niedziela, 6 kwietnia, 2025

Obowiązkowe deklaracje ENS przy przywozie towarów do Wielkiej Brytanii. Zmiany wchodzą w życie 31 stycznia 2025

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Wielka Brytania wprowadza istotne zmiany w przepisach dotyczących transportu towarów. Od 31 stycznia 2025 roku wszystkie przewozy do UK będą wymagały złożenia deklaracji ENS (Entry Summary Declaration) w systemie Bezpieczeństwa i Ochrony (Safety and Security GB).

– W przypadku braku lub błędnego wypełnienia deklaracji ENS przewoźnikom grożą kary finansowe, a nawet zatrzymanie towaru na granicy – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

  • Przewoźnicy muszą przygotować się do zmian, jakie wprowadza Wielka Brytania od 31 stycznia 2025;
  • Przed wjazdem do UK konieczne jest złożenie deklaracji ENS;
  • Konsekwencje jej braku lub błędnego wypełnienia to nie tylko wysokie kary finansowe, ale także zatrzymanie ładunków.

ENS to skrócona elektroniczna deklaracja bezpieczeństwa i ochrony, która musi być złożona przed wprowadzeniem towarów na terytorium Wielkiej Brytanii. System wymaga podania szczegółowych informacji, m.in.: planowanej trasy, charakterystyki towaru czy danych nadawców i odbiorców. Odpowiedzialność za złożenie deklaracji spoczywa na firmie transportującej towar – bezpośrednio lub poprzez przedstawiciela, na przykład upoważnioną agencję celną.

– Konsekwencje braku lub błędnego wypełnienia deklaracji ENS to nie tylko wysokie kary finansowe nakładane przez brytyjskie władze. Przewoźnicy muszą się liczyć z zatrzymaniem towaru na granicy, co może doprowadzić do poważnych zakłóceń w całym łańcuchu dostaw – tłumaczy Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Praktyczne aspekty wdrożenia zmian

Warto zaznaczyć, że sytuacja w Irlandii Północnej pozostaje bez zmian. Nie jest wymagana deklaracja ENS dla towarów pochodzących bezpośrednio z UE, które nie przejeżdżają przez Wielką Brytanię. Obowiązek dotyczy jedynie towarów pochodzących z krajów spoza UE, w tym z Wielkiej Brytanii.

Zmiany w deklaracji ENS można wprowadzać do momentu przybycia na granicę Wielkiej Brytanii. W przypadku rezygnacji z transportu nie ma konieczności anulowania deklaracji w systemie S&S GB. Ważne terminy dla przewoźników:

  • Dla transportu ro-ro: deklarację ENS należy złożyć 2 godziny przed przybyciem do UK
  • Dla Eurotunelu: deklarację ENS należy złożyć na 1 godzinę przed przybyciem do terminalu w Coquelles
  • Przewoźnicy z Unii Europejskiej muszą też pamiętać o konieczności uzyskania numeru EORI GB, czyli numeru identyfikacyjnego każdego podmiotu gospodarczego, który prowadzi sprzedaż międzynarodową.

– To wymóg konieczny dla firm prowadzących obrót towarowy między Wielką Brytanią a innymi krajami – mówi Joanna Porath. – Dla firm transportowych kluczowe jest odpowiednie przygotowanie się do nowych wymogów, by import towarów do UK przebiegał bez zakłóceń – dodaje właścicielka agencji celnej.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...

Prezes UODO: Wykonywanie wyroków ETPC musi uwzględniać ochronę danych osobowych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Mirosław Wróblewski, zwrócił uwagę...

Transport drogowy pod presją wojny handlowej

Polski transport drogowy, dotąd niekwestionowany lider w Europie, stoi...

Opodatkowanie stakingu kryptowalut w Polsce – chaos interpretacyjny i orzeczniczy

Wraz z rozwojem technologii blockchain i rosnącą popularnością kryptowalut,...

Rekordowe wyniki ORLEN Paczki i plany rozwoju nowej spółki

ORLEN Paczka, należąca do Grupy ORLEN spółka świadcząca usługi...

Podobne tematy

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Stéphane Séjourné z wizytą w Grupie Przemysłowej Baltic – rozmowy o przyszłości europejskiego przemysłu offshore

6 lutego 2025 roku Stéphane Séjourné, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej...

Urząd Ochrony Danych Osobowych bada zgodność DeepSeek z regulacjami UE

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) rozpoczął analizę modelu DeepSeek...

Efektywność energetyczna i ESG w nieruchomościach: kluczowe trendy na 2025 rok

Zwiększanie efektywności energetycznej oraz liczenie i obniżanie śladu węglowego...

Branża TSL apeluje do Prezydenta: nowelizacja małej ustawy sankcyjnej może sparaliżować eksport

Przedstawiciele branży TSL są zaniepokojeni nowelizacją tzw. małej ustawy...

Nowe przedstawicielstwo CEE Digital Coalition w Brukseli. Cel? Większy wpływ na unijne regulacje

Stałe przedstawicielstwo w Brukseli otworzyła koalicja organizacji cyfrowych z...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie