sobota, 5 kwietnia, 2025

Nowe zasady związane z taryfą celną towarów. Przewoźnicy muszą uważać, by nie zapłacić kary

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online
  • Polskie firmy transportowe muszą przygotować się do zmian, jakie wprowadzają nowe unijne przepisy;
  • Zmienia się odpowiedzialność związana z klasyfikacją towarów, należy zwrócić uwagę na HS kody;
  • Jeśli przewoźnik odprawia towar na błędnym kodzie, może zapłacić mandat karny.

Znajomość prawidłowej klasyfikacji towarów to podstawa właściwego zgłoszenia celnego w procedurach celnych wywozowych i przywozowych, a także przy określaniu stawki cła i podatku VAT w sprzedaży wewnątrz UE. Podstawą zgłaszania towarów przy przywozie do Unii Europejskiej czy wywozu z Unii Europejskiej  jest Nomenklatura scalona (CN) i Wspólna Taryfa Celna.

Unia Europejska przystąpiła do wdrażania Import Control System (ICS2), który  ma za zadanie uszczelnić handel z krajami trzecimi. Nowe regulacje nakładają większą odpowiedzialność na firmy transportowe, m.in. przewoźnik musi posiadać pełne dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów. A trzeba pamiętać, że kodów celnych w jednej przesyłce może być nawet kilkaset, np. w przypadku przesyłek e-commerce – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Firmy odprawiają towar na błędnym kodzie

Firmy transportowe mogą nie zdawać sobie nawet sprawy z tego, że nowe przepisy wymuszają na nich korektę klasyfikacji towarów.

Zdarza się, że klienci powielają od lat te same błędy, bo np. odprawiają dany towar na konkretnym kodzie HS, gdzie stawka cła jest bardziej preferencyjna dla importera. Po zmianie przepisów to przewoźnik w momencie wprowadzenia towaru na teren Unii Celnej będzie odpowiedzialny za prawidłowe podanie kodu taryfy celnej do poziomu HS – mówi Joanna Porath.

Firmy powinny zrewidować używane przez siebie kody taryf celnych oraz prawidłowość taryfikacji w tym zakresie prowadząc tzw. politykę taryfikacji.

W przypadku wykrycia niezgodności kodów ze stanem faktycznym przez organy celno – skarbowe mają one prawo, w drodze postępowania, obciążyć importera różnicą między cłem wynikającym z zastosowania korzystniejszego kodu taryfy celnej a prawidłowym kodem. Wówczas następuje tzw. decyzja o dociążeniu wraz z odsetkami karnymi wynikającymi z odrębnych przepisów – dodaje Joanna Porath.

Klasyfikację towarów ułatwia Wiążąca Informacja Taryfowa

Ułatwieniem dla importerów i eksporterów jest Wiążąca Informacja Taryfowa (WIT), czyli oficjalna i bezpłatna informacja o klasyfikacji taryfowej towarów, która zapewnia prawidłowe stosowanie nomenklatury towarowej dla potrzeb celnych na terenie UE.

Wniosek o wydanie WIT składa się w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) i dotyczy formalności celnych oraz towarów wprowadzanych na obszar Unii Europejskiej lub z niego wyprowadzanych. Wiążące informacje taryfowe (WIT) są decyzjami rozstrzygającymi o klasyfikacji taryfowej towarów, tj. ustalającymi właściwy kod Taryfy Celnej dla określonego towaru. Wydane decyzje w sprawie zastosowania WIT są ważne przez okres 3 lat od daty ich wydania – tłumaczy Joanna Tymińska z Akademii Celnej AC Porath.

Adresat decyzji jaką jest WIT musi powoływać się na wynikający z niej kod celny dla wskazanych towarów przez cały okres obowiązywania decyzji bez względu na to, czy zgłoszenia celnego dokonuje w Polsce, czy jakimkolwiek innym urzędzie celnym na obszarze celnym całej UE.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Opodatkowanie stakingu kryptowalut w Polsce – chaos interpretacyjny i orzeczniczy

Wraz z rozwojem technologii blockchain i rosnącą popularnością kryptowalut,...

Rekordowe wyniki ORLEN Paczki i plany rozwoju nowej spółki

ORLEN Paczka, należąca do Grupy ORLEN spółka świadcząca usługi...

Marek Tatała o nowych propozycjach zespołu deregulacyjnego Rafała Brzoski

Komentarz Marka Tatały, prezesa Fundacji Wolności Gospodarczej, do siódmego...

Prezes UODO: Wykonywanie wyroków ETPC musi uwzględniać ochronę danych osobowych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Mirosław Wróblewski, zwrócił uwagę...

Boom na e-commerce trwa – ponad połowa konsumentów planuje kupować jeszcze więcej w sieci

2024 rok, a szczególnie IV kwartał zwieńczony Bożym Narodzeniem,...

Podobne tematy

Raport IdoSell: Kiedy warto promować sklep online, żeby zwiększyć sprzedaż?

Konsumenci coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów – dopasowując...

Gigantyczne koszty regulacji uderzają w polski e-commerce

Zmiany w przepisach podatkowych i celnych to dziś jedno...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Stéphane Séjourné z wizytą w Grupie Przemysłowej Baltic – rozmowy o przyszłości europejskiego przemysłu offshore

6 lutego 2025 roku Stéphane Séjourné, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej...

Urząd Ochrony Danych Osobowych bada zgodność DeepSeek z regulacjami UE

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) rozpoczął analizę modelu DeepSeek...

Griffin Capital Partners otwiera biuro w Niemczech

Griffin Capital Partners (GCP), największy prywatny inwestor oraz firma...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie