sobota, 5 kwietnia, 2025

Jazda po alkoholu w Europie. W tych krajach kierowcy mają większą swobodę

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Komisja Europejska szacuje, że przyczyną 25% wszystkich wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnych w Unii Europejskiej jest jazda pod wpływem alkoholu.  Według Komisji, gdyby kierowcy przestrzegali przepisów dotyczących spożycia alkoholu , można byłoby uniknąć 6 500 zgonów rocznie. Jednak normy dotyczące dopuszczalnych poziomów alkoholu we krwi kierowców różnią się znacząco w poszczególnych krajach Europy. Różnice mogą sięgać nawet 0,8 promila pomiędzy państwami.

Potrzebny wspólny front przeciwko wypadkom

W niektórych państwach prawo pozwala na prowadzenie pojazdu nawet w stanie bezpośredniego wpływu alkoholu. Wiele państw stosuje zróżnicowane limity w zależności od kategorii kierowcy – inne normy obowiązują kierowców prywatnych, zawodowych, młodych czy seniorów. Taka różnorodność przepisów podkreśla, jak skomplikowane są regulacje związane z bezpieczeństwem na drogach w Europie.

„Zauważamy trend w kierunku obniżania limitów alkoholu w coraz większej liczbie krajów. To dobry znak, ale przepisy muszą się zmienić, jeśli chcemy zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków drogowych, których przyczyną jest alkohol.” – twierdzi Hunter Abbott, dyrektor generalny firmy AlcoSense ekspert do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Różne limity, niespójne przepisy

Najwyższy dopuszczalny poziom alkoholu we krwi w Europie ma Wielka Brytania oraz Malta i wynosi on 0,8 promila. W większości krajów Unii Europejskiej w tym m.in. we Francji, Hiszpanii, Austrii, Portugalii, Norwegii, Holandii, Danii czy Finlandii limit wynosi 0,5 promila. 0,4 promile mogą mieć estońscy kierowcy, a niemieccy 0,3. W Szwecji i Polsce prowadzić pojazd można przy 0,2 promila.

Z kolei w Czechach, na Węgrzech, w Rumunii i na Słowacji obowiązuje całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu.

„Wiele osób podróżujących po Europie wynajmuje samochody, a tak duże różnice w przepisach powodują, że kierowcy ryzykują złamanie prawa w obcym kraju. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zatem ustanowienie jednolitego limitu alkoholu w całej Unii Europejskiej, który nie przekraczałby 0,2 promila” – dodaje Abbott.

Każda dawka może być śmiertelna

Gdy stężenie alkoholu we krwi wynosi nawet 0,1 promila, występują zauważalne, negatywne skutki spożycia napojów procentowych. Kierowca może mieć trudność ze  skupieniem się na prowadzeniu pojazdu, śledzeniem ruchu drogowego, obserwowaniem sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych. Poza osłabioną uwagą, alkohol zmniejsza zdolność oceny sytuacji i skłania kierowców do podejmowania większego ryzyka, np. nadmiernej prędkości. Zwiększa się ryzyko wypadku, zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu.

W Wielkiej Brytanii pojawiły się już głosy za obniżeniem limitu z 0,8 promila do 0,5 promila dla kierowców prywatnych i zawodowych oraz do 0,2 promila dla początkujących kierowców. W Hiszpanii również proponuje się obniżenie limitu z 0,5 do 0,2 promila, a w Niemczech większość jest za całkowitym zakazem prowadzenia pod wpływem alkoholu.

Źródła:

[ETSC – Blood Alcohol Content (BAC) Drink Driving Limits Across Europe](https://etsc.eu/issues/drink-driving/blood-alcohol-content-bac-drink-driving-limits-across-europe/)

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Marek Tatała o nowych propozycjach zespołu deregulacyjnego Rafała Brzoski

Komentarz Marka Tatały, prezesa Fundacji Wolności Gospodarczej, do siódmego...

Prezes UODO: Wykonywanie wyroków ETPC musi uwzględniać ochronę danych osobowych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Mirosław Wróblewski, zwrócił uwagę...

Rozbieżność w orzeczeniach sądów administracyjnych ws. stosowania RODO w IPN. Sprawę rozstrzygnie NSA

W ostatnim czasie pojawiła się istotna rozbieżność w orzecznictwie...

Inicjatywa SprawdzaMY – siódma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski zaprezentowała siódmą turę...

Opodatkowanie stakingu kryptowalut w Polsce – chaos interpretacyjny i orzeczniczy

Wraz z rozwojem technologii blockchain i rosnącą popularnością kryptowalut,...

Podobne tematy

Komisja Europejska luzuje limity emisji CO2 – co dalej z elektromobilnością?

Komisja Europejska ogłosiła plan zmian limitów emisji CO2 dla...

Stéphane Séjourné z wizytą w Grupie Przemysłowej Baltic – rozmowy o przyszłości europejskiego przemysłu offshore

6 lutego 2025 roku Stéphane Séjourné, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej...

Urząd Ochrony Danych Osobowych bada zgodność DeepSeek z regulacjami UE

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) rozpoczął analizę modelu DeepSeek...

Polska i świat w obliczu zmian klimatu: co mówią dane z 2024 roku?

Wszystko wskazuje na to, że styczeń 2025 roku będzie...
00:01:22

Elżbieta Łukacijewska: Reforma administracji UE jest nieodzowna

Struktura instytucjonalna Unii Europejskiej jest wyjątkowa, a jej system...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie