Osoby poniżej 35. roku życia stanowią tylko jedną czwartą tych, które planują zakup mieszkania lub domu. Zaledwie połowa nabywców to osoby w związkach małżeńskich – m.in. takie wnioski płyną z najnowszej analizy „To my. Kupujący 2025”, którą przygotował portal ogłoszeniowy Nieruchomosci-online.pl.
Kim są osoby, które planują kupić nieruchomość w 2025 r.? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza analiza „To my. Kupujący 2025”, którą przygotował portal ogłoszeniowy Nieruchomosci-online.pl we współpracy z agencją badawczą Inquiry na bazie danych YouGov. Analiza objęła 600 osób, które planują w najbliższych miesiącach zakup mieszkania lub domu.
Osoby poniżej 35. roku życia stanowią 25% tych, które planują kupić w tym roku nieruchomość.
– Wysokie ceny, drogie kredyty i rosnące koszty życia sprawiają, że młode pokolenie stoi na gorszej pozycji niż te starsze, które nierzadko posiada już nieruchomość, ma też za sobą etap wychowywania dzieci. Nieprzypadkowo najwyższy odsetek osób planujących zakup nieruchomości stanowią osoby w wieku 55+ i jest to 31%. To nawet nieco większa grupa niż 35-44 lata (28%). Nie zapominajmy też, że kolejne 16% to reprezentanci dojrzałej grupy wiekowej 45-54 – wylicza Rafał Bieńkowski z Nieruchomosci-online.pl.
Polska wschodnia ostrożna z zakupami
Największy odsetek osób planujących zakup mieszkania lub domu mieszka w województwach mazowieckim (20%) i małopolskim (12%).
W przypadku tego pierwszego regionu trzeba jednak zaznaczyć, że statystykę „nabijają” tam głównie mieszkańcy Warszawy, którzy odpowiadają aż za 14 ze wspomnianych 20% kupujących. Mieszkańcy powiatów okalających stolicę znacznie rzadziej decydują się teraz na zakup nieruchomości.
Na przeciwległym biegunie znalazło się województwo opolskie, a także województwa tworzące tzw. Polskę Wschodnią: podlaskie, warmińsko-mazurskie i podkarpackie. Tam odsetek osób planujących zakup mieszkania lub domu wynosi 2%.
Aktywność potencjalnych kupujących to jednak nie tylko domena największych lokalizacji. Owszem, największy odsetek nabywców stanowią osoby z miast powyżej 500 tys. mieszkańców (34%) i tych liczących 100-500 tys. (29%), ale niemała grupa pochodzi z mniejszych rynków. 21% to osoby z miast liczących do 100 tys. ludzi, a 14% to mieszkańcy wsi.
Rodzina? Nie dla każdego jest ważna
Osoby w związkach małżeńskich stanowią 51% Polaków planujących kupić w tym roku nieruchomość. Drugą najliczniejszą grupą są osoby żyjące w związkach nieformalnych mieszkające razem – 18%.
Na dalszych miejscach mamy singli (12%), osoby w związkach nieformalnych mieszkające osobno (6%), rozwiedzione (5%), w separacji (4%) oraz wdowców/wdowy (1%).
– Niewysoki odsetek małżeństw wśród kupujących staje się nieco bardziej zrozumiały, kiedy popatrzymy na to, co o małżeństwie myślą uczestnicy rynku nieruchomości. Otóż ponad jedna trzecia ankietowanych jest zdania, że instytucja małżeństwa jest przestarzała. A dla jednej piątej od rodziny ważniejsi są przyjaciele – mówi Rafał Bieńkowski.
Jak wynika z danych Inquiry/YouGov zebranych dla Nieruchomosci-online.pl, w gronie planujących zakup nieruchomości w 2025 r. nieznacznie przeważają osoby mieszkające bez dzieci – jest to 53% ankietowanych (składają się na to zarówno osoby, które mają już dorosłe dzieci poza domem, jak i osoby w ogóle nie posiadające dzieci).
Z dziećmi mieszka więc 47% kupujących. Co ważne, w zdecydowanej większości są to rodziny z dziećmi w wieku 7+. Wraz z wiekiem zmieniają się potrzeby domowników, co naturalnie bywa jednym z głównych powodów zmiany nieruchomości.
Częściej mamy psy niż koty
Szacuje się, że mniej więcej połowa Polaków mieszka pod jednym dachem ze zwierzęciem. Obecność pupila jest więc naturalnie jednym z czynników, który także wpływa na sposób poszukiwania nieruchomości.
– Potwierdzeniem tego jest chociażby fakt, że „zwierzęta” to jedno z najczęściej wpisywanych słów kluczowych w polu tekstowym naszej wyszukiwarki przez użytkowników poszukujących mieszkania do wynajęcia. To słowo wpisywane jest częściej niż frazy dotyczące np. umeblowania czy remontu – mówi Rafał Bieńkowski z Nieruchomosci-online.pl
Osoby planujące w 2025 r. zakup nieruchomości najczęściej opiekują się psami – z tymi zwierzętami mieszka 46% ankietowanych. Nieco mniej kupujących ma koty – 38%.
Analiza „To my. Kupujący 2025” pokazuje też, jak istotnym elementem codziennego życia są dla osób kupujących zwierzęta. 67% ankietowanych odpowiedziało, że uważa zwierzę za członka rodziny. 63% zabiera też swoje zwierzę wszędzie, gdzie tylko może.