INNOWACJEAPLIKACJEDzień bez telefonu: czy w dobie smartfonów to jeszcze możliwe?

Dzień bez telefonu: czy w dobie smartfonów to jeszcze możliwe?

Dzień bez telefonu: czy w dobie smartfonów to jeszcze możliwe?

Obchodzony co roku Dzień bez telefonu, ma zachęcać społeczeństwo do odłączenia się choć na kilka godzin od świata online. Pojawia się jednak zasadnicze pytanie – czy w dzisiejszych czasach jest to jeszcze możliwe? Według danych data.ai średni czas spędzany przed ekranem wynosi aktualnie 5 godzin dziennie. Z kolei przeprowadzona w 2023 r. przez Reviews.org ankieta pokazała, że Amerykanie sprawdzają telefon 144 razy w ciągu doby. To oznacza, że odblokowują go średnio raz na 10 minut. A co z Polakami? Z badania Future Mind „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz”, wynika, że telefon stał się niezbędnym narzędziem nawet podczas zakupów. Ponad trzy czwarte Polaków uważa możliwość skanowania produktów smartfonem, aby sprawdzić cenę, jakość czy skład za wyjątkowo komfortowe rozwiązanie. Jednocześnie niemal połowa badanych potwierdza, że korzysta z realizacji płatności w sklepie właśnie za pomocą swojego smartfona.

Smartfon w sklepie – pilot do wszystkiego?

Niedawne badanie firmy doradczo-technologicznej Future Mind pokazuje, że smartfon coraz silniej wpływa na wiele obszarów życia – w tym także zakupy. Niemal każdy z respondentów wie o możliwości płacenia za jego pomocą, a 84 proc. Polaków postrzega to, jako duże ułatwienie. Również aplikacje mobilne do skanowania produktów w celu sprawdzenia informacji – takich jak skład czy opinie – są znane wśród trzech czwartych użytkowników. Z kolei aktywnie sięga po nie 43 proc. ankietowanych.

Obecnie wykorzystanie smartfonów do różnych celów, w tym do płatności w sklepach przez osoby w każdym wieku, nie jest już zjawiskiem nadzwyczajnym – co potwierdza fakt, że blisko jedna trzecia seniorów korzysta z płatności mobilnych – podkreśla Łukasz Okoński, Head of Product Design w Future Mind. – Istotne jest jednak uwzględnienie projektowania interfejsów, które będą przyjazne w użyciu nawet w zatłoczonym sklepie. Rzadko kiedy mamy w nim wolne obie ręce, stąd niebagatelną rolę odgrywają intuicyjne gesty. Z aplikacji często korzystamy już w kolejce do kasy, gdzie liczy się każda sekunda, a co za tym idzie, należy stawiać na maksymalną optymalizację ścieżek oraz prostotę prezentowanej treści – dodaje.

Skanery i inne „bajery”

Jednocześnie badanie Future Mind pokazuje, że blisko 60 proc. ankietowanych jest zaznajomionych z możliwością skanowania produktów smartfonem i płacenia nim bez konieczności podchodzenia do kasy. Natomiast aktywne korzystanie z tej technologii, póki co deklaruje jedna piąta respondentów. Równie obiecujące wydaje się być wykorzystanie aplikacji do lokalizowania sklepów i produktów na półkach, które zna 57 proc. użytkowników, a korzysta niecałe 40 proc. Konsumenci są więc otwarci na innowacje ułatwiające orientację w przestrzeni sklepowej, a rola smartfona w ich wdrażaniu zdaje się być coraz większa.

Jeszcze 10 lat temu nie mogliśmy płacić kartą w popularnym dyskoncie. Dzisiaj już 9 milionów klientów tej sieci sprawdza w aplikacji mobilnej dostępne promocje, sporządza listę zakupów i przegląda wcześniejsze transakcje. I to wszystko jeszcze zanim przekroczą próg swojego domu. A już na miejscu – w sklepie – zamiast gubić się w morzu etykiet na półkach, skanują kod kreskowy towaru, aby poznać jego cenę. Chwilę później, przy kasie, ponownie skorzystają z aplikacji, aby wyświetlić swoją kartę lojalnościową, a część z nich również po to, żeby zapłacić za zakupy BLIKIEM bez konieczności podawania kodu. Każde z tych działań spełnia definicję phygital, bo łączy świat fizyczny i cyfrowy w jedno spójne, hybrydowe doświadczenie zakupowe – mówi Jacek Wieczorkowski, kierownik zespołu zarządzania doświadczeniem klienta w Santander Consumer Banku.

***

Raport „Żyjesz w Phygitalu choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” powstał na podstawie badania ilościowego CAWI na panelu online. Badanie zostało zrealizowane metodą doboru kwotowego wg wybranych grup pokoleniowych (15-26 lat: 25%; 27-42 lat: 25%; 43-58 lat: 25%; powyżej 58 lat: 25%) przy współpracy Future Mind i SW Research w dniach 24.11-03.12.2023. Zrealizowana próba wyniosła N=1211.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

złoto

Czy złoto ma szansę na kontynuację wzrostów w 2024 roku?

0
Złoto pokazało w ostatnich latach, że potrafi kontynuować wzrosty i osiągać kolejne historyczne szczyty, nawet w środowisku wysokich stóp procentowych. Oczywiście same wysokie stopy procentowe to efekt nadmiernie wysokiej inflacji, która sprzyjała popytowi na...