Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych „Rynek obiektów handlowych w Polsce” wynika, że na koniec 2024 r. powierzchnia polskich obiektów handlowych osiągnęła 13,8 mln mkw. GLA. W całym 2024 r. przybyło 510 tys. mkw. GLA, to 20% więcej niż w 2023 r. i jednocześnie największy przyrost od 2015 r. W efekcie nasycenie powierzchnią handlową wyniosło 366 mkw. na 1000 mieszkańców.
– W 2024 r. w Polsce otwarto 37 nowych obiektów handlowych, z czego 22 w drugiej połowie roku. Na koniec grudnia 2024 r. nowoczesna powierzchnia handlowa osiągnęła wielkość 13,8 mln mkw. GLA. Nową podaż, podobnie jak rok wcześniej, zdominowały parki handlowe, jednak nie zmieniło to znacząco struktury całości zasobów handlowych. Dominują w niej centra handlowe odpowiadające za 78% mkw. GLA, parki handlowe zajmują 20% mkw. GLA, a centra wyprzedażowe 2% mkw. GLA – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Największymi obiektami oddanymi do użytku w 2024 r. były: przebudowane centrum handlowe Nowa Sukcesja w Łodzi, OTO Park Koszalin, a także obiekty BIG Gorzów i BIG Ostróda. W budowie, z terminem otwarcia w latach 2025 i 2026, pozostaje ponad 300 tys. m kw. GLA nowoczesnej powierzchni handlowej.
W drugiej połowie 2024 r. ponad 44% nowej lub zmodernizowanej powierzchni handlowej zrealizowano w miastach do 100 tys. mieszkańców. Deweloperzy ponownie zainteresowali się też głównymi aglomeracjami, w których zlokalizowane jest 34% oddanej do użytku powierzchni handlowej. Jednak część z tych projektów, zlokalizowana została w mniejszych miejscowościach wchodzących w skład polskich aglomeracji.
W 2024 r. znacznie wzrosła również wartość transakcji dotyczących obiektów handlowych, która osiągnęła 1,6 mld euro, to 4-krotnie więcej niż rok wcześniej. Szczególnie efektowne były 3 duże transakcje, zakup przez NEPI Rockcastle galerii handlowych Silesia City Centre w Katowicach (405 mln euro) i Magnolia we Wrocławiu (373 mln euro) oraz kupno portfela 6 obiektów handlowych przez Star Capital Finance (łącznie za 285 mln euro). Centra handlowe odpowiadały za 79% całkowitej wartości transakcji dotyczących nieruchomości handlowych w 2024 r.