poniedziałek, 28 kwietnia, 2025

Kierowcy nadal potrzebni – dlaczego pełna automatyzacja transportu nie nastąpi szybko?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Pojazdy autonomiczne stają się coraz bardziej zaawansowane, jednak droga do pełnej autonomii jest jeszcze długa. Mimo ambitnych planów producentów samochodów i firm technologicznych, na razie osiągnięcie tego stanu pozostaje w sferze przyszłości. Kierowcy nadal są masowo poszukiwani na rynku pracy – w 2023 roku w samej Europie brakowało ich aż 233 tysiące1.​

Zalety pojazdów autonomicznych

Wyróżniamy pięć poziomów autonomiczności, od poziomu 0, gdzie kierowca ma pełną kontrolę nad pojazdem, po poziom 5, w którym pojazd nie wymaga żadnej interwencji człowieka. Obecnie produkowane pojazdy osiągają maksymalnie trzeci poziom autonomii, co oznacza, że potrafią samodzielnie prowadzić w określonych warunkach, ale wciąż wymagają nadzoru człowieka.

Jedną z kluczowych zalet wprowadzenia autonomicznych pojazdów jest poprawa synchronizacji ruchu drogowego, co może prowadzić do zwiększenia przepustowości dróg. Zgodnie ze statystykami Policji w Polsce w 2023 roku 91% wypadków drogowych było spowodowanych przez kierowców2. Eliminacja takich czynników, jak zmęczenie, brawura czy nieuważność, może znacznie poprawić poziom bezpieczeństwa na drogach.

· Autonomiczne systemy mogą komunikować się ze sobą i infrastrukturą w czasie rzeczywistym, co pozwala na optymalizację prędkości i minimalizację korków, co jest nieosiągalne w tradycyjnym ruchu drogowym. Dobrym przykładem jest zachowanie kierowców podczas zmiany sygnalizacji świetlnej. Po zmianie na światło zielone, kolejne samochody ruszają jeden po drugim, z różnymi prędkościami – synchronizacja mogłaby sprawić, że pojazdy mogłyby ruszać w tym samym momencie i z tą samą prędkością, co spowodowałoby lepszą przepustowość na skrzyżowaniu. Mówiąc prościej – więcej samochodów przejechałoby przez skrzyżowanie przed zmianą na światło czerwone – komentuje Krzysztof Janusz, Head of Market Unit Automotive w Capgemini Polska.

Droga do pełnej autonomiczności

Aby osiągnąć autonomiczność na wysokim poziomie, konieczne jest wykorzystanie zaawansowanych technologii przetwarzania danych. Pojazdy autonomiczne są wyposażone w czujniki LiDAR, radary, kamery oraz systemy GPS, które nieustannie monitorują otoczenie.

· Każdy autonomiczny samochód generuje terabajty danych dziennie, które są analizowane przez algorytmy sztucznej inteligencji, uczące się rozpoznawać wzorce i podejmować decyzje w ułamkach sekund. Największym wyzwaniem jest przetwarzanie tak ogromnych ilości danych w czasie rzeczywistym oraz zapewnienie, że pojazd poradzi sobie w niestandardowych sytuacjach, takich jak nagłe zmiany pogody czy nieprzewidywalne zachowania pieszych – ocenia Krzysztof Janusz.

Co z kierowcami?

Wprowadzenie autonomicznych systemów może więc znacznie poprawić warunki pracy kierowców. Eliminacja długotrwałego zmęczenia oraz możliwość bardziej efektywnego zarządzania czasem jazdy pozwoli zmniejszyć ryzyko wypadków związanych z ludzkimi błędami. Dodatkowo, technologie takie jak automatyczne hamowanie awaryjne czy predykcyjna analiza zagrożeń, będą mogły redukować liczbę potencjalnych kolizji. W sektorze transportu publicznego autonomiczne autobusy mogą oferować bardziej zaawansowaną nawigację, biorącą pod uwagę więcej danych, które nie są dostępne od ręki dla kierowców i np. automatycznie dostosowywać prędkość do warunków drogowych oraz dynamicznie reagując na zmiany sygnalizacji świetlnej. Ponadto, zaawansowane systemy rozpoznawania pieszych i innych uczestników ruchu pozwolą na jeszcze skuteczniejsze unikanie niebezpiecznych sytuacji.

Mimo postępującej automatyzacji, zawód kierowcy nie zniknie w najbliższej przyszłości. Na rynku pracy nadal istnieje duże zapotrzebowanie na kierowców, zwłaszcza w sektorze transportu towarowego i publicznego. Liczba otwartych wakatów kierowców zawodowych pokazuje, że nawet przy wdrażaniu technologii autonomicznych ludzie nadal będą potrzebni.

· Rola kierowcy ewoluuje w kierunku operatora systemów, który nadzoruje pracę pojazdu i interweniuje w sytuacjach awaryjnych. To wymaga nowych kompetencji i szkoleń, ale nie eliminuje potrzeby obecności człowieka. Nie powinniśmy myśleć o tej technologii jako zagrożeniu dla zawodu kierowcy, lecz jako narzędziu, które może znacznie poprawić warunki pracy i podnieść poziom bezpieczeństwa – podsumowuje Krzysztof Janusz.

Autonomia dalej niż się wydaje

Choć technologia autonomicznych pojazdów rozwija się w szybkim tempie, pełna automatyzacja transportu to perspektywa dość odległa. W najbliższych latach kierowcy nadal będą odgrywać kluczową rolę w systemie transportowym, ale dzięki technologii ich praca będzie bardziej komfortowa i bezpieczna.

1: Źródło: IRU Annual Report 2023

2: Źródło: https://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,wypadki-drogowe-raporty-roczne.html

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

5 powodów, dla których warto przesiąść się na samochód elektryczny już teraz

Wyobraź sobie, że tankujesz — a właściwie ładujesz —...

(Nie)Dostarczone zaufanie. Ostatnia mila – największy wróg lojalności klienta i budżetu firmy

Nietrafione decyzje operacyjne, brak kontroli i niewystarczająca transparentność w...

Moda w cieniu ceł i zmian geopolitycznych. Kto zyska, a kto straci w globalnym łańcuchu dostaw?

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Podobne tematy

Transformacja to nie tylko procesy i technologie – to przede wszystkim ludzie

Zmiana jest nieuniknionym elementem rozwoju, a umiejętne zarządzanie nią,...

Komputery kwantowe – rewolucja, która zmieni oblicze informatyki

Komputery kwantowe i dokonywane z ich pomocą obliczenia kwantowe...

Firmy planują większe inwestycje na 2025 rok mimo konieczności ograniczania kosztów

Mimo, że ograniczanie kosztów jest konieczne, 50% organizacji...

Wyzwania zrównoważonego rozwoju w erze generatywnej sztucznej inteligencji: Raport Capgemini

Prawie połowa kadry kierowniczej uważa, że zastosowanie Gen...

AI w służbie inżynierii: Jak zmienia projektowanie urządzeń elektronicznych

Sztuczna inteligencja (AI) zmienia sposób, w jaki projektowane są...

Rozwój sztucznej inteligencji, reshoring, bogaci jeszcze bogatsi: Trendy, które zdominowały rok 2024

W 2024 Capgemini opublikowało szereg raportów, które rzucały nowe...

Nearshoring i regionalne centra: Polska na czele zmian w sektorze usług i produkcji

Na rynku możemy obserwować obecnie trend, w którym firmy...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie