Wymagające otoczenie biznesowe sprawia, że firmy na bieżąco dostosowują swoje strategie HR do zachodzących zmian. Do jednych z kluczowych czynników determinujących to, co dziać się będzie na rynku pracy w 2025, można z pewnością zaliczyć ESG, sztuczną inteligencję oraz coraz szybciej postępujące zmiany demograficzne. O tym, na co pracodawcy powinny zwrócić szczególną uwagę w nadchodzących miesiącach, opowiada Magda Pietkiewicz, ekspertka rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników.
– Rok 2025 to czas pogłębienia się trendów, które obserwowaliśmy już wcześniej, a które w nadchodzących miesiącach będą determinowały zmiany zachodzące w HR. Demograficzna ewolucja i pokolenie zet sprawią, że efektywna współpraca międzypokoleniowa będzie jednym z kluczowych wyznaczników konkurencyjności organizacji. ESG przestanie być tylko „nowinką”, stanie się standardem, a wręcz koniecznością. Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje sposób zarządzania talentami i rozwojem pracowników. Firmy odpowiednio zarządzające tymi elementami, zyskają przewagę nad konkurencją i będą przyciągać talenty z każdego pokolenia – mówi Magda Pietkiewicz, twórczyni platformy Enpulse.
Na skróty:
Nowy rok, nowe ESG
W 2025 roku zasady ESG (Environmental, Social, Governance) staną się integralnym elementem strategii HR, kształtując sposób, w jaki firmy zarządzają swoimi pracownikami i budują kulturę organizacyjną. Na znaczeniu zyskają działania mające na celu ograniczenie śladu węglowego, w tym edukacja pracowników w zakresie ekologii i zrównoważonego rozwoju. Istotna stanie się również inkluzywność i dbanie o dobrostan pracowników. Z kolei w zarządzaniu, zmiany będą dotyczyły wynagrodzeń, rozwoju kariery oraz standardów etycznych, reprezentowanych przez przedsiębiorstwo.
– Coraz większa świadomość oraz rosnące oczekiwania pracowników i klientów wymuszają na pracodawcach wprowadzanie zasad ESG, co staje się nieodłącznym elementem budowania nowoczesnej i odpowiedzialnej organizacji. Firmy, które będą kładły większy nacisk na kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem, nie tylko zyskają na konkurencyjności na rynku pracy, ale także przyciągną talenty, dla których szeroko pojęta społeczna odpowiedzialność biznesu stanowi kluczowe kryterium wyboru miejsca pracy – mówi twórczyni platformy Enpulse, Magda Pietkiewicz.
Współpraca międzypokoleniowa
W zespołach coraz częściej spotykają się przedstawiciele różnych generacji – od pokolenia Baby Boomers po Zetki. Taki rozstrzał wiekowy sprzyja wymianie doświadczeń, wiedzy i nowych perspektyw. To jeden z powodów, dla których w nadchodzących miesiącach firmy będą koncentrować się na tworzeniu otwartych środowisk pracy. Środowisk inkluzywnych, które pozwolą każdemu pokoleniu na pełne wykorzystanie swoich mocnych stron. Organizacje będą także kłaść nacisk na szkolenia rozwijające kompetencje miękkie, takie jak komunikacja, empatia czy rozwiązywania konfliktów. Dlaczego? To właśnie te umiejętności będą kluczowe dla efektywnej współpracy między pokoleniowej – pomogą zniwelować potencjalne napięcia wynikające z różnic w stylach pracy i oczekiwaniach wobec środowiska zawodowego.
– Technologie również odegrają kluczową rolę w ułatwieniu współpracy międzypokoleniowej. Narzędzia wspierające pracę hybrydową, platformy komunikacyjne i aplikacje do zarządzania wiedzą, umożliwią płynny przepływ informacji i zacieśnienie współpracy w zespołach zróżnicowanych wiekowo. Wielopokoleniowość wymuszać też będzie konieczność redefinicji tradycyjnych modeli kariery – elastyczne podejście do pracy, uwzględniające potrzeby zarówno młodszych, jak i starszych pracowników, stanie się standardem – dodaje ekspertka.
Sztuczna inteligencja w HR
Rok 2025 upłynie pod znakiem dalszego wzrostu znaczenia sztucznej inteligencji. SI odegra kluczową rolę w transformacji branży HR, zmieniając sposób rekrutacji, zarządzania talentami i analizy danych. Umożliwi szybsze i bardziej precyzyjne dopasowanie kandydatów do stanowisk, zwiększając obiektywność decyzji. Automatyzacja procesów pozwoli zespołom HR skoncentrować się na strategicznych działaniach związanych z rozwojem pracowników i budowaniem kultury organizacyjnej. Zastosowanie SI obejmie także ocenę efektywności i zaangażowania pracowników. Dzięki temu firmy będą mogły identyfikować osoby zagrożone wypaleniem zawodowym i na bieżąco wdrażać odpowiednie działania.
– Digitalizacja procesów i działań w firmie to dziś priorytet. Na horyzoncie pojawia się coraz więcej inicjatyw mających promować cyfryzację i sztuczną inteligencję. Wystarczy wspomnieć o projekcie „Go Digital” realizowanym przez Mastercard Strive i LBC Foundation, w której Enpulse także bierze udział. Inicjatywa skierowana jest do przedsiębiorczyń, które są otwarte na digitalizację swojego biznesu, ale brakuje im kompetencji oraz pewności siebie, aby podjąć pierwsze kroki w tym kierunku. Osoby, które dołączają do programu otrzymują wsparcie we wdrożeniu odpowiednich narzędzi cyfrowych, co pomaga pielęgnować innowacyjność oraz potencjał jaki drzemie w pracownikach – dodaje Magda Pietkiewicz.
Gen Z na rynku pracy
Mówiąc o sztucznej inteligencji, trudno nie zauważyć, że na rynek pracy coraz pewniej wkraczają „technologiczni eksperci”. Przedstawiciele generacji Z to osoby, które dorastały w świecie Internetu, mediów społecznościowych i urządzeń mobilnych, co czyni ich naturalnymi użytkownikami narzędzi cyfrowych wspierających komunikację, zarządzanie projektami czy analizę danych.
– Pokolenie Z może do organizacji wnieść naprawdę dużo, jednak by tak się stało pracodawcy muszą spełnić ich jasno określone potrzeby. Generacja Z oczekuje, że organizacje nie tylko będą przestrzegać zasad ESG, ale także realnie angażować się w istotne dla lokalnych społeczności inicjatywy. Chcą autentyczności i konkretów, a nie na pustych obietnic składanych na potrzeby employer brandingu. Firmy, które potrafią spełnić te oczekiwania, nie tylko przyciągną młodych, utalentowanych pracowników, ale także zyskają przewagę konkurencyjną, stając się bardziej innowacyjne, zrównoważone i przygotowane na wyzwania przyszłości – mówi ekspertka.
Prognozy
W 2025 roku pracodawcy będą musieli stawić czoła wyzwaniom związanym z ESG, współpracą międzypokoleniową oraz dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji. Kluczem do sukcesu stanie się umiejętność wprowadzania zrównoważonych praktyk, elastycznych modeli pracy oraz nowoczesnych technologii. Firmy, które postawią na różnorodność, rozwój talentów i autentyczne działania na rzecz społeczności, nie tylko zbudują przewagę na rynku, ale także stworzą środowiska pracy, które będą odpowiadać potrzebom wszystkich generacji. Rok 2025 to czas, w którym wartości i innowacje staną się fundamentem budowania konkurencyjnych i odpowiedzialnych organizacji. Oczywiście, zmiany następują w każdej branży. Jednak bez względu na ich tempo, najważniejszym czynnikiem rozwoju firmy zawsze pozostanie zaangażowanie pracowników, ponieważ to ono spaja pozostałe praktyki.