wtorek, 1 kwietnia, 2025

Projekt HySPARK ORLENu z unijnym grantem na projekty wodorowe

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Realizowany przez ORLEN i konsorcjum 17 partnerów międzynarodowy projekt HySPARK jako pierwszy w Polsce pozyskał finasowanie z unijnego programu Clean Hydrogen Partnership. Środki w wysokości blisko 9 mln EUR zostaną przeznaczone między innymi na wyprodukowanie pojazdów wodorowych oraz ich przetestowanie na potrzeby lotniska Chopina i warszawskiej komunikacji miejskiej.

Wyprodukowane w ramach HySPARK innowacyjne pojazdy wodorowe zasilane będą paliwem dostarczanym  z HUBu ORLEN we Włocławku. Stacja przy lotnisku Chopina powstanie w 2026 roku, dzięki dofinansowaniu z europejskiego programu CEF Transport AFIF Clean Cities faza II. Autobusy napędzane wodorem dostarczy firma ARTHUR BUS, ciągniki wodorowe firma Quantron, z kolei wózki obsługi naziemnej stołecznego lotniska Chopina, włoska firma ATENA. Użytkownikami pojazdów będą Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie, ORLEN oraz LS Airport Services.

– Wodór to bezpieczne, alternatywne źródło energii i jeden z filarów transformacji, który bez wątpienia odegra istotną rolę w transporcie. Już teraz kilka samorządów w Polsce korzysta z autobusów napędzanych wodorem z ORLENU, w Poznaniu działa także nasza pierwsza ogólnodostępna stacja wodorowa dla samochodów osobowych. Kolejnym etapem będą testy pojazdów do obsługi naziemnej na lotnisku Chopina i autobusów komunikacji miejskiej w Warszawie. Rozwój i upowszechnienie paliw wodorowych wiąże się z dużymi inwestycjami, dlatego cieszę się, że to właśnie nasze konsorcjum pozyskało unijne środki na ten cel – mówi Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych.

HySPARK (Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics) zakłada szeroką współpracę 17 partnerów z 5 krajów: Polski, Niemiec, Włoch, Irlandii i Wielkiej Brytanii, którzy przez najbliższe lata będą tworzyć rynek dystrybucji wodoru w obszarze Polski Centralnej. Projekt, w zakresie biznesowym koordynowany będzie przez ORLEN, a w zakresie administracyjnym i badawczo-rozwojowym przez Instytut Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy (IEN-PIB).

– HySPARK jest unikatowym przedsięwzięciem, które łączy kluczowe kompetencje niezbędne do realizacji wybranych celów Polskiej Strategii Wodorowej. Działania konsorcjum, w tym szerokie zaangażowanie podmiotów zrzeszonych w Mazowieckiej Dolinie Wodorowej, realnie przyczynią się do dekarbonizacji transportu a rezultaty projektu będą modelowym rozwiązaniem przewidzianym do replikacji w innych aglomeracjach miejskich. Wykorzystanie efektów realizacji projektu na rzecz budowy ekosystemów wodorowych wokół innych europejskich lotnisk zostało zaplanowane już na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie – dodaje prof. Jakub Kupecki, Dyrektor Instytutu Energetyki – Państwowego Instytutu Badawczego.

Działalność badawczo-rozwojowa w ramach projektu zostanie zapewniona przez IEN-PIB, Politechnikę Warszawską, RINA, oraz Bureau Veritas Polska. Za działalność związaną z rozpowszechnianiem informacji o projekcie będą odpowiedzialne m.in. Miasto Stołeczne Warszawa, Agencja Rozwoju Przemysłu, Fundacja w klimacie oraz dwa międzynarodowe lotniska SEA Milan Airports oraz Aer Arann Islands. Projekt wspierają również TOYOTA Central Europe, Polska Grupa Lotnicza, ANWIL, Transportowy Dozór Techniczny, Port Lotniczy Gdańsk i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności.

HySPARK powstał w ramach działalności Klastra Mazowieckiej Doliny Wodorowej, która zrzesza już 48 partnerów, reprezentujących instytuty badawcze, uczelnie wyższe oraz przedsiębiorstwa publiczne i prywatne. Celem Mazowieckiej Doliny Wodorowej jest stworzenie na Mazowszu regionalnego ekosystemu wodorowego, który będzie łączył producentów wodoru z dostawcami technologii i końcowymi użytkownikami różnych sektorów, m.in. transportu (wykorzystanie wodoru jako paliwa w pojazdach) oraz przemysłu (wykorzystanie wodoru np. do produkcji nawozów sztucznych).

Do 2030 roku Grupa ORLEN planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie dostarczany do nich dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tysięcy ton rocznie odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

GravitHy pozyskuje 250 mln zł na produkcję zielonej stali

Spółka GravitHy z portfela InnoEnergy pozyskała 250 mln zł...

Sfinks podał wstępne wyniki jednostkowe za 2024 rok

Sfinks Polska, spółka zarządzająca sieciami SPHINX, The Burgers czy...

Maciej Knych obejmuje nowe obowiązki w Mercator Estates – rezygnuje z funkcji w Radzie Nadzorczej Mercator Medical

Mercator Estates – spółka deweloperska należąca do Grupy Mercator...
00:01:37

Wydajność górników spada, a zarobki rosną. Straty pokrywa każdy z nas

Drastycznie spadła wydajność w polskim górnictwie, ale wypłacane wynagrodzenia...

Żaneta Urbaniak na czele nowej praktyki prawa zamówień publicznych w KPMG Law

Kancelaria KPMG Law poszerza zakres usług, tworząc Praktykę prawa...

Podobne tematy

Stéphane Séjourné z wizytą w Grupie Przemysłowej Baltic – rozmowy o przyszłości europejskiego przemysłu offshore

6 lutego 2025 roku Stéphane Séjourné, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej...

Grupa Recykl dołącza do międzynarodowego projektu SMILE CITY – zrównoważona przyszłość miast

Grupa Recykl, notowany na NewConnect lider rynku zagospodarowywania odpadów...

Automatyzacja w medycynie – jak nowoczesne systemy IT rewolucjonizują placówki zdrowotne?

Sektor ochrony zdrowia stawia na rozwój technologiczny, a automatyzacja...

Medical Inventi zdobywa ochronę znaku towarowego FlexiOss® w USA

Biotechnologiczna spółka Medical Inventi otrzymała od Urzędu Patentowego i...

IBM i Palo Alto Networks: Fragmentacja rozwiązań cyberbezpieczeństwa osłabia organizacje

Nowe globalne badania przeprowadzone przez IBM Institute for Business...

Google wspiera startupy medyczne – rusza nabór do Growth Academy: AI for Health

Google for Startups ogłasza nabór do kolejnej edycji programu...

Migracyjne wybory Ukraińców: Ameryka przegrywa z Europą

Administracja Donalda Trumpa najpierw zamroziła niemal wszystkie programy pomocy...

Motoryzacja i transport w 2025 roku – trendy i prognozy według kadry zarządzającej

Jak 2025 rok postrzegają prezesi firm związanych z branżą...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie