środa, 22 stycznia, 2025

Nawet 90% ugód z bankami może być niekorzystne podatkowo dla klientów

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez kancelarię KBiW na sprawach związanych z ugodami kredytowymi, nawet 90% wspomnianych ugód może być niekorzystne podatkowo dla klientów banków. W efekcie klienci będą musieli liczyć się z ryzykiem podatkowym. W przypadku, gdy w ugodzie przewidziano wypłatę na rzecz kredytobiorcy określonej kwoty, a wypłata ta nie zostanie dokonana tytułem zwrotu świadczenia nienależnego, kwota ta może w całości stanowić dochód kredytobiorcy i podlegać opodatkowaniu zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi. KBiW do dziś doprowadziło do podpisania ponad 350 ugód, przy czym, poza nielicznymi wyjątkami, wszystkie były oparte o nieważność umowy, co eliminuje ryzyko podatkowe dla kredytobiorców. Kancelaria prowadziła dotychczas ponad 3 tys. spraw frankowych.

W 2022 roku Ministerstwo Finansów wprowadziło rozporządzenie zwalniające z opodatkowania osoby, które uzyskały umorzenie części lub całości swojego kredytu hipotecznego, a także te, które skorzystały z kredytu z ujemnym oprocentowaniem. Zaniechanie poboru podatku dotyczy zarówno osób fizycznych, jak i prawnych. Początkowo przepisy miały obowiązywać do końca 2023 roku, ale zostały przedłużone do końca 2024 roku. Ostatnio Ministerstwo, aby pomóc kredytobiorcom zawierającym ugody z bankami, przedłużyło obowiązywanie zwolnienia aż do 2026 roku. Klienci banków muszą się jednak liczyć z ryzykiem podatkowym, które może być związane z zawieranymi ugodami.

– Chociaż te przepisy mają na celu wsparcie kredytobiorców, którzy mają kredyty związane z walutami obcymi (np. we frankach szwajcarskich), to wciąż istnieje ryzyko podatkowe związane z rodzajem zawieranych ugód. Istnieje kilka typów ugód, a kredytobiorcy, którzy zawrą ugodę w określony sposób, mogą zostać obciążeni obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego – wyjaśnia Maciej Małanicz-Przybylski, adwokat i partner w kancelarii KBiW. – Problem dotyczy osób zawierających ugodę, w której pojawiają się „dodatkowe świadczenia” lub kwoty za odstąpienie od dalszych roszczeń wobec banku. Takie kwoty nie są objęte zwolnieniem podatkowym przewidzianym w rozporządzeniu, co oznacza, że mogą zostać uznane za przychód, który podlega opodatkowaniu – dodaje Maciej Małanicz-Przybylski.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, umorzenie kredytu lub świadczenie związane z ujemnym oprocentowaniem nie jest opodatkowane, ale różnego rodzaju „dodatkowe kwoty” wynikające z ugody (np. za odstąpienie od roszczeń) już mogą podlegać opodatkowaniu. To powoduje ryzyko, że kredytobiorcy, którzy otrzymają takie świadczenia, będą musieli zapłacić podatek dochodowy, co w przypadku wyższych kwot może prowadzić do dużych zobowiązań podatkowych.

– Przykładem może być sytuacja, w której kredytobiorca otrzymuje od banku 35 tys. zł w ramach ugody. Taki przychód może spowodować wejście w drugi próg podatkowy, co oznacza obowiązek zapłaty wyższego podatku (32%) od kwot przekraczających 120 tys. zł rocznie. Kwoty wynikające z ugody sumują się z dochodami kredytobiorcy ze stosunku pracy. Może się więc okazać, że kwota ta w całości będzie podlegała opodatkowaniu według wyższej stawki – przestrzega Maciej Małanicz-Przybylski, adwokat i partner w kancelarii KBiW. – Kluczowe z punktu widzenia podatnika jest odpowiednie sformułowanie ugody, tak aby opierała się ona na nieważności umowy. W takim wypadku kwota wypłacana kredytobiorcy na podstawie ugody będzie zwrotem świadczenia nienależnego, które z zasady nie stanowi dochodu podatnika. Tym samym, kwota ta nie będzie podlegała w ogóle opodatkowaniu.

