DHL ulubioną marką hakerów! Niemiecki potentat kurierski stał się w ostatnim kwartale 2021 roku najchętniej wykorzystywaną marką w działaniach phishingowych – wynika z raportu Q4 Brand Phishing przygotowanego przez firmę Check Point Research. Cyberprzestępcy upodobali sobie również firmy technologiczne, w tym marki mediów społecznościowych, takie jak WhatsApp i LinkedIn.
Publikowany co kwartał raport ekspertów bezpieczeństwa firmy Check Point Research zwraca uwagę na marki, które były najczęściej naśladowane przez przestępców podczas prób kradzieży danych osobowych lub danych do płatności. W czwartym kwartale 2021 roku na pozycji lidera najczęściej wykorzystywanych markę ulokowała się niemiecka firma kurierska DHL, która odebrała pozycję lidera Microsoftowi. Zdaniem ekspertów w okresie od października do grudnia aż 23 proc. wszystkich kampanii phishingowych w kontekście popularnych marek, wykorzystywało wizerunek DHL. Marka Microsoft pojawiała się w 20 proc. phishingowego scamu, natomiast trzecie miejsce należało do Whatsappa (11 proc.).
Raport za IV kwartał roku podkreśla również trend, który pojawił się w III kwartale: media społecznościowe są coraz częściej wykorzystywane w kampaniach phishingowych. Co prawda Facebook wypadł z pierwszej dziesiątki rankingu, jednak WhatsApp przesunął się z 6. na 3. pozycję, odpowiadając obecnie za 11 proc. wszystkich prób phishingu. LinkedIn przesunął się z 8. na 5. pozycję i był wykorzystywany w 8 proc. wszystkich ataków phishingowych.
Top 10 najczęściej wykorzystywanych marek w atakach phishingowych:
- DHL (23%)
- Microsoft (20%)
- WhatsApp (11%)
- Google (10%)
- LinkedIn (8%)
- Amazon (4%)
- FedEx (3%)
- Roblox (3%)
- Paypal (2%)
- Apple (2%)
– Cyberprzestępcy to przede wszystkim oportuniści. Próbując wykraść dane osobowe obywateli lub zainstalować złośliwe oprogramowanie na komputerze użytkownika, grupy przestępcze często wykorzystują trendy konsumenckie, naśladując popularne marki. W tym kwartale po raz pierwszy na pierwszym miejscu rankingu pojawiła się globalna firma logistyczna DHL. Q4 potwierdziło również to, czego wielu z nas się spodziewało. Media społecznościowe nadal będą silnie atakowane przez hakerów, wykorzystujących tych, którzy w większym stopniu opierają się o kanały takie jak WhatsApp, Facebook i LinkedIn – mówi Omer Dembinsky, menedżer działu analiz danych w Check Point Software.