UBEZPIECZENIAFirmy ubezpieczeniowe w awangardzie cyfrowej obsługi klientów

Firmy ubezpieczeniowe w awangardzie cyfrowej obsługi klientów

Firmy ubezpieczeniowe w awangardzie cyfrowej obsługi klientów

Rok 2020 upłynął pod znakiem cyfrowego przyspieszenia. Ten trend był bardzo wyraźny także w branży ubezpieczeniowej. Postępująca transformacja technologiczna przyniosła gruntowne zmiany w sposobie pozyskiwania klientów, obsłudze operacyjnej, płatnościach składek, wypłatach ubezpieczeń czy mechanizmach zdalnej identyfikacji. Funkcjonujący na polskim rynku ubezpieczyciele są w trakcie digitalizacji procesów, ich udoskonalania lub rozwijania. Najnowsze dane pokazują, że 95%[1] światowych liderów tego segmentu rynku twierdzi, że w ich organizacjach cyfryzacja przyspieszyła, albo przyspieszy – po to, by zachować konkurencyjność oraz zdobyć i utrzymać jak największy udział w rynku.

Wiele firm ubezpieczeniowych uruchomiło prace nad rozwiązaniami umożliwiającymi cyfryzację procesów jeszcze przed pandemią Covid-19, na podstawie własnych strategicznych planów przemian technologicznych. Nie sposób jednak było przewidzieć i w pełni przygotować się na tak gwałtowne zmiany, jakie wymusiła pandemia. Pokazują to badania, w których 79% przedstawicieli firm ubezpieczeniowych zauważa, że nowa sytuacja odsłoniła dalsze możliwości w zakresie cyfrowego rozwoju ich firmy i planów transformacji[2].

Ubezpieczyciele w Polsce zdołali płynnie przyspieszyć tę transformację, korzystając m.in. z doświadczeń i rozwiązań szeroko rozumianego sektora regulowanego. Przykładem konkretnych zastosowań innowacyjnych technologii są tutaj np. usługi zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, opracowane przez KIR w oparciu o infrastrukturę systemu bankowego, które znacząco ułatwiają ubezpieczycielom przejście na zdalną obsługę klienta.

Polscy ubezpieczyciele świadomi wagi technologicznej zmiany

Jeszcze przed pandemią, w styczniu 2020 r. towarzystwo ubezpieczeniowe Open Life udostępniło swoim klientom możliwość weryfikacji tożsamości całkowicie online, za pomocą mojeID – rozwiązania dostarczanego przez KIR. Prawdziwe przyspieszenie we wprowadzaniu tej usługi nastąpiło jednak kilka miesięcy późnej i wynikało z jej unikalnych zalet, dobrze dopasowanych do wyzwań czasu pandemii. W kontekście możliwości mitygowania zagrożeń związanych z Covid-19, wdrożenie procesów cyfrowych stało się kluczowe dla zachowania ciągłości funkcjonowania biznesu, bezpieczeństwa klientów i pracowników. Z tego powodu w ciągu zaledwie kilku miesięcy usługa mojeID została udostępniona kolejnym klientom największych firm ubezpieczeniowych w Polsce, w tym PZU, PKO Ubezpieczenia i Nationale-Nederlanden.

mojeID jest coraz szerzej wykorzystywane przez firmy ubezpieczeniowe dla zdalnego potwierdzania tożsamości. Oprócz usprawniania procesów oraz wygody, jaką daje użytkownikowi, zapewnia również najwyższe standardy bezpieczeństwa i zgodność z obowiązującymi regulacjami w zakresie usług identyfikacji elektronicznej. To wyróżnia mojeID spośród innych tego typu usług obecnych na rynku.

Klienci przywykli do zdalnych usług

Wyzwaniem dla sektora usług ubezpieczeniowych są i będą w przyszłości szybko zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów[3]. Konsumenci, przyzwyczajeni już do usług zdalnych, będą oczekiwać od firm coraz bardziej precyzyjnego dostosowania oferty do ich indywidualnych potrzeb. Te preferencje nie pozostają bez odpowiedzi. Przykładem jest choćby ostatnie wdrożenie w Nationale-Nederlanden nowej usługi – zdalnego zakupu polisy ubezpieczeniowej, gdzie warunkiem realizacji procesu jest zweryfikowanie tożsamości klienta z wykorzystaniem mojeID. Kilka miesięcy wcześniej, Nationale-Nederlanden udostępniło swoim klientom mojeID do weryfikacji tożsamości w usłudze n-serwis – zarówno w zakresie rejestracji, jak i odzyskiwania dostępu do konta. PZU umożliwia klientom zdalną rejestrację do portalu mojePZU oraz usług oferowanych użytkownikom portalu m.in. z wykorzystaniem mechanizmu weryfikacji tożsamości w oparciu o mojeID, a PKO Ubezpieczenia i Open Life usprawniły proces rejestracji szkód w trybie online, poprzez zdalne potwierdzenie tożsamości klienta – również w oparciu o mojeID.

W przypadku procesów, które wymagają podpisu klienta, uzupełnieniem usług identyfikacji elektronicznej jest kwalifikowany podpis elektroniczny. W świetle prawa jest on równorzędny z tradycyjnym podpisem odręcznym. Opracowany przez KIR mobilny wariant kwalifikowanego e-podpisu – mSzafir – zapewnia użytkownikowi pełen komfort korzystania, gdyż jest całkowicie wirtualny. Inaczej niż w przypadku standardowego podpisu elektronicznego, jego stosowanie nie wymaga posiadania czytnika i karty kryptograficznej. Oznacza to, że zarówno agenci ubezpieczeniowi pracujący w terenie, jak również klienci pozostający w swoich domach, mogą podpisywać dowolne dokumenty PDF, na jakimkolwiek urządzeniu z dostępem do internetu, w dogodnym miejscu i czasie, co znacznie usprawnia procesy biznesowe i optymalizuje czas pracy.

Rewolucja technologiczna w branży nie zwolni

Lockdown wymusił przyspieszone zmiany w działalności wielu branż. Wiele wskazuje na to, że po jego zakończeniu nie wrócimy do poprzednich standardów pracy i codziennego życia. Miniony rok wprowadził nieodwracalne, choć z gruntu pozytywne zmiany w cyfrowej świadomości Polaków. Przykładowo, tylko w 2020 r. Profil Zaufany utworzyło ponad 4 miliony osób, a łącznie korzysta z niego 8,6 miliona osób. Ta grupa osób już wybrała zdalny tryb kontaktu ze swoimi urzędami i wygodę załatwiania spraw bez konieczności osobistej wizyty[4].

Przy tak znacznym tempie zmian warto jednak pamiętać, że przejście na funkcjonowanie online może wiązać się z pewnymi zagrożeniami. Dwie trzecie respondentów, reprezentujących wszystkie regiony świata, deklaruje chęć  zwiększenia wydatków na cyberbezpieczeństwo, uznając ten obszar za największe wyzwanie dla procesu powszechnej cyfryzacji[5]. Dlatego tak ważne jest dokonywanie świadomych wyborów w tym obszarze i stawianie na sprawdzonych i zaufanych dostawców, którzy gwarantują najwyższy poziom jakości i bezpieczeństwa świadczonych usług.

[1] https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/financial-services/financial-services-industry-outlooks/insurance-industry-outlook.html

[2] https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/financial-services/financial-services-industry-outlooks/insurance-industry-outlook.html

[3] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/financial-services/articles/cyfryzacja-wykrywanie-naduzyc-ubezpieczenia.html

[4] https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/tylko-w-tym-roku-cztery-miliony-polakow-zalozylo-profil-zaufany

[5] https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/financial-services/financial-services-industry-outlooks/insurance-industry-outlook.html

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...