MOTORYZACJALPG najtańszym paliwem według raportu Ministerstwa Przemysłu – koszt przejechania 100 km...

LPG najtańszym paliwem według raportu Ministerstwa Przemysłu – koszt przejechania 100 km to zaledwie 22,12 zł. Wodór najdroższą opcją

Ministerstwo Przemysłu opublikowało najnowszy kwartalny raport porównujący koszty przejechania 100 km z wykorzystaniem paliw alternatywnych i konwencjonalnych[1]. LPG, podobnie jak przed rokiem, jest paliwem, na którym najtaniej można przejechać 100 km – koszt to zaledwie 22,12 zł. Samochód kompaktowy z silnikiem Diesla na tym dystansie zużyje oleju napędowego za 30,41 zł (SUV i crossover – 37,53 zł). Natomiast koszt przejazdu w aucie z silnikiem benzynowym to 36,37 zł (SUV – 47 zł). Koszt przejechania 100 km samochodem na gaz ziemny CNG wyliczono na 41,78 zł. Z kolei podróż samochodem elektrycznym wyniesie ponad 42 zł. Najdroższym paliwem okazuje się wodór – przejechanie samochodem elektrycznym z ogniwami paliwowymi to koszt ok. 69 zł (Toyota Mirai).[2]

Według statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA autogaz pozostaje najbardziej rozpowszechnionym w Unii paliwem alternatywnym – po europejskich drogach wciąż porusza się przeszło dwukrotnie więcej samochodów osobowych na LPG, niż elektrycznych[3].

W 2023 r. utrzymywała się, a nawet wzrosła, konkurencyjność używania gazu LPG jako napędu pojazdów samochodowych w stosunku do benzyny silnikowej. Średnioroczna cena detaliczna gazu stanowiła 46,1% ceny benzyny EU95, podczas gdy rok wcześniej było to 48,9%. W pierwszej połowie 2024 r. relacja ta spadła nawet do 42% do najniższego poziomu od 2016 r. – tłumaczy Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP) – Po wakacjach różnica w cenie litra benzyny i LPG wynosiła średnio 3,40 zł. Przy założeniu średniego rocznego przebiegu samochodu na poziomie 18 tys. km oraz wyższego o ok. 15% spalania gazu kierowcy w portfelu co roku zostaje 3,5 tys. złotych. To już kwoty, którymi warto się zainteresować.

W Polsce zarejestrowanych jest ponad 3 mln samochodów zasilanych autogazem i co roku przybywa blisko 100 tys. instalacji. Są województwa, w których co 5 kierowca korzysta z autogazu – w tym łódzkie, mazowieckie i lubelskie. Polacy mają też gdzie tankować – 7,4 tys. stacji paliw z LPG w ofercie to najwięcej w Unii Europejskiej. Aż 58% Polaków uważa, że autogaz jest łatwo dostępny na stacjach paliw w całej Polsce[4].

Nowym zjawiskiem jest upowszechnianie się, zwłaszcza wśród taksówkarzy, samochodów wykorzystujących napęd hybrydowy (HEV) z dodatkową instalacją gazową. Taki układ trójpaliwowy pozwala na jeszcze większe oszczędności eksploatacyjne, zwłaszcza przy dużych rocznych przebiegach.

Według danych największego w Polsce dealera samochodów zasilanych autogazem, 90% użytkowników takich pojazdów jest zdecydowanych lub przynajmniej rozważa ponowny zakup auta na LPG.

Tymczasem LPG zdobywa kolejne rynki w Europie. W 2022 r. nad Sekwaną sprzedano ponad 46 tys. nowych samochodów zasilanych autogazem. W 2023 r. ta liczba wzrosła o kolejne 40%.

[1] Od 2022 r. na podstawie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych administracja państwowa porównuje koszty przejechania 100 km z wykorzystaniem paliw alternatywnych i konwencjonalnych: gazu płynnego LPG, gazu ziemnego CNG, energii elektrycznej oraz wodoru, a także benzyny i oleju napędowego.

[2] Ministerstwo Przemysłu https://www.gov.pl/web/przemysl/porownanie-cen-paliw-alternatywnych

[3] Bez hybryd. Źródło: Vehicles on European Roads, ACEA 2024

[4] W dniach 29.04.2024 – 12.05.2024 r. Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research zrealizowała najnowszą, 6. Edycję badania „EKObarometr – na drodze do zielonego społeczeństwa”. Polska Organizacja Gazu Płynnego była partnerem tegorocznego projektu, który w tym roku objął także badanie postaw Polaków wobec gazu płynnego LPG. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1500 respondentów. https://ekobarometr.pl/ekobarometr-6?forcePageWithoutCdn=true

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

warszawa

PwC: bez reform Polska Strefa Inwestycji straci na atrakcyjności dla inwestorów

0
Odpowiednie zmiany legislacyjne mogą umożliwić 25% wzrost inwestycji w ciągu najbliższych 5 lat, jednak ich brak może spowodować ich spadek o 40%, wynika z analizy PwC. Polska Strefa Inwestycji przyczyniła się do wsparcia inwestycji...
Exit mobile version