Raport „Czy czujesz się doceniany? 2025” autorstwa Enpulse i Nais ujawnia niepokojący obraz kultury doceniania w polskich firmach. Tylko 36 proc. pracowników czuje się docenianych, a niemal połowa twierdzi, że nie otrzymuje wystarczającego uznania. Ponadto istnieje wyraźna rozbieżność między preferowanymi a faktycznymi formami doceniania – choć większość pracowników oczekuje premii finansowej, w rzeczywistości otrzymuje głównie pochwały słowne. Taka sytuacja może prowadzić do frustracji, spadku motywacji oraz większego ryzyka wypalenia zawodowego.
Z badania „Czy czujesz się doceniany? 2025” przeprowadzonego przez Enpulse, platformę do badania i budowania zaangażowania pracowników, oraz Nais, modułową platformę do doceniania i nagradzania pracowników, wynika, że łącznie jedynie 36 proc. Polaków czuje się docenianych w miejscu pracy. To 1 punkt procentowy mniej w porównaniu do roku ubiegłego. Odmiennego zdania jest 49 proc. badanych, z czego 16 proc. wskazuje na całkowity brak poczucia uznania w obecnym miejscu pracy.
– Warto dodać, że aż 15 proc. respondentów nie potrafi jednoznacznie określić, czy czuje się doceniana w miejscu pracy – to niekoniecznie dobry prognostyk. Taki wynik można interpretować jako potencjalnie negatywną odpowiedź. Z docenianiem jest bowiem jak z tlenem – albo jest, i można oddychać pełną piersią, albo go nie ma i człowiek zaczyna się dusić. Nie ma stanu pośredniego. Mając to na uwadze, można powiedzieć, że aż 64 proc. respondentów nie czuje się docenianych! Te dane nie są jednak zaskakujące. Wręcz przeciwnie. Potwierdzają to, co wielu specjalistów HR od dawna obserwuje w praktyce – odpowiednie docenianie pracowników jest wyzwaniem dla większości współczesnych firm – zaznacza Magda Pietkiewicz, ekspertka rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania i budowania zaangażowania pracowników.
Oczekiwania a rzeczywistość
Najwięcej, bo ponad połowa, respondentów (52 proc.) wskazuje bonus pieniężny jako preferowaną przez siebie formę doceniania. Niestety z tą formą uznania spotyka się jedynie 8 proc. Co piąty (19 proc.) ankietowany zaznaczył, że kluczowe jest dla niego otrzymanie podziękowania za dobrze wykonaną pracę – tak docenianych jest najczęściej aż 36 proc. badanych. Pochwała od przełożonego jest z kolei ważna dla 13 proc., ale aż 23 proc. badanych wskazuje ją jako najczęstszy sposób doceniania występujący w ich miejscu pracy.
– Pamiętajmy, że tak naprawdę każdy z nas ma inne preferencje dotyczące sposobu doceniania. Dla jednych najważniejszy jest bonus finansowy, dla innych – poczucie, że ich praca ma znaczenie. Na uwagę zasługuje jednak rozdźwięk między tym jak pracownicy chcą być doceniani, a tym, jak swoje uznanie wyrażają pracodawcy. Ta rozbieżność może być źródłem głębokiej frustracji, która z czasem prowadzić może do obniżenia motywacji i zaangażowania – mówi Magda Pietkiewicz. – By temu zapobiec, pracodawcy powinni dążyć do lepszego zrozumienia tych indywidualnych oczekiwań i dostosowania swoich strategii doceniania do potrzeb poszczególnych pracowników. Pomocne może okazać się przeprowadzenie ankiety wśród pracowników, która pozwoli poznać ich preferowane formy uznania – podkreśla.
Niepokojąca częstotliwość
Jedna czwarta ankietowanych przez Enpulse i Nais mówi, że nigdy nie została doceniona, a 43 proc. uważa, że wyrażanie uznania w ich miejscu pracy jest rzadkością. Co najmniej raz na kwartał jest docenianych 14 proc., raz w miesiącu 12 proc., a raz w tygodniu 11 proc. Jedynie 8 proc. ankietowanych wskazało, że kultura doceniania w ich miejscu pracy jest codziennością.
– Takie wyniki budzą niepokój – regularne docenianie ma bowiem pozytywny wpływ na pracowników. Nasze badanie to potwierdza: 35 proc. ankietowanych wskazuje, że docenianie daje im poczucie, że ich praca jest ważna, 28 proc. podkreśla, że wzrasta ich zaangażowania, a 18 proc. zauważa poprawę samooceny. Pracownicy, którzy angażują się w swoją pracę, ale nie otrzymują żadnego potwierdzenia wartości swoich działań, stopniowo tracą poczucie sensu i znaczenia wykonywanej pracy – zauważa ekspertka. – Inwestycja w kulturę doceniania może przynieść organizacji wymierne korzyści w postaci zdrowszego, bardziej zaangażowanego i odpornego na stres zespołu. Szczególnie istotne jest docenianie nie tylko końcowych rezultatów, ale również wysiłku, zaangażowania i progresu. W ten sposób budujemy kulturę uczenia się i rozwoju, w której błędy są traktowane jako okazje do doskonalenia, a nie powody do krytyki – dodaje.
Kryzys kultury doceniania
W porównaniu z rokiem ubiegłym zmniejszył się nie tylko odsetek badanych, którzy czują się docenieni w miejscu pracy (z 37 proc. do 36 proc.), jak i tych, którzy przyznają, że docenianie jest w ich pracy codziennością (spadek o 4 punkty procentowe). Pogłębił się również rozdźwięk między oczekiwaniami pracowników co do sposobu wyrażania uznania przez pracodawcę a tym jak wygląda docenianie w organizacjach.
– Musimy pamiętać, że od braku doceniania do obojętności i nierównego traktowania niedaleka droga. Brak szacunku i faworyzacja pracowników mają się całkiem dobrze – z naszych analiz wynika, że jeden na czterech pracowników nie czuje się szanowanych przez swojego przełożonego, a aż 40 proc. czuje, że w jego organizacji pewne grupy pracowników są faworyzowane. Kultura doceniania i szacunku przeżywa kryzys, a to duże zagrożenie dla organizacji, szczególnie w kontekście wzrostu znaczenia, jakie pracownicy przypisują work-life balance oraz własnemu dobrostanowi – zaznacza Magda Pietkiewicz.
Cały raport „Czy czujesz się doceniany? Raport 2025” jest do pobrania na stronie: https://raport-docenianie.nais.co/2025
Nota metodologiczna
Badanie „Czy czujesz się doceniany?” miało charakter ilościowy i zostało zrealizowane metodą CAWI, przy wykorzystaniu dedykowanej platformy badawczej Enpulse. W badaniu wykorzystano losowy dobór próby oparty na zgłaszaniu się dobrowolnych uczestników. Sposób doboru obejmował promocję badania zarówno wśród obecnych klientów oraz w social mediach. Udział w niej był dobrowolny i anonimowy. Wypełnianie kwestionariusza rozpoczęły 728 osób. Najniższa liczba odpowiedzi do jednego pytania wyniosła 625 osób. Średnia liczba respondentów na pytanie stanowiła 673 osoby.