środa, 15 stycznia, 2025

Sztuczna inteligencja pomoże sprzedawcom ustalić ceny

Okazuje się, że dziś nic tak nie pomaga w rozpoznaniu rynku i klientów jak algorytmy sztucznej inteligencji. AI wspiera handlowców już nie tylko w optymalizowaniu procesów, ale przyczynia się do lepszego zrozumienia potrzeb i preferencji klientów, a także do bardziej elastycznego i efektywnego kształtowania polityki cenowej.

Kiedyś, gdy decyzje o cenach były domeną zespołów analizujących stosy danych w arkuszach kalkulacyjnych, tempo reagowania na zmiany rynkowe było dalekie od oczekiwanego. Proces ten pochłaniał mnóstwo czasu i energii, a co za tym idzie, opóźniał możliwość szybkiego reagowania na bieżące wyzwania.

Dziś coraz więcej detalistów wykorzystuje do kalkulacji cen sztuczną inteligencję. W badaniu przeprowadzonym przez Coresight Research aż 92 proc. wszystkich ankietowanych detalistów  zadeklarowało, że w ustalaniu cen korzysta ze wsparcia AI, jednak tylko 56 proc. respondentów korzystało z wyceny w czasie rzeczywistym.

Inteligentne ceny

Zaawansowane technologie w handlu dają coraz więcej możliwości. Zgłębiając tajniki inteligentnych algorytmów, sprzedawcy mogą znacząco podnieść swoje dochody, z raportu „The future of pricing”  wynika, że średnio o 10 proc. rocznie oraz zwiększyć marże, nawet o 5 proc. Kluczem do sukcesu jest jednak nie tylko wdrożenie nowych narzędzi do ustalania cen. Niezbędna jest integracja z innymi systemami firmy. To może być istotne wsparcie, bo dziś nawet co drugi sprzedawca (czyli aż 52 proc.) boryka się z problemami efektywności akcji promocyjnych. Aż jedna na 10 kampanii nie spełnia oczekiwań, a podobny odsetek produktów zostaje wyceniony nieadekwatnie do wartości rynkowej.

Sprzedawcy detaliczni muszą dziś w sposób dynamiczny, w czasie rzeczywistym, dopasowywać ceny do rynkowej sytuacji. Tego po prostu oczekują klienci w bardziej wymagających ekonomicznie warunkach. Jednak bez wsparcia zaawansowanych technologii i analizy danych nie jest to łatwe – tłumaczy Grzegorz Dembicki, Business Development Director z Sagra Technology i dodaje: – Właściwe ustalenie strategii sprzedażowej dotyczącej ceny to skomplikowany proces, który powinien uwzględniać aktualne, przekrojowe dane. Aby taka analiza dała trafną odpowiedź, nie wystarczy przejrzenie i podsumowanie informacji którymi dysponuje sprzedawca. Najczęściej potrzebna jest informacja uwzględniająca to, co w danej chwili dzieje się na rynku.

Strategiczne wsparcie od sztucznej inteligencji

Detalistom w lepszym poznaniu klientów i dotarciu do nich może pomóc sztuczna inteligencja. Jak? Cyfrowe dane z przeszłości dotyczące zamówień, ich wielkości, rodzaju produktów, dokładnych SKU z uwzględnieniem sezonowości, przetworzone przez narzędzia wspierane inteligentnymi algorytmami skutecznie pomagają w segmentacji klientów, która z kolei ułatwia dopasowanie odpowiednich strategii sprzedażowych do konkretnych grup. Skuteczność takiego rozwiązania potwierdza ekspert: – Automatyczna segmentacja klientów biznesowych wspierana sztuczną inteligencją daje dużo lepsze efekty niż strategie tworzone w tradycyjny sposób. Przeprowadziliśmy testy, które wykazały, że jeśli określona grupa klientów otrzyma propozycję zamówienia przygotowaną na bazie danych z przeszłości przez narzędzie wspierane AI, to z dużym prawdopodobieństwem taką ofertę zaakceptuje. To przekłada się na efektywność i wydajność przedstawicieli handlowych, ale także wzrost zadowolenia ze współpracy oraz zwiększone zyski ze sprzedaży. Nasze testy wykazały zwiększenie wartości sprzedaży o 15 proc. – wyjaśnia Grzegorz Dembicki.

Większe możliwości

Przekrojowe informacje o zakupach określonych klientów mogą dać pełny, rzeczywisty obraz rynku i cenne podpowiedzi, jakie artykuły będą się w danym punkcie sprzedawały. Kluczowe jest gromadzenie i umiejętność odpowiedniego połączenia danych. Włączenie inteligentnych algorytmów może skutkować wzrostem produktywności i zwiększeniem rynku dystrybucji. Można dotrzeć z ofertą do wcześniej niedostępnych segmentów.

Najwięcej mogą zyskać detaliści, którzy już potrafią gromadzić i syntetyzować dane. – Sprzedawcy, którzy osiągnęli już jakiś stopień dojrzałości cyfrowej w zakresie gromadzenia i przetwarzania danych oraz są w stanie dzięki nim uzyskać wkład w operacje biznesowe, są w oczywisty sposób lepiej przygotowani do korzystania z kolejnych innowacyjnych rozwiązań, jakie może przynieść zastosowanie sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego – mówi Grzegorz Dembicki.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w ustalaniu cen czy w innych strategicznych procesach organizacji sprzedażowej pomaga lepiej dopasować decyzje do celów biznesowych. Ci detaliści, którzy nie wdrażają swoich danych i inteligentnych algorytmów, ryzykują utratę klientów na rzecz konkurencji oraz mniejsze zyski.

Autor

Popularne w tym tygodniu

Czynsze rosną, a najemcy dochodzą do granic możliwości finansowych

Płacimy więcej za wynajem mieszkań. „Czynsz, media, sprzątanie klatek...

Cyberoszuści podszywają się pod nazwa.pl, wyłudzając dane kart płatniczych

Graniczna data grudnia i stycznia 2025 stała się...

Czas na zmiany w prawie podatkowym. Eksperci oczekują od rządu konkretnych działań i stabilności

Od tego roku obowiązują nowe regulacje podatkowe, które dotykają...

Połowa stycznia z inflacją

Jesteśmy na półmetku pierwszego miesiąca nowego roku. Podczas dzisiejszej...

Sankcje ograniczają globalną podaż ropy. Czy czeka nas rekordowy wzrost cen?

Nowe sankcje nałożone przez Stany Zjednoczone na rosyjski przemysł...

Podobne tematy

Zawody przyszłości – jak technologia i ekologia kreują nowe profesje

Rosnące tempo automatyzacji, cyfryzacji oraz przejście na zieloną gospodarkę...

ORLEN Paczka z rekordowym wzrostem

Rekordowy, ponad 80-proc. wzrost wolumenu obsłużonych przesyłek zanotowała w...

Sławomir Majchrowski z Grupy Selena o strategiach dla branży budowlanej w 2025 roku

Drobne symptomy stabilizacji są odczuwalne, ale branża pozostaje w...

Wyzwania zrównoważonego rozwoju w erze generatywnej sztucznej inteligencji: Raport Capgemini

Prawie połowa kadry kierowniczej uważa, że zastosowanie Gen...

Big Data na czele innowacji IT w przemyśle produkcyjnym – raport NTT DATA Business Solutions

Technologia sztucznej inteligencji (44 proc. wskazań) znajduje się dopiero...

Nowe możliwości wsparcia innowacji i rozwoju firm: Trwa nabór w konkursie Ścieżka SMART

Nowy Rok obfitował będzie w szerokie możliwości wsparcia innowacyjnych...

Aż 44 proc. polskich przedsiębiorczyń korzysta lub chce zacząć korzystać z AI w codziennej pracy

Aż 29 proc. polskich przedsiębiorczyń chciałoby rozszerzyć działalność o...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie