środa, 9 kwietnia, 2025

7 na 10 zetek przyznaje, że komfort w pracy wpływa na ich zaangażowanie

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Aż 75 proc. przedstawicieli pokolenia Z zwraca uwagę, że komfort pracy jest dla nich kluczowy – to wstępne wyniki badania realizowanego na potrzeby projektu „Work War Z” zainicjowanego przez platformę Enpulse, służącą do badania zaangażowania pracowników. Wśród najważniejszych czynników wpływających na ich samopoczucie w miejscu zatrudnienia, zetki wymieniają odpowiednie wynagrodzenie, dobrą atmosferę, możliwości rozwoju zawodowego oraz poczucie bycia docenianym – czego, jak wskazują, często brakuje w polskich firmach.

Pokolenie Z ma coraz większy wpływ na to jak kształtuje się podejście do pracowników w Polsce – nic dziwnego, z roku na rok stanowią coraz większy odsetek rąk do pracy. Rozpoczynające swoją karierę zawodową zetki, już dziś wnoszą do organizacji powiew świeżości – nowoczesne wartości i innowacyjne podejście do kariery. Właśnie dlatego warto przyjrzeć się uważnie temu, czego chcą dziś młodzi ludzie – jakie są ich oczekiwania od pracodawców, czego potrzebują by zaangażować się w wykonywane obowiązki i co wpływa na ich motywację – podkreśla Magda Pietkiewicz, ekspert od rynku pracy oraz twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników.

Zetki chcą być aktywne zawodowo

Dotychczasowe badania i analizy wskazują, że ponad połowa przedstawicieli pokolenia Z uważa, że jest niedostatecznie przygotowana do rozpoczęcia swojej drogi zawodowej. Niezależnie od tego, młodzi zamiast studiowania teorii wolą zbierać cenne doświadczenie i stawiać pierwsze, służbowe kroki. Ze wstępnych wyników badania „Work War Z” prowadzonego na zlecenie Enpulse, wynika, że 60 proc. studiujących z tego pokolenia aktualnie pracuje.

– Duża część osób do 30 roku życia „gniazduje”, czyli mieszka w swoimi rodzinnym domu, co sprawia, że nie boi się więc eksperymentować z miejscem zatrudnienia. Nie mają tego wewnętrznego „przymusu ekonomicznego” jak my kiedyś – głosu, który mówi „mam mieszkanie, żonę lub męża i dzieci na utrzymaniu, muszę na to wszystko zarobić i trzymać się pracy póki ją mam” – mówi Magda Pietkiewicz. – Aby zatrzymać zetkę w organizacji przełożeni muszą być otwarci i gotowi do udzielania wsparcia w trudnych sytuacjach. Jeśli zaniedbamy ten element, ciężko będzie im zatrzymać młodego człowieka, który szuka własnego miejsca na rynku pracy – dodaje ekspertka.

Potrzebują szefa, najlepiej takiego prawie idealnego

Zetki podejmują świadome decyzje zawodowe – wiedzą z kim chcą pracować i szukają szefa bliskiego ideału. Dla wielu młodych ludzi, taki przełożony jest wspierający i dostępny – zawsze gotowy pomóc i udzielić cennych wskazówek – tak odpowiedziało 40 proc. respondentów badania „Work War Z”. Dla pokolenia Z ważne jest również by przełożony stawiał jasne wymagania – precyzyjnie przekazywał zadania i oczekiwał konkretów (niemal 20 proc. wskazań).

–  Duża część młodych ludzi pragnie, aby ich szefowie dawali im autonomię, a kiedy to konieczne, przekazywali konstruktywną krytykę. Dla nich szef ma być wzorem i partnerem jednocześnie. Nic dziwnego, pokolenie Z wychowało się w duchu rodzicielstwa bliskości, w którym kluczowe jest budowanie relacji z dzieckiem. Dla zetek naturalne jest więc, że ktoś w roli autorytetu, szef, powinien nie tylko wymagać, lecz także, a może przede wszystkim, dbać o ich rozwój i dobre samopoczucie, unikając „twardych” narzędzi wychowawczych – wyjaśnia Magda Pietkiewicz.

Komfort zamieniają w efektywność

Na pytanie o to co wpływa na ich zaangażowanie młodzi ludzie wymieniali najczęściej odpowiednie wynagrodzenie (60 proc. wskazań) oraz atmosferę panującą w pracy (28 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się takie elementy jak możliwość rozwoju oraz bycie docenianym (odpowiednio 23 i 16 proc. wskazań).

Często mówi się, że Polacy są nadmiernie obciążeni pracą – liczne badania pokazują jednak, że nie idzie to w parze z efektywnością. Jednym z kluczowych wyzwań przed jakimi stają dzisiaj pracodawcy jest więc odpowiednie zarządzanie zaangażowaniem, a w efekcie poprawa wydajności. Biorąc pod uwagę, że zetki stanowią coraz większy odsetek ludzi pracujących, kluczowe staje się  zrozumienie oczekiwań pokolenia Z i odpowiednie dostosowania środowiska zawodowego do ich potrzeb. To droga do zbudowania trwałego zaangażowania wśród młodych pracowników, co w dłuższej perspektywie pozytywnie wpłynie na efektywność i stabilność zespołów – dodaje ekspertka.

Trwający do końca roku projekt „Work War Z” ma na celu zbadanie oczekiwań, potrzeb i motywacji młodego pokolenia w miejscu pracy. To jeden z największych projektów dotyczących pokolenia Z w Polsce. Do połowy grudnia zebrano już odpowiedzi od ponad 6 tysięcy osób urodzonych pomiędzy 1995 a 2010 rokiem.  Zebrane dane pozwolą tworzyć miejsca pracy dostosowane do potrzeb pokolenia Z, wspierając firmy w zarządzaniu talentami, przyciąganiu młodych pracowników i budowaniu nowoczesnych kultur organizacyjnych.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Polska otwiera się na pracowników z Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej – nowe trendy na rynku pracy

Polski rynek pracy w ostatnich latach doświadcza znaczących zmian...

Rośnie liczba Filipińczyków pracujących w Polsce. Już niemal 15 tys. pracuje legalnie

Migracja zarobkowa obywateli krajów azjatyckich do Polski systematycznie rośnie....

Wynagrodzenia w finansach i księgowości: Ile można zarobić 2025 roku?

Nowe technologie, rosnące znaczenie ESG oraz elastyczne formy zatrudnienia...

Pokolenie Z stawia na pieniądze. Wynagrodzenie ważniejsze niż work-life balance

Mówi się, że pieniądze to nie wszystko. Jednak w...

Podobne tematy

Polacy nie czują się doceniani w pracy – przyznaje się do tego 64 proc. z nas

Raport „Czy czujesz się doceniany? 2025” autorstwa Enpulse i...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Michał Wrzesiński ponownie prezesem WeNet Group S.A.

Z dniem 3 lutego br. Michał Wrzesiński ponownie objął...

Automatyzacja w medycynie – jak nowoczesne systemy IT rewolucjonizują placówki zdrowotne?

Sektor ochrony zdrowia stawia na rozwój technologiczny, a automatyzacja...

Konieczna reforma własności państwowej – krytyka polityki wobec Spółek Skarbu Państwa

Rada Towarzystwa Ekonomistów Polskich (TEP) wyraziła krytyczne stanowisko wobec...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Efektywność energetyczna i ESG w nieruchomościach: kluczowe trendy na 2025 rok

Zwiększanie efektywności energetycznej oraz liczenie i obniżanie śladu węglowego...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie