Jak wynika z raportu „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2024” autorstwa ABSL, różnorodność jest elementem strategii biznesowej 98,8 proc. badanych firm. Poza klasycznymi aspektami strategii różnorodności, firmy z sektora usług biznesowych ujmują w swoich politykach również wielopokoleniowość (70,1 proc.) czy neuroróżnorodność (45,3 proc.).
Na skróty:
Zespoły czterech pokoleń
W odpowiedzi na niekorzystną sytuację demograficzną Polski, liderzy sektora nowoczesnych usług biznesowych coraz mocniej stawiają na pracowników z grupy wiekowej 35+. Dodatkowym atutem starszych pracowników jest doświadczenie, które współgra z rosnącą specjalizacją usług świadczonych w polskich centrach. Według raportu ABSL „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2024”, udział tej grupy wiekowej osiągnął 43,1 proc. całkowitego zatrudnienia w sektorze (wzrost o 4,8 p.p. r/r).
Agnieszka Orłowska, wiceprezeska ABSL ds. ESG zauważa: „Zespoły centrów usług biznesowych składają się obecnie z czterech pokoleń, a menadżerowie coraz mocniej skupiają się na pełnym wykorzystaniu potencjału międzypokoleniowej wymiany umiejętności i wartości. Jako ABSL promujemy programy mentoringowe i reverse-mentoringu, na których korzystają wszyscy pracownicy sektora – od najwyższego managementu, po osoby na stanowiskach juniorskich. Codzienna praca w zróżnicowanych zespołach niesie za sobą możliwości rozwoju niespotykane w środowiskach homogenicznych. Stale tworzymy rozwiązania i nawigujemy liderów sektora w kierunku wykorzystania tej szansy.”
Kobiety w centrum
Potencjał wynikający z wielopokoleniowości pracowników sektora nowoczesnych usług biznesowych nie jest jednak jedynym elementem wpływającym na jego różnorodność. Udział kobiet w ogólnym zatrudnieniu w centrach usług biznesowych w Polsce wynosi obecnie 58,1 proc. kobiety stanowią również prawie połowę osób na niższych stanowiskach kierowniczych (49,2 proc.) i przekraczające średnią krajową 43,9 proc. udziału zatrudnienia w kadrze kierowniczej wyższego szczebla. Luka płacowa w sektorze w Polsce wynosi obecnie 3,2 proc – wynik lepszy od całości polskiej gospodarki utrzymującej się w czołówce równości płac w Europie. Wpływ nadchodzących regulacji ESG i stopień przygotowania firm z sektora na ich wprowadzenie życie powinien dodatkowo wyrównać zarówno poziom płac, jak i reprezentacji na najwyższych szczeblach zarządów firm.
Sektor wielu narodowości
Według szacunków ABSL, w sektorze usług biznesowych w Polsce zatrudnionych jest 69 400 cudzoziemców (15,2 proc. całkowitego zatrudnienia), a udział centrów zatrudniających cudzoziemców wynosi 95,7 proc. Wielokulturowość jest charakterystyczną cechą sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce. Sektor już teraz opiera się na zróżnicowanej kadrze, ale analitycy ABSL przewidują dalszy wzrost udziału cudzoziemców w zatrudnieniu, w związku z niekorzystną sytuacją demograficzną Polski. Pracownicy polskich centrów usług biznesowych pochodzą z ponad 60 krajów i posługują się prawie 40 językami. Najczęstszymi krajami pochodzenia pozostają Ukraina, Indie i Białoruś.
Różnorodność i równość
„Z badań Randstad w Polsce, 4 na 10 firm deklaruje, że wdraża inicjatywy na rzecz równości różnych grup pracowników. Sektor usług dla biznesu przoduje w tych inicjatywach (53%), spełniając w ten sposób oczekiwania rynku i otwierając się na talenty. Realizacja zasad równości w firmach bezpośrednio przekłada się bowiem na decyzję pracowników o zatrudnieniu: 38 proc. badanych w Polsce i na świecie nie przyjęłoby pracy, gdyby nie zgadzało się z poglądami zarządzających firmą w tym zakresie”, informuje Magdalena Błaszczyk-Moryń, Dyrektor, Professional Talent Solutions, Randstad.
***
Raport ABSL powstał we współpracy z Colliers, Mercer, Randstad Polska oraz Randstad Enterprise