PRAWOCzy dane sędziów poddawanych testowi niezawisłości mogą być jawne? Prawo do informacji...

Czy dane sędziów poddawanych testowi niezawisłości mogą być jawne? Prawo do informacji publicznej kontra prywatność

Czy dane sędziów poddawanych testowi niezawisłości mogą być jawne? Prawo do informacji publicznej kontra prywatność

Pierwsza Prezes Sądu Najwyższego, Małgorzata Manowska, zwróciła się do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) o wyjaśnienie, czy dane osobowe sędziów sądów powszechnych i wojskowych, poddawanych tzw. testowi niezawisłości i bezstronności, mogą być publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP). Sprawa dotyczy przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz prawa do prywatności.

Stanowisko Prezesa UODO

Prezes UODO podkreślił, że w tej sprawie zachodzi konflikt dwóch konstytucyjnych praw: prawa do informacji publicznej oraz prawa do prywatności. Żadne z nich nie jest absolutne i oba podlegają ograniczeniom, szczególnie gdy się ze sobą zderzają.

UODO wskazał, że publikacja danych osobowych sędziów w orzeczeniach Sądu Najwyższego i ich uzasadnieniach jest dopuszczalna, o ile ujawniane informacje mają związek z pełnieniem przez sędziów funkcji publicznej. Decyzję w tej sprawie musi jednak podjąć Sąd Najwyższy jako administrator danych.

Podstawy prawne publikacji

Zgodnie z art. 8 ustawy o Sądzie Najwyższym, orzeczenia i ich uzasadnienia są traktowane jako informacja publiczna i podlegają publikacji w BIP. Regulacja ta formalnie spełnia wymogi art. 86 RODO, który dopuszcza przetwarzanie danych osobowych zawartych w dokumentach urzędowych w pewnych warunkach.

Jednocześnie art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej ogranicza prawo do informacji publicznej ze względu na prywatność osoby fizycznej. Jednak prywatność osób pełniących funkcje publiczne – w tym sędziów – nie jest absolutna i nie obejmuje informacji związanych z wykonywaniem tych funkcji, w tym warunków ich powierzenia i wykonywania.

Obowiązki administratora danych

Prezes UODO zaznaczył, że odpowiedzialność za ocenę, czy konkretna informacja zawarta w orzeczeniu dotyczy wykonywania funkcji publicznej, spoczywa na administratorze danych – w tym przypadku na Sądzie Najwyższym. Organ nadzorczy nie może dokonać takiej oceny za administratora.

Wnioski i wyzwania

Sprawa pokazuje złożoność zbiegu dwóch istotnych praw – prawa do dostępu do informacji publicznej i ochrony prywatności. Kluczowe pozostaje wyważenie interesu publicznego z prawami jednostki, a także odpowiedzialność organów sądowych za prawidłowe stosowanie przepisów.

Debata nad publikacją danych sędziów poddawanych testowi niezawisłości i bezstronności może mieć znaczenie nie tylko dla funkcjonowania Sądu Najwyższego, ale także dla ochrony praw obywatelskich i przejrzystości działania wymiaru sprawiedliwości w Polsce.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...