HANDELE-COMMERCEPandemiczny Black Friday. Czego Polki i Polacy będą szukali w sieci?

Pandemiczny Black Friday. Czego Polki i Polacy będą szukali w sieci?

Pandemiczny Black Friday. Czego Polki i Polacy będą szukali w sieci?

W zeszłym roku już 3 na 4 Polaków deklarowało robienie zakupów w Black Friday – był to jeden z najlepszych wyników w Europie. Według analizy przeprowadzonej wśród kilkuset sklepów internetowych, w większości przypadków święto konsumpcji nie ograniczało się do jednego dnia. Przeważnie sklepy organizowały całotygodniowe promocje [1]. W tym roku, dzięki pandemii, z obniżek będziemy mogli skorzystać jeszcze dłużej – nawet przez cały miesiąc. Czego Polki i Polacy będą szukali w sieci z okazji Czarnego Piątku 2020?

W tym roku wśród Polaków szczególnie dobrze widoczny będzie patriotyzm konsumencki. Aż 90 proc. badanych deklaruje chęć zakupu lokalnych towarów – to jeden z głównych czynników decydujących o wyborze konkretnego produktu [2]. Próbując przewidzieć najważniejsze trendy zakupowe podczas tegorocznego Black Friday, warto przyjrzeć się najpopularniejszym produktom w podobnym okresie 2019 roku.

Analiza ubiegłorocznych trendów zakupowych wokół Black Friday pokazuje, które kategorie w segmencie retail cieszyły się największą popularnością. Jedną z nich była branża odzieżowa, gdzie zainteresowanie rosło systematycznie od początku września. Wśród najczęściej wyszukiwanych haseł znalazły się: kurtki zimowe damskie, botki damskie, sukienki wieczorowe, czy torebki. Co ciekawe, Black Friday był tylko początkiem wzrostu zainteresowania ubraniami – ponadstandardowa popularność tych produktów trwała aż do Świąt Bożego Narodzenia. Dla wszystkich detalistów mających w swojej ofercie odzież oraz obuwie jest to najbardziej intensywny czas – mówi Anita Pruchniak, SEM Specialist w DevaGroup.

W ubiegłym roku w e-koszykach zakupowych królowała również elektronika. Chociaż wzrost zainteresowania produktami z tej kategorii przypadł na okres tuż po wakacjach, to w czasie Black Friday 2019 nastąpił szczyt ich popularności. Wówczas internauci najchętniej wyszukiwali słuchawki bezprzewodowe, smartwatche czy nowe laptopy.

Black Friday i Cyber Monday – skokowy wzrost zainteresowania zakupami w sieci

Koniec listopada od kilku lat wzbudza spore zainteresowanie wśród polskich konsumentów – i coraz częściej przenosi się ono do sieci. Już w 2018 roku 52 proc. badanych polskich internautów robiło zakupy w e-sklepach, rok później odnotowano wzrost do 57 proc., a u progu trzeciej dekady, m.in., dzięki pandemii, nastąpił znaczący skok. Obecnie aż 72 proc. badanych deklaruje kupowanie online [3]. Wyniki tegorocznego Black Friday mogą być najlepszą miarą rosnącej popularności e-commerce w dobie koronawirusa. Rozszerzenie czerwonej strefy na cały kraj poskutkowało jeszcze większym ograniczeniem fizycznych zakupów na rzecz buszowania po wirtualnych półkach.

Bezpieczne zakupy dla Polaków nigdy nie były ważniejsze. Chcą wygodnie kupić interesujące ich produkty, bez wychodzenia z domu i narażania się na zakażenie. Najnowsze trendy pokazują, że wygoda zakupów jest ważnym elementem aż dla 76 proc. kupujących. Ten czynnik, szczególnie w dobie pandemii, oznacza dla nich możliwość wysyłki do domu (36 proc.), unikanie zatłoczonych sklepów (33 proc.), czy unikanie stresu związanego z zachorowaniem (31 proc.) – wyjaśnia Anita Pruchniak z DevaGroup.

Zakupowe święta szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw

Każda firma działająca online w swoich planach sprzedażowych powinna uwzględnić Black Friday i Cyber Monday.  Jest to ważny okres w roku, w którym konsumenci wydają spore sumy, często z myślą o nadchodzących świętach Bożego Narodzenia. Dla firm jest to okazja do przyciągnięcia nowych klientów. W tym roku to również szansa na odbicie strat związanych z pandemią.

Według badania E-commerce w Polsce 2020, najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym w procesie zakupów online jest laptop (80 proc. wskazań). Na dalszych miejscach zestawienia plasują się telefon/smartfon (69 proc.) oraz komputer stacjonarny (50 proc.). Jednak wśród najmłodszej grupy badanych (przedział 15-24 lat) dominuje już telefon – to dla 92 proc. z nich główne urządzenie do e-zakupów [4]. Jednocześnie, już 48 proc. największych polskich sklepów internetowych oferuje klientom zakupy przez natywne aplikacje mobilne lub webowe. Liderami w tym zakresie są sklepy z branży modowej i elektronicznej [5].

Warto wiedzieć, że rok do roku polscy konsumenci nie tylko coraz więcej wydają podczas Black Friday, ale również chętniej korzystają z płatności mobilnych i częściej wyszukują oferty na smartfonach. To oznacza, że zadbanie o intuicyjność i responsywność designu strony internetowej także w wersji mobilnej powinno być priorytetem dla sklepów, które chcą przyciągnąć konsumentów. Promocji w sieci będzie tyle, że nawet jeden niedziałający przycisk może skłonić klienta do zmiany sklepu, w którym zamówi towar. Równie istotne jest odpowiednie zatowarowanie, stabilne serwery czy płynność dostaw – wymienia Anita Pruchniak.

Jak firma może przygotować się na Black Friday?

Gorący okres wyprzedaży wymaga od firm odpowiedniej komunikacji, aby przyciągnąć do siebie konsumentów. Anita Pruchniak z DevaGroup wskazuje cztery ważne elementy, które pomogą firmom w osiągnięciu celów sprzedażowych. Będą to:

  1. Promocje, które są naprawdę przydatne. Coraz więcej konsumentów oczekuje spersonalizowanych propozycji wedle swoich upodobań. Wtedy częściej się decydują na zakup – szczególnie, jeśli produkt już wcześniej ich interesował.
  2. Eksperckie materiały na stronie, wspomagające pozycjonowanie SEO. Eksperci posiadający kompleksową wiedzę w danym temacie, poprzez udzielenie szczegółowych informacji o produkcie oraz jego zastosowaniach, pomagają  w podjęciu decyzji zakupowej.
  3. Przejrzysta strona budząca zaufanie klienta. To najważniejszy element e-zakupów, który zachęci lub zniechęci klienta do realizacji zamówienia w danym sklepie. Nowoczesny wygląd i przejrzysty interfejs ułatwi zmniejszenie tzw. porzuconych koszyków.
  4. Przemyślane treści w mediach społecznościowych. Social media mają coraz większe znaczenie dla konsumentów. Im lepiej jest prowadzona na nich komunikacja, tym lepiej konsumenci będą znali wartości związane z danym produktem czy marką. To z kolei przełoży się na efekty zakupowe.

[1] Deloitte, Zakupy Świąteczne 2019, listopad 2019

[2] Open Research, Patriotyzm konsumencki Polaków, 2020

[3] Raport Izby Gospodarki Elektronicznej opracowany przez Mobile Institute, Omni-commerce. Kupuję wygodnie, czerwiec 2020

[4] Gemius Polska, E-commerce w Polsce 2020, czerwiec 2020

[5] Twisto, Koszyk roku 2020, wstępne wyniki badania – finalne wyniki przewidziane na listopad 2020

Wszystkie dane w informacji prasowej, o ile nie zaznaczono inaczej, pochodzą z analizy liczby wyszukiwań słów kluczowych w wyszukiwarce Google.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...