Zgodnie z badaniami ESPAD – czyli światowymi analizami prowadzonymi na młodzieży – napojem inicjacji alkoholowej w Polsce jest piwo. To wynika z kilku faktów. Po pierwsze jest najtańsze i najbardziej dostępne cenowo, ponieważ podatek akcyzowy w tym przypadku jest najniższy. Po drugie ten napój jest szeroko reklamowany, więc jest najbardziej znany przez młodzież. Często kojarzy się ze sportem, bo może być reklamowany w kontekście sportu – ale też jest znany z ciekawych reklam z atmosferą zabawy. W Polsce piwa sprzedaje się najwięcej, bo aż 54% alkoholu spożywa się w piwie, 37% w napojach spirytusowych i 8% w winie.
– Badania potwierdzają, że im wcześniejsza inicjacja alkoholowa, tym większe potem prawdopodobieństwo problemów z nadużywaniem, nadmiernym spożywaniem alkoholu – powiedziała serwisowi eNewsroom.pl podczas EFNI 2024 Emilia Rabenda, Prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. – Więc państwo, ale także my producenci, powinniśmy dołożyć wszelkich starań, żeby tę inicjację opóźnić. Obecnie mamy taką sytuację na rynku w Polsce, że piwo jest najbardziej dostępne. Jest też bardzo duże przyzwolenie społeczne na to, żeby młodzieży to piwo serwować – sprzedawać dużo więcej niż innych napojów. Wszyscy powinniśmy przyczyniać się do tego, żeby nasza młodzież rozpoczynała swoją przygodę z alkoholem jak najpóźniej, bo alkohol to jest produkt tylko i wyłącznie dla osób dorosłych – podkreśla Emilia Rabenda