piątek, 17 stycznia, 2025

Obowiązkowe deklaracje ENS przy przywozie towarów do Wielkiej Brytanii. Zmiany wchodzą w życie 31 stycznia 2025

Wielka Brytania wprowadza istotne zmiany w przepisach dotyczących transportu towarów. Od 31 stycznia 2025 roku wszystkie przewozy do UK będą wymagały złożenia deklaracji ENS (Entry Summary Declaration) w systemie Bezpieczeństwa i Ochrony (Safety and Security GB).

– W przypadku braku lub błędnego wypełnienia deklaracji ENS przewoźnikom grożą kary finansowe, a nawet zatrzymanie towaru na granicy – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

  • Przewoźnicy muszą przygotować się do zmian, jakie wprowadza Wielka Brytania od 31 stycznia 2025;
  • Przed wjazdem do UK konieczne jest złożenie deklaracji ENS;
  • Konsekwencje jej braku lub błędnego wypełnienia to nie tylko wysokie kary finansowe, ale także zatrzymanie ładunków.

ENS to skrócona elektroniczna deklaracja bezpieczeństwa i ochrony, która musi być złożona przed wprowadzeniem towarów na terytorium Wielkiej Brytanii. System wymaga podania szczegółowych informacji, m.in.: planowanej trasy, charakterystyki towaru czy danych nadawców i odbiorców. Odpowiedzialność za złożenie deklaracji spoczywa na firmie transportującej towar – bezpośrednio lub poprzez przedstawiciela, na przykład upoważnioną agencję celną.

– Konsekwencje braku lub błędnego wypełnienia deklaracji ENS to nie tylko wysokie kary finansowe nakładane przez brytyjskie władze. Przewoźnicy muszą się liczyć z zatrzymaniem towaru na granicy, co może doprowadzić do poważnych zakłóceń w całym łańcuchu dostaw – tłumaczy Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Praktyczne aspekty wdrożenia zmian

Warto zaznaczyć, że sytuacja w Irlandii Północnej pozostaje bez zmian. Nie jest wymagana deklaracja ENS dla towarów pochodzących bezpośrednio z UE, które nie przejeżdżają przez Wielką Brytanię. Obowiązek dotyczy jedynie towarów pochodzących z krajów spoza UE, w tym z Wielkiej Brytanii.

Zmiany w deklaracji ENS można wprowadzać do momentu przybycia na granicę Wielkiej Brytanii. W przypadku rezygnacji z transportu nie ma konieczności anulowania deklaracji w systemie S&S GB. Ważne terminy dla przewoźników:

  • Dla transportu ro-ro: deklarację ENS należy złożyć 2 godziny przed przybyciem do UK
  • Dla Eurotunelu: deklarację ENS należy złożyć na 1 godzinę przed przybyciem do terminalu w Coquelles
  • Przewoźnicy z Unii Europejskiej muszą też pamiętać o konieczności uzyskania numeru EORI GB, czyli numeru identyfikacyjnego każdego podmiotu gospodarczego, który prowadzi sprzedaż międzynarodową.

– To wymóg konieczny dla firm prowadzących obrót towarowy między Wielką Brytanią a innymi krajami – mówi Joanna Porath. – Dla firm transportowych kluczowe jest odpowiednie przygotowanie się do nowych wymogów, by import towarów do UK przebiegał bez zakłóceń – dodaje właścicielka agencji celnej.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

99% firm w Europie stawia na chmurę, żeby rozwijać AI – raport Red Hat

Aż 99% firm w regionie EMEA zamierza inwestować w...

Holcim podsumowuje pierwszy rok po transformacji

Rok 2024 w Holcim Polska stał pod znakiem transformacji...

Nowy rok, nowe przepisy. Przegląd zmian w polskim prawie podatkowym wprowadzonych w 2025 r.

Nowy rok przyniósł istotne zmiany w polskim systemie podatkowym,...

Opinie deweloperów na temat nowelizacji ustawy o planowaniu przestrzennym i jej wpływu na inwestycje mieszkaniowe

Jaki wpływ na realizację inwestycji mieszkaniowych będzie miała nowelizacja...

Cyberzagrożenia i płynność finansowa: Największe wyzwania dla polskich przedsiębiorstw w nadchodzącym roku

Polskie firmy wykazują wyjątkową zdolność do adaptacji i innowacyjność....

Podobne tematy

Trump wprowadzi cła. Które branże już powinny się pakować?

Donald Trump chce wyrównać bilans handlowy USA z...

LNG i BioLNG jako odpowiedź na wyzwania klimatyczne w transporcie

Wobec wyzwań związanych z ograniczaniem emisji gazów cieplarnianych, jedną...

Ericsson i Nokia apelują o działania dla technologicznej przyszłości Europy

Przy wsparciu wiodących europejskich firm technologicznych, takich jak ASML...

AI Chamber (Izba AI) alarmuje: UE ryzykuje stworzenie z Kodeksu AI biurokratycznego potwora

AI Chamber (Izba AI), w imieniu kilkudziesięciu startupów,...

Cyfryzacja administracji publicznej – jak Polska prezentuje się na tle Zachodu?

Zarządzanie danymi w administracji publicznej to temat, który staje...

Kardiobeat.ai od Medicalgorithmics z certyfikacją w Izraelu

Opracowane i wprowadzone na globalny rynek przez Medicalgorithmics bezprzewodowe...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie