. W tych ramach należy m.in. zweryfikować mechanizmy analiz ryzyka i typowania przesyłek do kontroli oraz ujednolicić standardy działania w ramach całej Unii Europejskiej;

c. stałe i dokładne monitorowanie dostępności pomocy publicznej w państwach pozaunijnych, z których e-przedsiębiorcy oferują swoje towary lub usługi na rynek unijny. Unia Europejska powinna sprawnie reagować na takie sytuacje i wyrównywać szanse konkurencyjne poprzez wprowadzenie ceł na odpowiednim poziomie;

d. zniesienie progu celnego de minimis (150 euro), który przy modelu direct to consumer pozwala na nieuzasadnione budowanie przewagi konkurencyjnej przez pozaunijnych e-przedsiębiorców sprzedających towary detalicznie do konsumentów w UE;

e. ograniczenie liczby nowych regulacji prawnych, a w przypadku konieczności ich wprowadzenia – poprzedzenie tego działania szczegółowymi analizami ryzyka;

f. dokonanie przeglądu barier administracyjnych dla przedsiębiorców (red-tape reduction).

Postulaty Izby Gospodarki Elektronicznej dla polskiej prezydencji w Radzie UE to kolejny krok organizacji w kierunku ujednolicenia rynku e-commerce w zakresie równych ram prawnych i konkurencyjnych dla europejskich i azjatyckich e-przedsiębiorców – przedmiotu kampanii “Taki Sam Start”. To również głos rynku, deklarującego swoje potrzeby, który może stać się bardziej słyszalny w czasie kadencji Polski w UE. Postulaty e-Izby zostały przesłane do Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urzędu Ochrony Danych Osobowych. e-Izba nieustannie pozostaje otwarta na dialog z administracją publiczną, dzięki któremu wspólnie możemy budować silną polską i unijną gospodarkę elektroniczną.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Zasięg Mentzena eksploduje po wywiadzie u Stanowskiego. Trzaskowski na czele w tradycyjnych mediach

Największy zasięg w  mediach tworzonych przez dziennikarzy zdobył Rafał...

Cyberatak na Platformę Obywatelską. W tle zagrożenie ze strony Rosji?

Premier RP, Donald Tusk poinformował 2 kwietnia br. o...

Boom na e-commerce trwa – ponad połowa konsumentów planuje kupować jeszcze więcej w sieci

2024 rok, a szczególnie IV kwartał zwieńczony Bożym Narodzeniem,...

Trump uderza cłami w świat. Globalna wojna handlowa wkracza w nową fazę

Prezydent Donald Trump ogłosił wprowadzenie szeroko zakrojonych taryf celnych...

Trump i Musk coraz śmielej ingerują w europejską politykę

Donald Trump i Elon Musk wkroczyli do europejskiej polityki...

Podobne tematy

Raport IdoSell: Kiedy warto promować sklep online, żeby zwiększyć sprzedaż?

Konsumenci coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów – dopasowując...

Gigantyczne koszty regulacji uderzają w polski e-commerce

Zmiany w przepisach podatkowych i celnych to dziś jedno...

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Compensa wdraża AI, by zwiększyć efektywność o 75%

Compensa, jeden z liderów polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wprowadza...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Griffin Capital Partners otwiera biuro w Niemczech

Griffin Capital Partners (GCP), największy prywatny inwestor oraz firma...

Przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po podpis elektroniczny – oto dlaczego

W dobie cyfryzacji podpis elektroniczny staje się nieodłącznym elementem...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie