Rok 2024 przyniósł nowe podejście Polaków do złota. Kruszec, przez lata kojarzony z inwestycjami dla elit, stał się dostępny dla szerszego grona – od młodych oszczędzających po doświadczonych inwestorów. Regularne, niewielkie zakupy zastępują duże, jednorazowe transakcje, co stało się odpowiedzią na gospodarcze zawirowania i rosnącą świadomość finansową. – Złoto przestało być domeną milionerów czy banków centralnych – teraz każdy może zacząć budować swoją przyszłość w oparciu o ten królewski metal – zauważa ekspert rynku złota z Goldsaver (Grupa Goldenmark), Michał Tekliński.
Zmiana podejścia widoczna jest także w preferencjach zakupowych inwestorów. W 2024 roku największą popularnością na rynku cieszyła się standardowa uncja złota (31,1 gramów), która pozostaje najbardziej rozpoznawalną i cenioną formą inwestycji. Niemniej jednak zauważalny był również wzrost zainteresowania regularnymi, mniejszymi zakupami, co wskazuje na otwarcie rynku na osoby działające systematycznie, nawet przy ograniczonym budżecie. Dzięki temu inwestowanie w złoto staje się dostępne dla szerszego grona odbiorców, którzy postrzegają je jako skuteczną ochronę majątku w obliczu niepewności gospodarczej.
Z szacunków Grupy Goldenmark wynika, że w całym 2024 roku Polacy kupili w sumie około 14 ton złota. To o dwie tony więcej niż w 2023 roku.
– Rok 2024 potwierdził rolę złota jako bezpiecznej przystani w czasach niepewności, zyskując na popularności w obliczu napięć politycznych i zmian na rynkach finansowych. Tylko do końca listopada 2024 roku cena złota wzrosła o 28% w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając historyczne maksima, napędzane przez rosnącą inflację, niepewność geopolityczną i zmiany w polityce monetarnej. W ciągu roku cena uncji złota wielokrotnie przekraczała poziom 2700 USD, by na koniec roku ustabilizować się w przedziale 2620-2650 dolarów – komentuje Michał Tekliński, ekspert rynku złota Goldsaver.pl, Grupa Goldenmark.
Edukacja i świadomość jako klucz do sukcesu
Wzrost popularności inwestowania w złoto można w dużej mierze przypisać coraz lepszej edukacji finansowej. Firmy działające na tym rynku, takie jak sklep internetowy Goldsaver, oferujący elastyczne rozwiązania inwestycyjne, kładą nacisk na zwiększanie świadomości klientów. Publikowane przez nich materiały edukacyjne, webinary oraz dostępne online poradniki pomagają Polakom lepiej zrozumieć mechanizmy rządzące rynkiem złota, a także korzyści płynące z regularnego oszczędzania w tym kruszcu.
Raport „Polak Inwestor 2024”, którego partnerem merytorycznym był Goldenmark i Goldsaver, ujawnił, że aż 28% inwestorów, którzy wzięli udział w badaniu, lokuje swoje oszczędności w kruszcach, a kolejne 21% rozważa taką możliwość w przyszłości. Eksperci wskazują, że rosnąca popularność złota jest wynikiem zarówno jego postrzegania jako stabilnej inwestycji, jak i działań edukacyjnych podejmowanych przez rynek.
– Wychodzimy z założenia, że świadome inwestowanie to inwestowanie oparte o wiedzę i doświadczenie. Naszym zdaniem edukacja powinna być jednym z wiodących działań wszystkich firm z rynku finansowego, w ramach budowania zaufania do marki i tworzenia pozytywnych relacji z klientami. Dlatego od początku działania Goldsavera, oczywiście poza założeniami stricte biznesowymi, naszym celem była i wciąż jest też edukacja – mówi Michał Tekliński.
Jak podkreślają eksperci sklepu Goldsaver, który jest częścią Grupy Goldenmark, dla wielu osób odkryciem było, że złoto nie jest zarezerwowane wyłącznie dla milionerów czy banków centralnych. Dzięki działaniom edukacyjnym, ambasadorom marki oraz aktywności w grupach, które wcześniej nie miały dostępu do tej oferty, klienci otrzymali rozwiązanie i narzędzie, by móc rozpocząć inwestowanie w złoto w niewielkich ilościach.
– Uruchamiając wiosną 2023 roku sklep internetowy Goldsaver chcieliśmy wprowadzić rewolucję na rynku złota i pokazać polskim rodzinom, że lokowanie oszczędności w tym kruszcu jest, po pierwsze, bezpieczne, a po drugie – dostępne dla każdego. I śmiało mogę powiedzieć, że oba cele udało nam się osiągnąć. Goldsaver.pl z jednej strony mocno zdemokratyzował złoto, obniżając próg wejścia, z drugiej – obalił mit, że zakup królewskiego metalu to proces skomplikowany i zarezerwowany tylko dla najbogatszych. Widzimy, że dzięki Goldsaverowi po kruszec sięga zupełnie nowa grupa klientów, która raczej do tradycyjnego sklepu ze złotem nie przyszłaby zbyt szybko – dodaje ekspert rynku złota Goldsaver.pl.
Trendy i perspektywy na 2025 rok
Złoto pozostaje w centrum uwagi inwestorów na całym świecie, a rok 2025 może przynieść kolejne zmiany na rynku. Potencjalne decyzje banków centralnych dotyczące obniżek stóp procentowych, niepewność geopolityczna oraz dalsze zakupy złota przez instytucje państwowe mogą wpłynąć na jego cenę i atrakcyjność jako narzędzia inwestycyjnego.
Dodatkowo coraz częściej mówi się o wprowadzeniu na rynek nowych produktów skierowanych do szerszej grupy odbiorców, takich jak subkonta dla dzieci czy możliwość zakupu innych produktów niż uncja. Takie inicjatywy, które w nowym roku planuje wprowadzić m.in. Goldsaver, mają na celu dalszą demokratyzację rynku i przyciągnięcie nowych inwestorów.
Zmieniające się preferencje na rynku złota w 2024 roku wskazują na rosnące znaczenie edukacji finansowej, elastycznych rozwiązań oraz stabilności tego kruszcu w czasach globalnej niestabilności. Złoto przestało być postrzegane jako domena instytucji i najzamożniejszych inwestorów, stając się realną opcją oszczędzania dla przeciętnego Polaka. Rok 2025 zapowiada się równie dynamicznie, z potencjalnymi zmianami na rynku, które mogą jeszcze bardziej wzmocnić pozycję złota jako bezpiecznego i dostępnego aktywa.