MEDIARanking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce - sierpień 2024 r.

Ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce – sierpień 2024 r.

Ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce – sierpień 2024 r.

W sierpniu na prowadzenie w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce wysunął się Onet. Portal odnotował ponad 3,9 tys. cytowań. Drugie miejsce, również za sprawą awansu, zajęła Rzeczpospolita. Na informacje podawane przez dziennik powoływano się ponad 3,7 tys. razy. Z kolei ponad 3,2 tys. wzmianek pozwoliło Wirtualnej Polsce przeskoczyć o dwie pozycje w górę i zająć trzecie miejsce wśród najczęściej cytowanych mediów.

Największy udział w sierpniowym zestawieniu TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce – po 33% – odnotowały ex aequo prasa (Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Fakt, Dziennik Gazeta Prawna, Super Express) oraz telewizja (TVN24, Polsat News, TVP Sport, Eurosport, TVP Info). Jedna piąta udziału przypadła mediom internetowym (Onet, Wirtualna Polska, Interia). Najmniejszy udział – 13% – mają stacje radiowe (RMF FM, Radio ZET).

Raport IMM

W ubiegłym miesiącu kilka publikacji największych mediów sprawiło, że zmieniło się niemal całe podium rankingu TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce. Na pierwszym miejscu uplasował się Onet – jest to awans aż o trzy lokaty. Pozycję lidera portalowi zapewniło ponad 3,9 tys. cytowań. Jednym z materiałów, który szczególnie zainteresował dziennikarzy innych mediów, był artykuł Jacka Harłukowicza, który odsłonił przed czytelnikami m.in. liczne kontrowersje związane z rządowym programem „Narodowa Rezerwa Amunicyjna”.

Na drugie miejsce, za sprawą ponad 3,7 tys. wzmianek, awansowała Rzeczpospolita. Inne media często powoływały się m.in. na informacje dziennika dot. negocjacji zakupu czołgów K2 z Korei Południowej. Według doniesień dziennikarza Macieja Miłosza umowa na zakup kolejnych 180 pojazdów nie zostanie podpisana na początku września, a i same plany produkcji K2 w Polsce nie są pewne.

Podobnie jak dwa poprzednie, również i trzecie miejsce na podium zostało zdobyte za sprawą awansu. Wirtualna Polska wspięła się w rankingu o dwa szczeble i tym samym to właśnie ona zamyka TOP 3 najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce. Portal odnotował ponad 3,2 tys. cytowań m.in. dzięki artykułowi pt. „Paliwo do pełna, czyli jak wiceminister sprawiedliwości zatankował na nasz koszt podczas wakacji”. Ustalenia dziennikarzy WP – Pawła Figurskiego oraz Patryka Słowika – sprawiły, że Bartłomiej Ciążyński podał się do dymisji.

To niejedyne znaczące awanse w zestawieniu TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów sierpnia. Znaczny wzrost odnotowały również media sportowe – TVP Sport oraz Eurosport. Pierwsza stacja podwyższyła swoją lokatę o cztery pozycje w rankingu i zajęła ósme miejsce. Z kolei Eurosport awansował aż o 19 miejsc i tym samym uplasował się na 12. pozycji.

Raport IMMZmiana lidera wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych

W sierpniu ranking tytułów prasowych z liczbą ponad 3,7 tys. cytowań otwiera Rzeczpospolita. Drugie miejsce należy do lipcowego lidera – Gazety Wyborczej. Na dziennik wydawnictwa Agora powołano się ponad 2,8 tys. razy. Szczególne zainteresowanie innych mediów wzbudził m.in. artykuł dot. sprawy zaginionej na początku sierpnia Izabeli Parzyszek. Redakcja jako pierwsza przekazała informację o odnalezieniu kobiety. Na ostatnim miejscu podium po raz kolejny znalazł się Fakt. Gazetę w sierpniu cytowano ponad 2,5 tys. razy. Jednym z popularniejszych materiałów okazał się tekst zdradzający szczegóły rozmowy władz TVP z Przemysławem Babiarzem. W trakcie spotkania ustalono, że dziennikarz wraca do pracy, a widzowie mają ponownie go usłyszeć 2 sierpnia o godz. 17.10.