Sporym wyzwaniem w całym zagadnieniu prawnym jest  niedostosowanie przepisów do realiów rynkowych. Z punktu widzenia podatnika ważne jest, by projektowane przepisy nie tylko przedłużały obecne zwolnienie z podatku, ale również rozszerzyły zakres zwolnienia o „dodatkowe kwoty” otrzymywane w ramach ugód.

– Ministerstwo Finansów powinno dostosować przepisy, aby zapewnić, że kredytobiorcy nie będą musieli płacić podatku od kwot uzyskanych w ramach ugód, które mają na celu jedynie rozwiązanie problemu związanego z kredytami walutowymi. Wiele osób zawierając ugody nie zdaje sobie sprawy z potencjalnego ryzyka podatkowego – interesuje ich tylko odzyskanie nadpłaconych środków i trudno im się dziwić. Dlatego szkoda, że Ministerstwo Finansów nie skorzystało z okazji na rozbrojenie tej miny, jaką była zmiana rozporządzenia opublikowana 23 grudnia 2024 r. Dodatkowo, Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad usprawnieniem procesów sądowych związanych z kredytami frankowymi, co może przyczynić się do szybszego zawierania ugód. Jednak, aby zachęcić kredytobiorców do podpisywania takich ugód, muszą one być korzystne także pod względem podatkowym. W przeciwnym razie, potencjalne obciążenia podatkowe mogą zniechęcić do zawierania ugód i utrudnić rozwiązanie problemu – dodaje Maciej Małanicz-Przybylski.

Według danych Ministerstwa Sprawiedliwości, w polskich sądach toczy się ponad 200 tysięcy spraw związanych z kredytami indeksowanymi lub denominowanymi we frankach szwajcarskich (CHF). Do końca września 2024 roku zakończono 48 116 takich postępowań.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Nowelizacja ordynacji podatkowej: nowe zasady składania pism i oprocentowania nadpłat podatkowych

15 stycznia 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt zmian...

Co czeka rynek nieruchomości w 2025 r.? Poznaj prognozy deweloperów mieszkaniowych

Stabilizacja stóp procentowych, większa dostępność kredytów hipotecznych, czy też...

AI Chamber (Izba AI) alarmuje: UE ryzykuje stworzenie z Kodeksu AI biurokratycznego potwora

AI Chamber (Izba AI), w imieniu kilkudziesięciu startupów,...

Maciej Zientara wkracza do Prime ASI – 6 milionów akcji i ambitna wizja inwestycyjna

Maciej Zientara, doświadczony inwestor i pasjonat innowacji, objął ponad...

Podobne tematy

mBank zmienia front wobec frankowiczów. Niektórym klientom pozwala, żeby nie płacili rat

Jeden z czołowych banków w Polsce wprowadza nową strategię...

Minister Finansów o uchwale PKW: „Konieczne jest wyjaśnienie wątpliwości prawnych”

Minister Finansów Andrzej Domański odniósł się do uchwały Państwowej...

Nowelizacja Kodeksu postępowania karnego: Elektroniczne przesyłanie dokumentów w sprawach karnych

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało nowelizację Kodeksu postępowania karnego, która wprowadza...

KSeF w 2025 roku. Co muszą zrobić przedsiębiorcy?

Kiedy myślisz o e-fakturach, co przychodzi Ci do głowy?...

Bilans pierwszego roku rządu: Plusy, minusy i wyzwania

Nowy skład rządu rozpoczął prace w połowie grudnia...

Nowelizacja prawa dewizowego – czy czeka nas upadek wielu internetowych kantorów wymiany walut?

Projekt ustawy wdrażającej zmiany w prawie dewizowym, zaprezentowany przy...

W 2025 r. mogą zmienić się przepisy dotyczące ulgi IP Box. Obecnie trwają wewnątrzresortowe konsultacje

Ministerstwo Finansów zapowiada zmiany w uldze IP Box, które mogą wejść w życie w 2025 roku. Aktualnie trwają konsultacje dotyczące nowych przepisów. Dowiedz się, jak zmiany wpłyną na podatników i jakie propozycje mają eksperci.

Chaos w rozliczeniach VAT przez gminy: potrzebne zmiany i nowe rozwiązania

Przepisy określające czy i w jakich sytuacjach samorządy lokalne...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie