Temat protestów rolników zdominował w ostatnim czasie media europejskie. Od początku roku na portalach internetowych 15 krajów UE pojawiło się ponad 90 000 artykułów na temat protestów. Najwięcej publikacji pojawiło się w Niemczech – 42,3 tys., Francji – 27,9 tys. i we Włoszech – 10,5 tys. Polska znalazła się na 4. miejscu z prawie 4 tys. wzmianek – wynika z analizy, którą przeprowadził Instytut Przywództwa.
Protesty rolników stały się ostatnio jednym z najważniejszych tematów w europejskich mediach. Najwięcej publikacji na temat protestów odnotowano w Niemczech, Francji i we Włoszech, czyli w krajach, w których rozpoczęły się masowe protesty rolników. W Niemczech pojawiało się średnio ponad tysiąc artykułów dziennie, we Francji przeszło 680, a we Włoszech ponad 250.
– Analizując liczbę publikacji w mediach europejskich na temat protestów rolników, obserwujemy interesujące zjawisko. Po raz pierwszy od wielu lat widzimy protest, który łączy rolników wielu krajów Unii Europejskiej. Skala tego zjawiska może świadczyć o zaniedbaniach przywódców europejskich. Wiele wskazuje na to, że polityczni liderzy w Europie ignorowali sygnały ostrzegawcze i nie podejmowali wystarczających działań, aby rozwiązać problemy sektora rolniczego. Jest to o tyle istotne, że zarówno sam protest jak i problemy związane z tą branżą mają bezpośredni wpływ na życie wszystkich Europejczyków. Z perspektywy przywództwa to także przykład, jak wspólny cel, czy w jakimś sensie wspólna wizja nie tylko mobilizuje, ale jednoczy środowiska, które w normalnych warunkach ze sobą konkurują. To praktyczny przykład, jak działa siła wizji i celu w sytuacji, gdy nie ma jednego lidera całego zjawiska – mówi Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa. Jak zauważa, duże zainteresowanie tematem protestów rolniczych odnotowano także na portalach internetowych w Stanach Zjednoczonych, gdzie pojawiło się przeszło 3,6 tys. publikacji na temat protestów europejskich rolników.
Publikacje na portalach internetowych na temat protestów rolników w Unii Europejskiej (w okresie 1.01.2024 – 10.02.2024) |
||
LP | Kraj | Liczba publikacji |
1 | Niemcy | 42 370 |
2 | Francja | 27 942 |
3 | Włochy | 10 533 |
4 | Polska | 3 915 |
5 | Rumunia | 1 932 |
6 | Austria | 1 156 |
7 | Belgia | 1 150 |
8 | Holandia | 1 053 |
9 | Hiszpania | 909 |
10 | Portugalia | 664 |
11 | Wielka Brytania | 521 |
12 | Słowacja | 410 |
13 | Litwa | 302 |
14 | Czechy | 177 |
15 | Węgry | 124 |
Kluczowa rola mediów
Prezes Instytutu Przywództwa zwraca uwagę na to, że protesty rolników nie są zjawiskiem izolowanym. W każdym z krajów rozpoczęły się w różnym czasie, miały też różną dynamikę, ale dzięki mediom wzajemnie wpływały na siebie i szybko przerodziły się
w ogólnoeuropejski ruch. Świadczy to o tym, że wyzwania, z jakimi borykają się rolnicy, są powszechne i mają charakter transgraniczny. Problemy dotyczące cen skupu, warunków produkcji, regulacji czy konkurencji na rynku stały się kwestiami o znaczeniu ponadnarodowym. Doniesienia medialne odegrały kluczową rolę w informowaniu rolników o sytuacji i podjętych działaniach w innych krajach oraz we wzajemnym inspirowaniu się i w organizacji protestów.
– Doniesienia medialne przyczyniły się do zwiększenia znaczenia i widoczności protestów, podkreślając ich ponadnarodowy charakter oraz nakłaniając rolników do spojrzenia poza granice własnego kraju. Dzięki temu rolnicy z różnych części Europy dostrzegli wspólne wyzwania, jakie stoją przed sektorem rolniczym i rozpoczęli mobilizację, aby domagać się zmian na szczeblu europejskim. Warto zauważyć, że współczesne media odgrywają rolę nie tylko w przekazywaniu informacji, ale także w kształtowaniu opinii publicznej i mobilizacji społecznej – podsumowuje ekspert.