wtorek, 1 kwietnia, 2025

Orange Polska, ATM i Sony testują rozwiązanie 5G do transmisji TV

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Rozwiązanie, które wspólnie oferują Orange i Sony/Nevion, otwiera nowe możliwości przed branżą rozrywkową. Dzięki transmisji 5G umieszczenie profesjonalnej kamery staje się możliwe wszędzie tam, gdzie dotąd utrudniała je konieczność układania kabli. Technologia 5G pozwala osiągać bardzo duże przepustowości przy bardzo małych opóźnieniach, co jest kluczowe dla produkcji telewizyjnej. ATM przetestował prywatną sieć 5G Orange oraz rozwiązanie Networked Live firmy Sony Nevion w Poznaniu, podczas tegorocznego Pucharu Świata w Wioślarstwie. Było to pierwsze w Polsce wykorzystanie prywatnej sieci 5G na potrzeby przesłania tak wysokiej jakości obrazu i dźwięku na żywo.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów przeprowadzonego testu. Potwierdza on, że prywatne sieci 5G to przyszłość transmisji telewizyjnych i nowy standard rozrywki dla odbiorców. Oprócz doskonałej jakości obrazu bez opóźnień, użycie tej technologii pozwoli też na zmniejszenie rozległej infrastruktury sprzętowej, która dotychczas była niezbędna przy tak wymagających przedsięwzięciach. Jestem przekonany, że największe wydarzenia sportowe i muzyczne będą już za moment wykorzystywać bezprzewodowe, prywatne sieci piątej generacji – skomentował Michał Soliński, Lider Projektu Live Media production 5G/IoT w obszarze IoT w Orange Polska.

Na potrzeby profesjonalnej transmisji telewizyjnej Orange zbudował i skonfigurował prywatną, zamkniętą sieć 5G w wersji „network in the box”, wykorzystująca pasmo przemysłowe n77. Ten model sieci gwarantuje i rezerwuje zasoby radiowe wyłącznie na potrzeby produkcji telewizyjnej, co jest niezwykle istotne przy obsłudze wydarzeń z udziałem dużej liczby ludzi – takich jak koncerty czy wydarzenia sportowe. Do pilotażu wykorzystano częstotliwość 3,9-4,0 GHz. Do dyspozycji urządzeń był zakres 100 MHz skonfigurowany w sposób preferujący przesyłanie danych od urządzenia mobilnego w górę sieci.

Firma ATM, odpowiedzialna za produkcję telewizyjną wydarzenia, sprawdzała jakość, szybkość i stabilność obrazu oraz opóźnienia podczas transmisji na żywo przesyłanego z kamer Sony do wozu transmisyjnego przy użyciu ekosystemu Networked Live należącego do Sony Nevion, który łączy hybrydowe przetwarzanie (lokalnie i w chmurze) z łącznością sieciową.

– Test ten pozwolił nam zauważyć, że jakoś obrazu i niska latencja jest bardzo ważną zaletą systemu przesyłania obrazu przez sieć 5G. Do doszczegółowienia pozostają parametry zasięgowe i logowania urządzeń w sieci, lub zapewnienie większego pokrycia zasięgiem sieci prywatnej 5G niż potrzebny obszar operacyjny, ale jesteśmy pozytywnie nastawienie do dalszych testów i dopracowania działania systemu – powiedział Dyrektor techniczny ATM, Mariusz Szulc.

W trakcie wydarzenia, jako zestaw koderów służyły urządzenia Sony – nakamerowy koder HEVC i streamer CBK-RPU7 oraz stacjonarny dekoder NXL-ME80. Taki zestaw zapewnił bardzo dobrą jakość obrazu przy przepływności 20 Mb/s a nawet 15 Mb/s czyli bardzo dobre, broadcastowe, parametry do pracy na żywo z obrazem. Zaawansowany ekosystem Networked Live od należącej do grupy Sony firmy Nevion, zapewnił elastyczność produkcji poprzez integrację wielu źródeł wideo i dźwięku oraz ich synchronizację w czasie rzeczywistym, co ułatwiło produkcję i reżyserię wydarzenia na żywo.

Wyniki testów potwierdzają, że technologia 5G ma ogromny potencjał w zastosowaniach komercyjnych w branży transmisji danych i obrazu. Demonstracyjna wersja rozwiązania jest dostępna w 5G Labie w warszawskiej siedzibie Orange, gdzie operator wraz z Sony zaprasza wszystkich zainteresowanych nią klientów.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Kampania prezydencka 2025: Mentzen rządzi w socialach, Nawrocki przyciąga uwagę… choć niekoniecznie pozytywną

W tygodniu 17–23 marca 2025 r. największy zasięg medialny...

Podobne tematy

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Efektywność energetyczna i ESG w nieruchomościach: kluczowe trendy na 2025 rok

Zwiększanie efektywności energetycznej oraz liczenie i obniżanie śladu węglowego...

Europa musi przygotować się na rosnącą falę cyberataków. Polska na czele stawki

Europa staje w obliczu rosnącego zagrożenia cybernetycznego. W 2024...

Ecnology: Plus wprowadza do sprzedaży Watt Optimizer Analytics

Ecnology Group, polska firma technologiczna z branży energetycznej, podpisała...

Ataki na Owsiaka i WOŚP – raport IMM ujawnia skalę nagonki medialnej

W styczniu 2025 roku wizerunek założyciela Wielkiej Orkiestry Świątecznej...

2 lutego rusza program ochrony wyborów „Parasol Wyborczy” – rządowa tarcza przed dezinformacją

Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zaprezentował podczas konferencji prasowej program...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie