Przedsiębiorstwo działa na rynku według zasad wyznaczanych nie tylko przez mechanizmy gospodarki, ale i przez prawo. Obsługa prawna firm cieszy się coraz większą popularnością wśród właścicieli biznesów.
Na skróty:
Kompleksowa obsługa prawna
Przedsiębiorstwo to skomplikowany mechanizm. Jego powstanie i funkcjonowanie obwarowane jest szczegółowymi przepisami. Dlatego też warto zadbać o to, aby nasza firma miała kompleksową obsługę prawną. Przydaje się ona na każdym etapie działania przedsiębiorstwa – od jego powstania, rejestracji, poprzez ustalenie wewnętrznych procedur działania, aż do momentu przekształcenia czy likwidacji.
Dobrym rozwiązaniem jest powierzenie wszystkich spraw jednemu podmiotowi. Dzięki temu, prawnik ma pełen obraz sytuacji przedsiębiorstwa, a nie widzi tylko wycinek spraw. Pozwala to w bardziej adekwatny sposób dopasować środki prawne. Warto mieć też na uwadze, że do swojej firmy mamy stosunek emocjonalny. Prawnik natomiast na chłodno oceni każdą sytuację, oszacuje ryzyka związane z działalnością firmy, będzie nas reprezentować także w postępowaniu przed sądem.
Kancelaria zewnętrzna czy dział prawny?
Wiele firm staje przed wyborem – zdecydować się na wewnętrzny dział prawny czy skorzystać z obsługi zewnętrznej. Oba rozwiązania są korzystne dla naszej firmy. Warto jednak mieć na uwadze, że budowanie wewnętrznego działu prawnego wiąże się z wysokimi kosztami, które trzeba ponieść, nawet w momencie gdy chwilowo obsługa prawna nie jest potrzebna. Ponadto, zatrudniając prawników, którzy świadczą usługi nie tylko dla naszej firmy, podejmujemy współpracę z osobami, które mają szerokie doświadczenie na wielu polach, specjalizują się w wielu dziedzinach. Często kancelarie współpracują z doradcami podatkowymi czy biurem rachunkowym, dzięki czemu mogą zapewnić kompleksową obsługę spraw firmy, także tych finansowych. Zatrudnienie kancelarii prawnej sprawdzi się w szczególny sposób mniejszym przedsiębiorstwom, które nie planują rozbudowywać stałego zespołu. Wiele firm decyduje się na łączenie obu modeli. W takim scenariuszu uzupełniają swoich prawników in house serwisem kancelarii zewnętrznej. W dzisiejszym czasach to najbardziej optymalne rozwiązanie.
W jakim zakresie może świadczyć usługi dla firm kancelaria prawna?
Kancelaria prawna może świadczyć usługi prawne na każdym etapie rozwoju przedsiębiorstwa. Prawnicy zajmą się tworzeniem i rejestracją spółek, stworzą ich umowy, wewnętrzną dokumentację. Kancelaria wspiera działania organów spółek (WZA, rad nadzorczych, zarządu), przygotowując na przykład treść uchwał. W zakresie obsługi prawnej firm leży także analiza umów zawieranych przez klienta i ich negocjacja. Prawnik asystuje przy podejmowaniu decyzji biznesowych – nie tylko tych strategicznych, ale również bieżących, które jak się wydaje nie mają tak wielkiego wpływu na funkcjonowanie firmy. Nawet jednak drobne, codzienne decyzje mogą wiele zmienić w przedsiębiorstwie. Kancelaria przydaje się też w prowadzeniu spraw pracowniczych i do opracowania wszelkich wewnętrznych procedur, regulaminów związanych z zatrudnieniem ludzi. W obsłudze prawnej firm mieści się też windykacja wierzytelności (na przykład faktur niezapłaconych w terminie). Jednym z tych pól, gdzie prawnik często jest niezbędny jest reprezentacja przed organami administracji, nadzoru czy w sądzie. Prowadzenie sprawy od A do Z pozwala wybrać najlepsze rozwiązanie, przyjąć najkorzystniejszą dla klienta strategię i dopilnować wszelkich szczegółów, które mogą zaważyć na rozstrzygnięciu.
Właśnie dlatego obsługa prawna firm cieszy się w ostatnim czasie coraz większą popularnością.
Prawnik może też pomóc w ochronie tajemnicy przedsiębiorstwa lub marki i jej renomy. Te czynniki mają niezwykle istotne znaczenie dla naszej pozycji na rynku, a ich naruszenia powodują poważne konsekwencje. Prawnik opracuje umowy NDA, pomoże w rejestracji znaków towarowych i zareaguje na ich naruszenia.