sobota, 5 kwietnia, 2025

PKP Cargo: restrukturyzacja i interesy akcjonariuszy kluczowe dla przyszłości spółki

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

PKP Cargo jest spółką ważną z perspektywy polskich interesów narodowych. PKP Cargo jest prywatną spółką, to nie spółka państwowa – choć 33% akcji posiada PKP SA, która jest spółką skarbu państwa, ale aż 67% akcji posiadają prywatni inwestorzy, otwarte fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne. A zatem akcjonariuszami PKP CARGO jest 15 milionów Polaków, którzy są członkami OFE – a nie państwo polskie, jako takie. Dlatego w takiej firmie powinna rządzić ekonomia i interes akcjonariuszy, nie polityka czy związki zawodowe.

– Oczywiście państwo polskie powinno mieć zdolności w zakresie obronności, ale nie trzeba mieć tak wielkiej spółki, która wozi wszystko i jest drugim największym operatorem logistycznym i kolejowym w Europie, żeby przewozić pojazdy czy dostawy wojskowe – powiedział serwisowi eNewsroom.pl podczas EFNI 2024 dr Marcin Wojewódka, p.o. Prezesa Zarządu PKP CARGO w restrukturyzacji. – Obecnie PKP Cargo jest jedyną spółką w Polsce, która jest w stanie wykonać te zadania. Ale spółka wymaga głębokiej restrukturyzacji. Warto, żeby akcjonariusze posiadali spółkę, która jest zdrowa, nowoczesna, która zarabia na siebie. I która przynosi wartość dodaną w postaci wypłacania dywidendy. Taki też jest cel funkcjonowania spółki prawa handlowego. Naturalnie misje czy inne zadania strategiczne należy wykonywać – tylko ktoś musi za to zapłacić. W przyszłości nie będzie już takiego zapotrzebowania na masowe przewozy, jak to było przez ostatnie kilkadziesiąt lat. Będziemy oczywiście dalej wozić kruszywa – ale te przewozy też będą się stopniowo zmniejszać, bo przecież większość dróg szybkiego ruchu już zbudowaliśmy. Realizacja nowych linii kolejowych też nie będzie trwała bardzo długo. Musimy jasno powiedzieć, w jaki sposób dostosować naszą spółkę do wyzwań przyszłości – wskazuje dr Marcin Wojewódka.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Columbus zaczyna realizację Czystego Powietrza – już 13,5 tys. podpisanych umów

Grupa Columbus rusza z realizacją programu Czyste Powietrze, którego...

Żaneta Urbaniak na czele nowej praktyki prawa zamówień publicznych w KPMG Law

Kancelaria KPMG Law poszerza zakres usług, tworząc Praktykę prawa...

Hewea z koncesją na produkcję sprzętu wojskowego

Firma Hewea, specjalizująca się w integracji rozwiązań dla pojazdów...

Grupa Recykl przejmuje lidera recyklingu opon w krajach bałtyckich

Grupa Recykl podpisał umowę przejęcia 100 procent udziałów w...

CVI uruchamia największy fundusz private debt w regionie Europy Środkowej

CVI Private Debt Fund II („Fundusz”) pozyskał finansowanie...

Podobne tematy

PKP zakończyło przebudowę historycznego dworca w Wejherowie

Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły trwającą niespełna półtora roku...

Aktywa w PPK przekroczyły 33 mld zł. Partycypacja nadal rozczarowuje

Na koniec lutego 2025 środki zgromadzone w PPK to...

Przebudowa dworca Palędzie zakończona

Zakończyła się przebudowa dworca Palędzie w województwie wielkopolskim. Inwestycja...

PKP zakończyły przebudowę dworca w Kołodziejewie

Przebudowa dworca dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu...

Dworzec w Ząbkach po metamorfozie – nowoczesność w historycznej oprawie

Jest symbolem modernistycznej architektury, kształtem przypomina wagon z lat...

PKP Intercity przyspiesza modernizację – nowe lokomotywy, wagony i inwestycje

W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw...

Fabrity S.A. konsoliduje działalność

Sąd rejestrowy sfinalizował proces połączenia Fabrity Holding z zależną...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie