Struktura instytucjonalna Unii Europejskiej jest wyjątkowa, a jej system decyzyjny stale ewoluuje. W całej UE działa 7 instytucji europejskich, 9 organów UE i ponad 30 agencji zdecentralizowanych. Współpracują one ze sobą w celu realizacji wspólnych interesów UE i Europejczyków. Jeśli chodzi o administrację, istnieje 20 agencji i organizacji UE, które pełnią określone funkcje prawne, oraz 4 służby międzyinstytucjonalne, które wspierają instytucje. Naczelnym organem politycznym Unii Europejskiej jest Rada Europejska, zaś organy główne to Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska, Parlament Europejski, Trybunał Sprawiedliwości oraz Trybunał Rewidentów Księgowych. Prawo administracyjne UE stanowi nadrzędny temat, w którym poruszono większość istotnych kwestii prawnych i zarządzania odnoszących się do funkcjonowania administracji UE. Aparat urzędniczy UE obejmuje około 60 tys. urzędników służby cywilnej UE i innych pracowników, którzy pracują na rzecz 450 mln Europejczyków.
– Czy jest szansa na reformę Komisji Europejskiej, reformę zmniejszającą ilość etatów? Ja myślę, że to jest konieczne i nieodzowne, bo ona jest bardzo rozbudowana – powiedziała serwisowi eNewsroom.pl Elżbieta Łukacijewska, Posłanka do Parlamentu Europejskiego. – Mam świadomość, że każdy kraj zabiega, aby jego reprezentacja obejmowała jak najlepszych i jak najwięcej urzędników. Oni zabiegają o rozwiązania w skali europejskiej, są też dobrym kontaktem dla krajów, z których pochodzą. Jednak opinia społeczna naciska, aby zreformować aparat urzędniczy w Unii Europejskiej. Przykładowo – Parlament Europejski ma trzy siedziby, czy jest taka potrzeba w tych trudnych czasach? Takie reformy musiałyby zatwierdzić wszystkie kraje jednym głosem. Nie jest to łatwe, ale trzeba próbować – podkreśla Europosłanka Elżbieta Łukacijewska.