Pierwsza Prezes Sądu Najwyższego, Małgorzata Manowska, zwróciła się do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) o wyjaśnienie, czy dane osobowe sędziów sądów powszechnych i wojskowych, poddawanych tzw. testowi niezawisłości i bezstronności, mogą być publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP). Sprawa dotyczy przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz prawa do prywatności.
Stanowisko Prezesa UODO
Prezes UODO podkreślił, że w tej sprawie zachodzi konflikt dwóch konstytucyjnych praw: prawa do informacji publicznej oraz prawa do prywatności. Żadne z nich nie jest absolutne i oba podlegają ograniczeniom, szczególnie gdy się ze sobą zderzają.
UODO wskazał, że publikacja danych osobowych sędziów w orzeczeniach Sądu Najwyższego i ich uzasadnieniach jest dopuszczalna, o ile ujawniane informacje mają związek z pełnieniem przez sędziów funkcji publicznej. Decyzję w tej sprawie musi jednak podjąć Sąd Najwyższy jako administrator danych.
Podstawy prawne publikacji
Zgodnie z art. 8 ustawy o Sądzie Najwyższym, orzeczenia i ich uzasadnienia są traktowane jako informacja publiczna i podlegają publikacji w BIP. Regulacja ta formalnie spełnia wymogi art. 86 RODO, który dopuszcza przetwarzanie danych osobowych zawartych w dokumentach urzędowych w pewnych warunkach.
Jednocześnie art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej ogranicza prawo do informacji publicznej ze względu na prywatność osoby fizycznej. Jednak prywatność osób pełniących funkcje publiczne – w tym sędziów – nie jest absolutna i nie obejmuje informacji związanych z wykonywaniem tych funkcji, w tym warunków ich powierzenia i wykonywania.
Obowiązki administratora danych
Prezes UODO zaznaczył, że odpowiedzialność za ocenę, czy konkretna informacja zawarta w orzeczeniu dotyczy wykonywania funkcji publicznej, spoczywa na administratorze danych – w tym przypadku na Sądzie Najwyższym. Organ nadzorczy nie może dokonać takiej oceny za administratora.
Wnioski i wyzwania
Sprawa pokazuje złożoność zbiegu dwóch istotnych praw – prawa do dostępu do informacji publicznej i ochrony prywatności. Kluczowe pozostaje wyważenie interesu publicznego z prawami jednostki, a także odpowiedzialność organów sądowych za prawidłowe stosowanie przepisów.
Debata nad publikacją danych sędziów poddawanych testowi niezawisłości i bezstronności może mieć znaczenie nie tylko dla funkcjonowania Sądu Najwyższego, ale także dla ochrony praw obywatelskich i przejrzystości działania wymiaru sprawiedliwości w Polsce.