Do dziesięciu najczęściej cytowanych tytułów prasowych dołączył Press. Dwumiesięcznik awansował o pięć pozycji, m.in. dzięki informacji o tym, kto poprowadzi Dzień Dobry TVN. We wrześniu do zespołu tworzącego śniadaniówkę stacji w roli tymczasowego prowadzącego dołączył Adam Małysz.

Raport IMMDuży awans Eurosportu w rankingu stacji telewizyjnych

Na pierwszym miejscu zestawienia najczęściej cytowanych stacji telewizyjnych ponownie znalazło się TVN24. W sierpniu na informacje podawane przez stację powołano się ponad 2,8 tys. razy m.in. dzięki doniesieniom w sprawie strzelaniny w Wólce Kosowskiej, w wyniku której zmarł 42-letni Litwin. Dziennikarze TVN24 jako pierwsi informowali o okolicznościach całego zajścia oraz o zatrzymaniu pierwszych podejrzanych. Drugie miejsce z liczbą ponad 2,4 tys. cytowań zajął Polsat News. Rozgłos stacji przyniosła m.in. rozmowa z Andrzejem Domańskim. W porannym programie Marcina Fijołka Graffiti minister finansów poinformował o planach podwyżki zasiłku pogrzebowego do kwoty 6 450 zł. Podium rankingu zamyka TVP Sport, które w ubiegłym miesiącu odnotowało blisko 1,9 tys. wzmianek.

Jedyną stacją, która w sierpniu przeskoczyła o kilka miejsc w górę, był Eurosport. Awans aż o pięć pozycji i ponad 1,6 tys. cytowań zagwarantowała stacji m.in. rozmowa z Igą Świątek po jej przegranym meczu z Qinwen Zheng w półfinale Igrzysk Olimpijskich. Media często przywoływały wypowiedź tenisistki, w której wspominała o swoim nie najlepszym ustawieniu czy „dziurze na bekhendzie”.

Raport IMMNa podium rankingu stacji radiowych bez zmian

Po raz kolejny pozycja lidera wśród najczęściej cytowanych stacji radiowych należy do RMF FM. Stacja odnotowała przeszło 1,8 tys. cytowań. Na początku sierpnia opublikowano wyniki sondażu United Surveys dla RMF FM i Dziennika Gazety Prawnej. Ankietowani mieli wskazać tematy, którymi ich zdaniem powinien zająć się rząd Donalda Tuska. Najwięcej głosów uzyskała odpowiedź: „walką z rosnącymi cenami i wysokimi kwotami rachunków”. Drugie miejsce, podobnie jak w lipcu, przypadło Radiu ZET. Inne media wzmiankowały informacje podawane przez redakcję blisko 1,4 tys. razy. W TOP 3 najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych znalazł się również Program I Polskiego Radia. Pozycję na podium zagwarantowały mu 684 cytowania.

podium rankingu stacji radiowychOnet ponownie na czele mediów internetowych

Ponad 3,9 tys. wzmianek pozwoliło Onetowi utrzymać pozycję lidera wśród najbardziej opiniotwórczych mediów internetowych. Drugie miejsce po raz kolejny należy do Wirtualnej Polski. Dziennikarze powoływali się na informacje przekazane przez redakcję portalu ponad 3,2 razy. Sierpniowe podium rankingu mediów internetowych z liczbą niemal 1,7 tys. cytowań zamyka Interia. Dużym zainteresowaniem innych redakcji cieszył się m.in. wywiad z Jackiem Goryszewskim. Rzecznik Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych przekazał, że tajemniczy obiekt, który pod koniec sierpnia spadł w okolicach Olsztyna, to najprawdopodobniej balon meteorologiczny.

Blisko 900 wzmianek sprawiło, że w sierpniu portal Meczyki awansował aż o pięć pozycji. Redakcja poinformowała m.in. o tym, że ceremonię zamknięcia igrzysk olimpijskich zamiast Przemysława Babiarza będą komentowali Dariusz Szpakowski i Jarosław Idzi.

Najbardziej opiniotwórcze mediaTygodnik Wprost awansuje na podium rankingu najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników

Tytuł najczęściej cytowanego magazynu wśród tygodników i dwutygodników przypadł Newsweekowi. W ubiegłym miesiącu na informacje przekazane przez tygodnik wydawany przez Ringier Axel Springer powołano się 697 razy. W drugiej połowie sierpnia na łamach magazynu ukazał się wywiad z ministrem finansów. W trakcie rozmowy Andrzej Domański zapewnił, że „nie ma absolutnie żadnej dyskusji o podniesieniu wieku emerytalnego”. Wspomniał również, że ministerstwo nie planuje podwyżek podatków. Na drugie miejsce z liczbą 560 wzmianek awansował dwutygodnik Viva. Z kolei podium zamyka tygodnik Wprost. W sierpniu inne media powoływały się na doniesienia tej redakcji 276 razy.

Do TOP 5 najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników dołączyła Polityka. W ubiegłym miesiącu dziennikarze wzmiankowali materiały magazynu 194 razy.

Raport IMM

Press awansuje na lidera zestawienia miesięczników i dwumiesięczników

W sierpniu listę najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników otwiera Press. Awans na pierwsze miejsce zapewniło dwumiesięcznikowi 405 wzmianek. Drugie miejsce przypadło magazynowi Forbes, który w ubiegłym miesiącu odnotował 388 cytowań. Redakcja jako pierwsza przekazała, że spółka Avon Products Inc. złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości w Ameryce Północnej. Trzecie miejsce zajmuje Twój Styl, który przywoływano 177 razy.

Z kolei awans o jedno miejsce i 69 wzmianek pozwoliło magazynowi Elle zamknąć zestawienie TOP 5 najczęściej cytowanych miesięczników i dwumiesięczników.

Raport IMM

Business Insider na szczycie podium rankingu portali o tematyce ekonomiczno-biznesowej

W sierpniu zmienił się lider zestawienia portali o tematyce ekonomiczno-biznesowej. Na prowadzenie wysunął się Business Insider z cytowaniami na poziomie 717 wzmianek. Redakcja przekazała kilka szczegółów dotyczących nagrody od dewelopera Profbud dla złotej medalistki Igrzysk Olimpijskich Aleksandry Mirosław. Zgodnie z ustaleniami magazynu zwyciężczyni z Paryża otrzyma dwupokojowe mieszkanie w aglomeracji warszawskiej. Druga lokata przypadła portalowi Money, który w sierpniu cytowano 617 razy. Podium zamyka Bankier. Inne media wzmiankowały informacje tego biznesowego portalu 220 razy.

Raport IMMPodium rankingu tytułów prasowych o tematyce ekonomiczno-biznesowej pozostało natomiast bez zmian. Pierwsze miejsce utrzymuje Rzeczpospolita, którą cytowano ponad 3,7 tys. razy. Wiceliderem pozostaje Dziennik Gazeta Prawna z liczbą przeszło 1,7 tys. wzmianek. Na początku sierpnia w DGP ukazał się wywiad z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Sebastianem Gajewskim. W rozmowie został poruszony m.in. temat emerytur stażowych i finansowania przez ZUS zasiłków chorobowych od pierwszego dnia zwolnienia lekarskiego. W TOP 3 znalazł się również Puls Biznesu. W ubiegłym miesiącu informacje tej redakcji przywoływano 517 razy.

Raport IMM

Rynek Zdrowia z awansem na pierwsze miejsce najczęściej cytowanych mediów o tematyce zdrowotnej

W rankingu mediów o tematyce zdrowotnej najwięcej cytowań – 135 – odnotował Rynek Zdrowia. Dziennikarze tego medium poinformowali, że od września nie będzie możliwości zaszczepienia się przeciw COVID-19. Wszystko dlatego, że z dniem 31 sierpnia ważność straciło 25,3 mln szczepionek. Nowe preparaty pojawią się najwcześniej w październiku. Na drugim miejscu tym razem plasuje się Medonet, który cytowano 124 razy. Z kolei trzecie miejsce zajęły ex aequo Medycyna Praktyczna oraz ABC Zdrowie, których informacje przytaczano 32 razy.
Raport IMM

Eurosport awansuje o trzy miejsca i zdobywa pozycję wicelidera rankingu mediów sportowych

Najczęściej cytowanym medium sportowym w sierpniu był TVP Sport. Informacje przekazywane przez stację wzmiankowano blisko 1,9 tys. razy. Dziennikarze innych redakcji często przywoływali doniesienia o skandalu z udziałem polskich sędziów piłkarskich. Mężczyźni zostali zatrzymani w Lublinie po tym, jak ukradli znak drogowy. Okazało się, że byli pod wpływem alkoholu. Ponad 1,6 tys. wzmianek i awans o trzy pozycje pozwoliły stacji Eurosport zająć drugie miejsce rankingu mediów o tematyce sportowej. Na podium awansował również portal Meczyki z liczbą 899 powołań.

Raport IMM

Gazeta Pomorska awansuje i dołącza do TOP 5 mediów regionalnych

Gazeta Krakowska utrzymuje pozycję lidera rankingu najczęściej cytowanych mediów regionalnych z liczbą 329 cytowań. Szczególne zainteresowanie dziennikarzy zwróciły materiały, w których dziennik poinformował o wznowieniu produkcji paluszków Beskidzkich, których fabryka spłonęła w połowie lipca. Drugie miejsce za sprawą awansu o trzy lokaty zdobywa Gazeta Wrocławska. 217 wzmianek przyniosła redakcji m.in. rozmowa z mężem odnalezionej po 11 dniach Izabeli Parzyszek. Na ostatnim miejscu podium znalazł się Głos Wielkopolski, który w sierpniu wzmiankowano 198 razy.

Sporym awansem może poszczycić się Gazeta Pomorska. Dziennik wspiął się o dziesięć pozycji i tym samym w sierpniu zajął czwarte miejsce – 110 cytowań. Do najczęściej cytowanej piątki mediów regionalnych dołączył również Dziennik Zachodni – 105 odwołań.

Raport IMM

Zmiany na podium najbardziej opiniotwórczych wydawnictw

Pierwsze miejsce rankingu wydawnictw po raz kolejny należy do Ringier Axel Springer Polska. Na media należące do grupy (Onet, Fakt, Przegląd Sportowy, Business Insider, Newsweek, Plejada, Forbes, Medonet, Noizz) powołano się łącznie blisko 9,9 tys. razy. Na drugie miejsce awansuje Wirtualna Polska Media (Wirtualna Polska, Sportowe Fakty, Money, Pudelek, o2, Dobre Programy, ABC Zdrowie, Autokult) z liczbą blisko 6,3 tys. cytowań. Trzecie miejsce również za sprawą awansu zdobywa Cyfrowy Polsat (Polsat News, Interia, Polsat, Polsat Sport, Pomponik, TV4), który odnotował niemal 5,8 tys. wzmianek.

Raport IMM

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne redakcje przeprowadzono na podstawie 58 843 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.

Badanie dotyczy okresu 1 – 31 sierpnia 2024 roku.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa: Instytut Monitorowania Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę Instytut Monitorowania Mediów lub logotyp) przy każdym wykresie.

O raporcie:

Raport Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce tworzony jest na podstawie analizy materiałów z monitoringu prasy, radia, telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiają się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r.

Analiza obejmuje ponad 1600 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (m.in. TVP1, TVP2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVN Turbo, Polsat, Polsat News, Polsat News 2) i rozgłośniach radiowych (m.in. PR1, PR3, PR4, RDC, Radio Maryja, RMF FM, Radio Zet, TOK FM i Muzo.fm) oraz portale internetowe, na których regularnie pojawiają się nowe treści. Raport nie obejmuje materiałów z kanałów społecznościowych i komentarzy umieszczanych pod artykułami w portalach internetowych.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

warszawa

PwC: bez reform Polska Strefa Inwestycji straci na atrakcyjności dla inwestorów

0
Odpowiednie zmiany legislacyjne mogą umożliwić 25% wzrost inwestycji w ciągu najbliższych 5 lat, jednak ich brak może spowodować ich spadek o 40%, wynika z analizy PwC. Polska Strefa Inwestycji przyczyniła się do wsparcia inwestycji...