piątek, 11 kwietnia, 2025

9 na 10 użytkowników adblocków na różne sposoby dopuszcza komunikację marketingową

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Najnowsza edycja badania IAB Polska na temat zjawiska blokowania reklam pokazuje znaczące wyhamowanie wzrostu liczby użytkowników adblocków, który odnotowano w poprzednich badaniach z lat 2016 (36 proc.) i 2017 (42 proc.). Wzrasta natomiast liczba osób akceptujących przekaz reklamowy. Aż 88 proc. użytkowników blokujących reklamy dopuszcza częściową styczność z różnymi formami komunikacji marketingowej. Z kolei 60 proc. ankietowanych osób nie blokuje wszystkich stron www. Jak dostosować treści i strategie reklamowe do najnowszych trendów – m.in. o tym w najnowszym raporcie IAB Polska „Zjawisko blokowania reklam”.

Skala zjawiska blokowania reklam w Polsce

Osiem lat temu udział użytkowników sieci stosujących oprogramowanie blokujące reklamy wzrastał o kilka punktów procentowych rocznie. Ostatnie badanie IAB Polska pokazuje, że odsetek dorosłych internautów stosujących adblocki w 2023 roku wyniósł 45 proc., co jest tylko nieznacznym wzrostem w stosunku do 42 proc. odnotowanych w 2017 roku. Najnowsze wyniki pokazują, że tempo rozwojowe zjawiska zdecydowanie wyhamowało i ustabilizowało się, a w najbliższych latach możemy spodziewać się utrzymania tego trendu.

Szacowana penetracja adblocków utrzymuje się od 7 lat na poziomie 42-45 proc., po uprzednich bardzo dynamicznych wzrostach, co świadczy o dojrzałości i nasyceniu rynku w tym zakresie. Ciekawi fakt, że w tym samym czasie o 10 punktów procentowych wzrósł odsetek osób dopuszczających komunikację marketingową. To może sugerować, że użytkownicy są bardziej skłonni do zaakceptowania reklam, ale pod warunkiem mniej inwazyjnej formy i lepszego dopasowania komunikatu marketingowego mówi Paweł Korzeniowski, AdStack Architect z Ringier Axel Spirnger Polska.

Jak adblocki wpływają na komunikację marketingową?

Z badania IAB Polska wynika, że jedynie 5 proc. ogółu internautów blokuje reklamę online w sposób zdecydowany. Ponad 80 proc. użytkowników adblocka dopuszcza pewne „rozluźnienie” blokady, korzystając z rozwiązań, które pomimo zainstalowania oprogramowania pozwalają na styczność z komunikacją marketingową. Połowa użytkowników stosuje tzw. white listy i zezwala na nienatrętne reklamy, 60 proc. nie blokuje wszystkich stron www, a 28 proc. nie korzysta z adblocków we wszystkich przeglądarkach.

Dominującym powodem instalacji adblocka jest determinacja użytkowników w eliminowaniu natrętnych reklam. Wnioski z raportu potwierdzają tezę, że edukacja branży i stawianie na coraz bardziej wartościowe, jakościowe treści jest niezbędna w skutecznym docieraniu do użytkowników z komunikacją marketingową.

Poszukiwanie nowych, kreatywnych sposób prezentacji reklam będzie dla branży nie mniejszym wyzwaniem niż budowanie zaufania użytkowników przez zapewnienie odpowiednich standardów ochrony danych i transparentności komunikatów – badanie pokazuje, że użytkownicy coraz bardziej zwracają uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem danych osobowych i prywatności online. Ochrona prywatności jest motywacją do instalowania adblocka dla aż 35 proc. internautów – komentuje Wiktor Gerliński, Ad Product Manager z Ringier Axel Springer Polska.

Obok szczegółowej analizy powodów korzystania z adblocków i ich wpływu na treści online, raport IAB Polska porusza kwestie związane z instalacją oprogramowania na różnych urządzeniach cyfrowych, pokazuje gotowość użytkowników do płatnej eliminacji reklam, omawia świadomość wpływu reklam na finansowanie treści, a także rozprawia się z pokutującymi wciąż mitami na temat adblocków.

Pełna treść raport IAB Polska na temat zjawiska blokowania reklam dostępna jest tutaj.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Podobne tematy

Linki, treści, ludzie – co naprawdę decyduje o sukcesie w SEO?

Po trzech latach wytężonej pracy badawczej i zainwestowaniu ponad...

Rewolucja w wyszukiwarkach: jak AI zmienia Google i strategie SEO?

Ostatnie pięć lat przyniosło prawdziwą rewolucję, zmieniającą zasady gry...

ORLEN odkrył nowe złoże gazu w Wielkopolsce

Niemal ćwierć miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego wynoszą zasoby...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Budżet państwa to iluzja? Ponad 150 instytucji działa poza ustawą budżetową

Polska „funduszowa” ma się świetnie. Z każdym kolejnym rządem...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie