Według najnowszych (opublikowanych dziś o g. 10) danych GUS w grudniu 2024 r. w porównaniu z grudniem 2023 r. odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 10,9%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się w grudniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 9,4% do 10,2% (na koniec listopada 2024 wynosił 10,7%).
Najnowsze dane komentują poniżej eksperci Univio, Ambiscale i BaseLinker.
Na skróty:
Piotr Wrzalik – Managing Partner w Univio
Pod względem udziału e-commerce w sprzedaży ogółem grudzień 2024 r., podobnie jak miało to miejsce w poprzednich kilku latach, przyniósł solidny, ale gorszy wynik niż przed miesiącem. Ponownie to listopad był momentem kulminacyjnym nie tylko festiwalu promocji i wyprzedaży wokół świąt zakupowych (na koniec tego miesiąca e-handel stanowił blisko 11% sprzedaży detalicznej), ale także całego roku. Pewnym potwierdzeniem dzisiejszych danych GUS były też wcześniej publikowane dane BaseLinker Index, według którego kondycja polskiego e-commerce na koniec grudnia była podobna jak w listopadzie.
Branża z dużymi nadziejami weszła w nowy rok. Już w styczniu sprzedawcy liczyć będą na efekty zimowych poświątecznych wyprzedaży. W kontekście całego roku – oczekuje się dalszego, liniowego wzrostu e-commerce napędzanego między innymi coraz szerszym zastosowaniem rozwiązań AI, które z jednej strony usprawniają proces sprzedaży dla e-sklepów, a z drugiej ułatwiają i personalizują doświadczenia zakupowe konsumentów. Nadal jedną z sił napędowych rozwoju polskiego e-commerce będzie ekspansja i sprzedaż cross-border, która w zeszłym roku zanotowała lepszą dynamikę wzrostu niż ta na rynku krajowym. O dalszej kondycji e-commerce zdecydują też nastroje konsumenckie i skłonność gospodarstw domowych do zwiększonej konsumpcji przy podwyższonej sile nabywczej dzięki wzrostowi płacy realnej w 2024 r. Wg najnowszego wskaźnika BWUK koniunktura konsumencka wysyła jednak pozytywne sygnały – nowe styczniowe dane GUS pokazują poprawę zarówno obecnych, i jak przyszłych nastrojów konsumenckich, w stosunku do grudnia 2024 (wskaźnik ten w styczniu wyniósł – 15,1 i był o 1,6 p. proc. wyższy w stosunku do grudnia).
Tadeusz Rolski, Business Development Manager w Ambiscale
Grudniowy odczyt GUS jest nie tylko podsumowaniem sezonu, ale także ważnym wskaźnikiem trendów, które mogą kształtować strategie e-handlu w Polsce w 2025 roku. Wzrost sprzedaży online można tłumaczyć wpływem kilku kluczowych czynników makroekonomicznych i technologicznych. Do najważniejszych należy rozwój technologii płatniczych BNPL, oraz wzrost cen towarów, który skłania konsumentów do przenoszenia zakupów do Internetu w poszukiwaniu lepszych okazji cenowych, niedostępnych w sklepach stacjonarnych. Istotnym elementem pozostaje także postępująca cyfryzacja handlu detalicznego – wykorzystanie narzędzi analitycznych, personalizacja ofert oraz automatyzacja procesów zamówień coraz częściej stanowią standard w strategiach dużych sprzedawców internetowych.
Dane grudniowym z ostatniego raportu Baselinker Index wskazują na dynamiczny wzrost sprzedaży międzynarodowej, co stanowi interesującą przeciwwagę dla stabilizacji sprzedaży krajowej. Sugeruje to rosnącą gotowość polskich e-sklepów do wychodzenia na rynki zagraniczne oraz na zwiększenie znaczenia cross-border e-commerce. To także sygnał, że sprzedawcy coraz lepiej dostosowują swoje oferty i logistyki do wymagań klientów globalnych.
W nadchodzących miesiącach możemy spodziewać się stopniowego wzrostu sprzedaży internetowej w sprzedaży ogółem, wspieranego przez integrację nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i automatyzacja, w strategię obsługi klienta oraz w logistyce. Kluczowym wyzwaniem pozostanie jednak utrzymanie wysokiej jakości obsługi w kontekście rosnących oczekiwań konsumentów i zaostrzającej się konkurencji w e-commerce.
Wyniki grudniowe pokazują, że e-commerce w Polsce pozostaje dynamicznie rozwijającym się sektorem, który, pomimo utrzymującej się niskiej koniunkturze konsumenckiej, jest napędzany technologią. Mimo wyzwań gospodarczych handel internetowy zachowuje wysoką odporność, a jego dalszy rozwój będzie zależał od zdolności dostosowywania się do potrzeb klientów i wdrażania innowacji w zakresie obsługi oraz logistyki.
Emil Walczak, dyrektor ds. wdrożeń i kluczowych klientów w Baselinker
Grudzień okazał się wyjątkowo udanym miesiącem dla polskich sprzedawców e-commerce, którzy odnotowali wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym o blisko 11 proc. Wzrósł także sam udział e-commerce w całej sprzedaży. Co istotne, wzrosty te nie ograniczyły się jedynie do liczby zamówień – zwiększyła się również średnia wartość koszyka zakupowego. Szczególną uwagę warto zwrócić na dynamiczny rozwój handlu transgranicznego, który również wykazał mocny wzrost w porównaniu do grudnia 2023 r. To zasługa rosnącej popularności polskich produktów oraz ich dostępności na międzynarodowych platformach marketplace jak Allegro czy eMAG, które umożliwiają sprzedaż zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Warto też zwrócić uwagę, że klienci chętnie korzystali z okazji takich jak Cyber Monday, który w tym roku wypadł na początku grudnia, czy ostatnie przedświąteczne promocje, co znacząco wpłynęło na wyniki sprzedażowe.