Co wpływa na poczucie własnej wartości? Czy męska pewność siebie to mit? Przełomowe badanie NEUROHM, rzuca nowe światło na to, co naprawdę o sobie myślimy oraz w jaki sposób pewność siebie przekłada się na sukces osobisty i zawodowy.
Co sprawia, że Polacy wierzą w siebie? Na to pytanie odpowiada najnowszy raport NEUROHM „Uwierz w siebie. Polska 2021”. Firma badawcza, wspólnie z naukowcami i liderami opinii wzięła pod lupę 12 zagadnień dotyczących naszego poczucia skuteczności, odporności na krytykę oraz atrakcyjności. Badacze skorzystali z inteligentnej technologii iCode™. Za pomocą mierzących czas reakcji, autorskich algorytmów, łączących neuronaukę, psychologię i sztuczną inteligencję ujawnili nie tylko, co deklarujemy, ale również co tak naprawdę myślimy. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie Polaków oraz osobach pracujących w dużych korporacjach.
Badanie przekonań o sobie to temat delikatny. Nie wszyscy są gotowi, aby mówić o swoich słabościach lub… aby doceniać swoje mocne strony. Często spotykamy się z próbą kreowania własnego wizerunku, który nie do końca odzwierciedla prawdziwe postawy. Dlatego uznaliśmy, że prawdziwy obraz kobiet i mężczyzn w Polsce otrzymamy, wykorzystując inteligentną technologię iCode™, która sięga nie tylko do tego, co mówimy, ale ujawnia, co tak naprawdę myślimy. – komentuje Rafał Ohme, założyciel NEUROHM.
W badaniu wzięło udział siedem międzynarodowych korporacji: Bank BPH SA, Bank Millennium, Lotte Wedel Sp. z o.o., Orange Polska, PepsiCo Poland, Pfizer Polska, SAP Polska. Ich wyniki zostały porównane do reprezentatywnej próby Polaków.
Na skróty:
Kobiety wierzą w siebie bardziej niż nam się wydaje!
Wyniki badań częściowo potwierdzają powszechny pogląd, że kobiety są z siebie mniej zadowolone niż mężczyźni. Mają niższe niż mężczyźni poczucie skuteczności oraz są mniej odporne na krytykę, a jedyny obszar, w którym wypadają lepiej od mężczyzn, to poczucie własnej atrakcyjności. Jednak iCode ujawnia, że wiele z owych negatywnych opinii kobiety wyrażają jedynie na poziomie deklaracji. Choć nawet co druga kobieta deklaruje negatywne myślenie o sobie (56%), to tylko co czwarta jest rzeczywiście o tym przekonana (26%).
Kultura Instagrama spowodowała, że przywykliśmy do nakładania masek, a swoje życie, tak jak siebie samych, próbujemy upiększać filtrami. Tendencja do autoprezentacji nie zawsze jednak wiąże się z przedstawianiem siebie w samych superlatywach. U kobiet zaobserwowaliśmy fałszywą skromność – skłonność do przedstawiania siebie w negatywnym świetle. Jednak nasze badanie wskazuje, że postawy te są słabo ugruntowane w prawdziwych przekonaniach. Mężczyźni są pewniejsi od kobiet, ale jedynie o 3 punkty procentowe. – tłumaczy Natalia Suska, CEO NEUROHM.