piątek, 18 kwietnia, 2025

Black Friday sam się nie zrobi. Sprzedawcy walczą o wynik już teraz

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Czy podczas Czarnego Piątku wystarczy poczekać na klienta, który sam do nas przyjdzie zwabiony magią wyprzedaży, czy może w listopadzie sprzedawca musi starać się podwójnie? Wśród właścicieli sklepów internetowych ścierają się dwie postawy. Z nowego raportu Shopera na temat Black Friday 2021 wynika, że proaktywne podejście do tematu widać najczęściej u sprzedawców z dłuższym stażem.

Spośród 160 właścicieli sklepów internetowych korzystających z oprogramowania Shoper, którzy wzięli udział w przeprowadzonej przez platformę ankiecie na temat Black Friday 2021, blisko 90 proc. planuje wziąć w nim udział. Większość z nich chce rozszerzyć działania promocyjne na cały Black Week, czyli dni poprzedzające piątek 26 listopada oraz weekend, który po nim nastąpi.

W ubiegłym roku rekordowy wynik sprzedaży w sklepach Shoper padł właśnie w Czarny Piątek, choć wyjątkowo dobra passa sprzedawców rozciągnęła się praktycznie na cały listopad. Nic dziwnego, że wielu z nich już czeka na tegoroczny gorący sezon, spodziewając się powtórki.

Co sklepy internetowe planują na Black Friday?

Badanie pokazuje, że najpopularniejszym sposobem promocji w Black Friday jest po prostu obniżka cen w sklepie – planuje ją blisko ¾ właścicieli. Połowa chce wykorzystać posty w swoich kanałach w mediach społecznościowych. Zaledwie co czwarty sprzedawca zamierza działać bardziej aktywnie – inicjując kampanie reklamowe na Facebooku, czy tworząc specjalna stronę w sklepie i optymalizując jej treści pod wyszukiwarkę Google.black friday 2021 2

– Popularne wśród sprzedawców jest przekonanie, że komunikaty o Black Friday nadawane przez duże sieci handlowe, reklamy w mediach tradycyjnych czy artykuły w sieci o tym, gdzie upolować okazję spowodują, że klienci sami z siebie ruszą na poszukiwanie specjalnych ofert i trafią sklepów internetowych, gdzie wystarczy już tylko okazjonalny baner, by skłonić kupującego do zrobienia większych niż zwykle zakupów – zauważa Artur Halik, Head of Sales na platformie sklepów internetowych Shoper – Faktycznie “magia święta” robi swoje i w ubiegłych latach niemal wszystkie sklepy na naszej platformie miały nadzwyczaj dobre wyniki. Tyle, że gdy u większości oznacza to około dwukrotnie wyższą sprzedaż, są kategorie sklepów, gdzie sprzedawcy prowadzą intensywnie działania promocyjne i tam Black Friday kończy się kilkukrotnie lepszym wynikiem sprzedażowym niż w zwykły listopadowy piątek – zauważa ekspert Shopera.

Weterani bardziej aktywni od nowicjuszy

Najliczniejsza grupa ograniczy się do standardowych zabiegów, czyli umieszczenia informacji o Czarnym Piątku na stronie sklepu (83 proc) i w jego kanałach społecznościowych (75 proc.). Połowa właścicieli (52 proc.) wyjdzie poza schemat i wyśle stałym klientom specjalny newsletter, co ósmy zaangażuje do współpracy influencera, a co dziewiąty planuje kampanię SMS.black friday 2021

Wśród działań marketingowych stosowanych podczas listopadowej gorączki zakupów za najskuteczniejsze uchodzą kampanie Google Ads (45 proc. wskazań), wyprzedzając podobne działania na Facebooku (30 proc.). Co trzeci sprzedawca uważa, że zmiana wyglądu strony na czas Black Week przyniesie oczekiwany efekt.

– Co ciekawe, prowadzenie zarówno działań marketingowych, jak i akcji promocyjnych związanych z Black Friday cieszy się większą sympatią wśród sprzedawców, którzy działają cztery lata lub dłużej. W grupie tzw. sprzedających “weteranów” o połowę więcej respondentów chce obniżyć ceny na Czarny Piątek niż wśród “nowicjuszy” (czyli sklepy krótsze stażem niż rok). Wygląda na to, że zdobyte we wcześniejszych latach doświadczenie, kiedy pod koniec listopada padały rekordowe wyniki sprzedaży zarówno w całej branży, jak i w poszczególnych sklepach, skłania właścicieli sklepów internetowych do większej mobilizacji w tym roku. Przekonali się, że to naprawdę działa i w tym sezonie planują wyciągnąć z dobrej koniunktury jak najwięcej – ocenia Artur Halik z Shoper.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Alkohol coraz mniej pożądany – sprzedaż spada, a sklepy walczą o klientów promocjami

Z najnowszego rynkowego raportu wynika, że w tym roku...

Handel detaliczny nie poradzi sobie bez AI. Rosnące oczekiwania konsumentów, duża konkurencja czy inflacja wymuszają zmiany

Rosnące koszty, coraz wyższe oczekiwania klientów i złożoność technologiczna...

Koszyczek świąteczny drożeje, a zadłużenie sklepów bije rekordy – raport BIG InfoMonitor i BIK

Okres Wielkanocy w sektorze handlu tradycyjnie postrzegany jest jako...

Biedronka kontra Lidl: Polacy czekają na świąteczne promocje i walczą o każdy grosz

Aż 53,5% Polaków oczekuje zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami...

Podobne tematy

AI Overviews od Google może zaszkodzić firmom. Czy czeka nas rewolucja w SEO?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz...

Linki, treści, ludzie – co naprawdę decyduje o sukcesie w SEO?

Po trzech latach wytężonej pracy badawczej i zainwestowaniu ponad...

Rewolucja w wyszukiwarkach: jak AI zmienia Google i strategie SEO?

Ostatnie pięć lat przyniosło prawdziwą rewolucję, zmieniającą zasady gry...

Bank Pekao i mBank sfinansują zakup akcji Shoper przez cyber_Folks

Bank Pekao w konsorcjum z mBank S.A. udzieliły wspólnie...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie