BIZNESBrak podstawowych umiejętności technologicznych ogranicza produktywność ponad jednej trzeciej europejskich MŚP

Brak podstawowych umiejętności technologicznych ogranicza produktywność ponad jednej trzeciej europejskich MŚP

Brak podstawowych umiejętności technologicznych ogranicza produktywność ponad jednej trzeciej europejskich MŚP

Według badań przeprowadzonych przez Sharp na rynku europejskim, w tym w Polsce, brak podstawowych umiejętności technologicznych, takich jak obsługa platformy Microsoft 365, ma negatywny wpływ na produktywność w trzech na dziesięć firm. Wyniki sondażu, w którym wzięło udział ponad 5 tysięcy podmiotów z sektora MŚP, wskazują, że jedna czwarta szefów uważa ten brak umiejętności za jedno z największych wyzwań stojących obecnie przed MŚP w całym regionie.

Dane potwierdzają również, że jedna czwarta firm uznała ogólne umiejętności pracowników w zakresie korzystania z oprogramowania za jedno z największych wyzwań, z jakimi musiały zmierzyć się ich przedsiębiorstwa w ciągu ubiegłego roku. Ponadto, jeśli chodzi o maksymalne wykorzystanie platformy Microsoft 365, niepokoi fakt, iż tylko jedna trzecia osób odpowiedzialnych za kwestie technologiczne w MŚP uważa, że posiada wystarczającą wiedzę, by podejmować właściwe decyzje dla swojej firmy.

Wiele przedsiębiorstw planuje zaktualizować w trakcie roku 2024 swoją wersję platformy Microsoft 365, aby móc korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji za pośrednictwem rozwiązania Copilot. Obecnie, ten brak aktualizacji nie tylko wpływa na produktywność firm, ale także na możliwość korzystania z potencjalnych przyszłych innowacji, jakie umożliwia ta funkcja.

Sondaż wskazuje również na utrzymujący się, wyraźny podział opinii pracodawców na temat produktywności osób pracujących w trybie home office. Choć wielu nie dostrzega żadnych różnic, ponad jedna czwarta osób zarządzających firmami i działami IT w MŚP uważa, że pracownicy są bardziej produktywni pracując w domu; nieco ponad jedna piąta uważa z kolei, że jest dokładnie odwrotnie.

Colin Blumenthal, Vice President, IT Services w Sharp Europe, komentuje to w następujący sposób:

„Bez względu na wielkość firmy lub organizacji, wiele z nich w dużej mierze polega na platformie Microsoft 365 w zakresie wielu codziennych zadań, począwszy od standardowej pracy z dokumentami i arkuszami kalkulacyjnymi, poprzez planowanie, zarządzanie operacjami i komunikacją, aż po sprzedaż i marketing. Bez odpowiedniego przeszkolenia w zakresie optymalnego wykorzystania tego oprogramowania, firmy nie dają sobie możliwości osiągnięcia maksymalnej produktywności.

Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej osadzona w oprogramowaniu, z którego korzystają MŚP za pośrednictwem Copilot i innych pakietów, zwiększając tym samym ich możliwość poprawy produktywności, a także konkurencyjność. Oznacza to, że przedsiębiorstwa dysponujące ograniczonymi umiejętnościami, mogą znaleźć się w niekorzystnej sytuacji. Przesłanie jest jasne: kto chce zachować konkurencyjność na rynku, musi zacząć działać już teraz i uzupełnić luki w umiejętnościach. Można zacząć od podstawowych narzędzi, z których zespoły korzystają na co dzień – czy to w domu, czy w biurze”.

Na produktywność poza biurem rzutują nie tylko umiejętności technologiczne. Ponad jedna trzecia respondentów uważa, że decydujący wpływ na produktywność ma ustawienie biurka lub stołu, przy którym pracownik wykonuje swoje zadania w domu. Wyniki badania wskazują ponadto, że problemy z łącznością również oddziałują na jakość pracy z wykorzystaniem takich aplikacji jak Teams i Zoom.

Wnioski:

  • Brak kompetencji pracowników w zakresie IT uznawany jest przez pracodawców za jedno z największych wyzwań technologicznych stojących przed ich firmą.
  • Ta luka w obszarze kwalifikacji napędza debatę na temat produktywności pracy w domu: ponad jedna czwarta zarządzających MŚP uważa, że pracownicy są w domu bardziej produktywni, podczas gdy według jednej piątej – mniej.
  • Okazuje się również, że fizyczna konfiguracja biura domowego może mieć negatywny wpływ na produktywność.

*Wspomniane badanie zostało przeprowadzone przez Censuswide w I kwartale 2023 r. i wzięło w nim udział 5770 osób decydujących o IT i odpowiedzialnych za zakupy IT w MŚP z 11 krajów, w tym: Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Polski, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Włoch.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...