EDUKACJAJak słuchać studentów, żeby mówili? Jak mówić do studentów, żeby słuchali?

Jak słuchać studentów, żeby mówili? Jak mówić do studentów, żeby słuchali?

Jak słuchać studentów, żeby mówili? Jak mówić do studentów, żeby słuchali?

Kreatywne poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań dla problemów, z którymi mierzą się zarówno władze uczelni, jak i studenci może być kluczem do wprowadzenia polskiego systemu edukacji na inny poziom. O korzyściach, jakie płyną ze stosowania metody design thinking w przestrzeni akademickiej mówi nauczyciel akademicki mgr Kinga Kwiatkowska –  pomysłodawca i współorganizator warsztatów Design Thinking w Państwowej Uczelni im. Stefana Batorego, Kierownik projektu unijnego realizowanego przez Uczelnię.

Skoncentrowane na człowieku projektowanie kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań problemów, to właśnie Design Thinking. Z tej metody korzystają najwięksi – m.in. Google, Apple, Samsung.[1] O skuteczności i zasadności stosowania DT Ameryki nie trzeba przekonywać – badania wskazują, że nawet 72% tamtejszych przedsiębiorstw korzysta z myślenia projektowego.[2] Choć sama idea DT powstała w latach 90., obecnie widoczny jest wzrost jej popularności – także w mniejszych organizacjach

Czym jest metoda design thinking? Jak znajduje ona swoje zastosowanie w szkole wyższej? Dlaczego jest potrzebna polskiemu systemowi edukacji?

W najprostszych słowach możemy opisać design thinking jako wieloetapowe poszukiwanie kreatywnych rozwiązań odpowiadających na potrzeby odbiorców, czy użytkowników. Metoda DT mocno rozgościła się już w biznesie, teraz przyszedł czas na edukację.

W przestrzeni akademickiej jest to metoda szczególnie mile widziana, gdyż na każdym etapie procesu dochodzi do współpracy całej społeczności akademickiej: pracowników dydaktycznych, administracyjnych, władz uczelni i studentów. Dzięki czemu każda z grup ma szansę dogłębnie zrozumieć potrzeby, oczekiwania, punkty widzenia innych, by podjąć kroki ku lepszemu! Korzystanie z takiego rozwiązania to przede wszystkim szereg korzyści dla studentów, którzy uczą się rozwiązywania problemów! To niesamowicie cenna lekcja – szczególnie przed wkroczeniem w życie zawodowe, w którym spotykamy się z wieloma zagadnieniami wymagającymi kreatywnego elastycznego myślenia projektowego. Pracownicy uczelni otwierają się na inną optykę, dzięki DT, co może znacznie usprawnić kształcenie, pracę ze studentami na co dzień i funkcjonowanie całej uczelni. Co też szczególnie istotne – stosowanie metody DT – wzmacnia komunikację. Korzyści jest dużo – wzajemne zrozumienie, usprawnienie przepływu informacji, uwrażliwienie, uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej, czy też procesu kształcenia, aż wreszcie znalezienie optymalnego rozwiązania będącego odpowiedzią na potrzeby odbiorcy – każdy może wziąć dla siebie naprawdę wiele.

DT to także przełamanie mylnego, stereotypowego myślenia o tradycjonalistycznej szkole wyższej, niewrażliwej na zmieniające się zapotrzebowanie rynku i stojącej w opozycji do studentów, co jest bardzo mocno krzywdzące.

Dlaczego metoda design thinking jest ważnym elementem w procesie kształcenia?

Celem naszej uczelni jest wyposażenie studentów w konkretne praktyczne umiejętności i kompetencje pomagające wkroczyć na rynek pracy. Kształcenie kompetencji zawodowych to jedno, jednak istotne jest także wykształcenie w przyszłych pracownikach kompetencji społecznych, które pomogą im rozwiązywać problemy, zrozumieć punkt widzenia kontrahentów/współpracowników/klientów, komunikować się itp.

W mocno zdigitalizowanym, korporacyjnym świecie tego typu umiejętności są na wagę złota, więc tym bardziej cieszymy się, że tego typu warsztaty przeprowadziliśmy w Państwowej Uczelni im. Stefana Batorego.

Szereg korzyści płynie także dla wykładowców – mamy szansę na lepsze poznanie perspektywy naszych studentów, rozumienie i podążanie za ich oczekiwaniami. My także ciągle się uczymy. W tak dynamicznie zmieniającej się przestrzeni umiejętności poznawania, rozumienia i uczenia się są kluczowymi dla osiągnięcia satysfakcji z wykonywanej pracy. Uczestnictwo w procesie i wdrażanie rozwiązań końcowych DT jest dla nas ogromną szansą m.in. na lepsze dotarcie do studentów, uatrakcyjnienie procesów kształcenia.

Jakie narzędzia były wykorzystywane podczas warsztatów DT w Państwowej Uczelni im. Stefana Batorego i jakie były ich efekty?

27 osób pracujących w 4 mieszanych zespołach przez ponad 80 godzin poszukiwało najlepszych rozwiązań w ramach warsztatów DT. Były one prowadzone w ramach Zintegrowanego Programu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Skierniewicach, który mam przyjemność koordynować.

Mówiąc o narzędziach warto podkreślić, że wykorzystaliśmy tzw. Cykl Kolba – czyli skupiliśmy się na nauce poprzez doświadczenie – pracowaliśmy w zespołach dbając o to by każda perspektywa miała swojego reprezentanta. Na przykład by o sposobie organizacji roku akademickiego mógł wypowiedzieć się student, pracownik Biura Obsługi Studenta, nauczyciel z wieloletnim stażem czy Prorektor.

Odeszliśmy od modelu komunikacji jednokierunkowej, co zaowocowało aż siedmioma wypracowanymi rozwiązaniami. Część z tych projektów jest już na etapie implementacji, te projekty, które są bardziej innowacyjne, wymagające – będą wdrażane stopniowo, z czasem, gdyż naszym celem jest usprawnienie funkcjonowania uczelni w sposób przemyślany i jakościowy w efekcie. Widzimy konieczność zastosowania tych pomysłów, są użyteczne i pozwalają zarówno studentom, jak i dydaktykom osiągnąć kompromis na wielu płaszczyznach. Wypracowane przez nas projekty są z pewnością praktyczne, skuteczne i optymalne – tego właśnie oczekiwaliśmy!

Wśród rozwiązań, które z pewnością odnajdą zastosowanie na naszej Uczelni jest m.in. tydzień wdrożeniowy, czyli kilka pierwszych dni, które pozwolą studentom – zwłaszcza rozpoczynającym naukę w szkole wyższej – odnaleźć się w nowej sytuacji, w nieznanym miejscu. Wprowadzenie budzące pozytywne emocje z pewnością mocno zwiąże uczniów z uczelnią, pozwoli nam się lepiej poznać, co bez wątpienia zaowocuje w całym cyklu kształcenia. Innym z projektów, który bardzo się nam – dydaktykom – spodobał są „otwarte pracownie”. Dostęp do laboratoriów, dobrze wyposażonych sal edukacyjnych pomoże studentom wyćwiczyć umiejętności zawodowe w czasie, którego rzeczywiście potrzebują. Takie rozwiązania zapewnia dużą autonomię i niezależność, a także zapewnia lepsze przygotowanie do podjęcia pracy zawodowej, na czym nam szczególnie zależy. Innym z wypracowanych efektów jest projekt zmiany identyfikacji wizualnej i poprawy komunikacji w przestrzeni Uczelni – zarówno w budynkach, jak i w kampusie. Już wkrótce usprawnimy system identyfikacji wizualnej na terenie kampusu Uczelni, by każdy intuicyjnie mógł odnaleźć się w tej przestrzeni.

Skupienie uwagi na potrzebach i możliwości ich zaspokajania, to przyszłość polskiego systemu szkolnictwa wyższego. Absolwenci uczelni podkreślają konieczność wdrażania w proces kształcenia elementów, które znacząco usprawnią ich start w życie zawodowe. Dla nas jest to absolutnym priorytetem.

[1] https://www.interaction-design.org/literature/article/what-is-design-thinking-and-why-is-it-so-popular

[2] https://go.forrester.com/

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...